12 E-mailmarketing inzichten voor een beter resultaat deel 2
In het blogartikel ‘12 e-mailmarketing inzichten voor een beter resultaat deel 1’ heb je de eerste 6 inzichten gelezen die je kunt gebruiken om je e-mailmarketing resultaten te verbeteren. In deze blog delen we de overige 6. Je leest o.a. over e-mail testen, de wet- en regelgeving en software voor e-mailmarketing. Je vindt ook tips & tricks en links naar andere nuttige artikelen en whitepapers die je kennis versterken.
Heb je deel 1 gemist? Lees hier het volledige artikel. Dit zijn de 6 inzichten die we hebben behandeld:
- Stel concrete doelstellingen vast in een plan
- Werk met vaste procedures en checklists
- Zorg voor goede deliverability
- Bedenk briljante onderwerpregels
- Maak relevante content
- Maak je e-mailings responsive
#7. Blijf testen om je e-mail te optimaliseren
Meer resultaat uit je e-mailmarketing behaal je met testen. A/B e-mail testen worden echter vaak uit de losse pols uitgevoerd. Het is beter om hier meer structuur in aan te brengen. Dit kun je doen met een e-mail testplan. Er valt veel te testen, zoals verschillende onderwerpregels, wel of geen button, verschillend beeldmateriaal of juist andere content. Door structureel te testen kun je je resultaten gemakkelijk 10% verbeteren, zonde om te laten liggen.
De meestgebruikte vorm van testen zijn A/B testen en multivariate testen. Van A/B testen is er sprake wanneer van één e-mailbericht twee (of meer) varianten worden gemaakt. Een deel van de groep ontvangt versie A en het andere deel van de groep ontvangt versie B. Na het testen komt één van de varianten als winnaar uit de bus en weet je bij de volgende mailing wat het beste werkt.
Multivariate testen wordt veel toegepast bij het optimaliseren van een website, maar het kan ook worden gebruikt in e-mailmarketing. In plaats van elk onderdeel afzonderlijk testen, test je bij multivariate testen meerdere elementen tegelijk bij verschillende groepen uit je adressenbestand.
Bij Qamel ontvangen we vaak vragen over e-mail testen. Voorbeelden van vragen die we vaak horen zijn: Hoe vaak moet ik testen, hoe groot moet mijn steekproef zijn en wat is multivariate testen? In de whitepaper ‘Q&A E-mail Testen‘ vind je antwoord op 10 veelgestelde vragen over testen met e-mail.
#8. Volg de e-mail regelgeving
Als je commerciële of charitatieve e-mailings verstuurt moet je toestemming hebben van de ontvanger. Dat basisprincipe is inmiddels wel tot iedere marketeer doorgedrongen. Dit zijn de belangrijkste regels voor het opbouwen en omgaan met je e-mailadressenbestand:
- De ontvanger moet via een actieve handeling toestemming voor e-mailcommunicatie hebben gegeven.
- Voor bestaande klanten heb je geen toestemming nodig, maar bij het verkrijgen van het adres moet je er wel op wijzen dat het adres gebruikt kan worden voor e-mailings.
- Iedere afzonderlijke mailing moet de mogelijkheid bieden om uit te schrijven. Het afmelden moet snel en gemakkelijk gedaan kunnen worden en moet duidelijk zichtbaar zijn.
Lees alle details en regels uitgebreid in onze ‘whitepaper wet- en gedragscode e-mailmarketing.‘
#9. Gebruik goede e-mail marketing software
Een goed pakket kiezen voor e-mailmarketing is niet gemakkelijk. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. De tool moet faciliteiten bieden voor het maken en uploaden van adreslijsten, over een WYSIWYG-editor beschikken, de mogelijkheid geven om landingspagina’s en serviceformulieren te maken, media te linken en te bewaren en rapportage bieden over o.a. opens, clicks, uitschrijvingen en bounces.
Qamel maakt veel gebruik van Copernica Marketing Software en MailChimp maar de consultants van Qamel kunnen ook schakelen met andere systemen. Als partner van Copernica geven wij trainingen, helpen we bij de setup en assisteren we met koppelingen naar andere systemen. Qamel biedt zowel uitvoerende dienstverlening als advies en evaluatie.
Ben je opzoek naar e-mailmarketing software en overweeg je een tool als Copernica? Vraag dan gratis en vrijblijvend een Copernica demonstratie aan. Via een live verbinding laten we je zien welke functies en mogelijkheden Copernica biedt.
#10. Houd je kennis up-to-date
Marketeers moeten voortdurend tactieken aanpassen. E-mailmarketing verandert continu, je moet op de hoogte blijven van zowel de ontwikkelingen in de branche als in online marketing.
Zo geldt voor e-mailmarketing dat het allang niet meer gaat om de maandelijkse nieuwsbrief maar dat de focus van e-mailmarketing wordt verlegd naar lead management met e-mail. Het doel daarvan is leads effectief om te zetten in klanten met behulp van automatisering. Houd je kennis up-to-date door het lezen van boeken, webblogs en whitepapers of het volgen van webinars en seminars of andere events.
#11. Weet wanneer je een e-mail marketing specialist moet inschakelen
Het is voor een marketingafdeling onmogelijk om alle kennis die nodig is voor een perfecte e-mailmarketing strategie en uitvoering in één persoon te bundelen. Organisaties kiezen dan ook steeds vaker voor de optie uitbesteden. Een full service bureau kan meerdere specialisten tegelijk inschakelen en biedt je een bron van expertise en kennis. Maar hoe weet je welk e-mailmarketing bureau bij jou past? We hebben er een blogartikel over geschreven die in gaat op 6 aandachtspunten. Lees ze terug in ons uitgebreide blogartikel ‘6 tips voor het selecteren van een e-mail marketing bureau’.
#12. Integreer social media
De online communicatie van de meeste ontvangers gaat niet meer alleen via e-mail, maar ook via LinkedIn,Twitter en Facebook. Zorg er in ieder geval voor dat je content te delen is via deze sociale platformen. Dit doe je door het opnemen van een share-button bij je content, daarnaast kun je actief deelnemen aan discussies op bijvoorbeeld LinkedIn.
Als je een eigen pagina onderhoudt, wordt het bovendien mogelijk om de dialoog aan te gaan met je doelgroep; wat vinden ze van je producten of diensten en welke ideeën leven er. Neem in iedere e-mailing een link op naar je pagina om meer volgers en fans te werven.
Aan de ene kant is het dus mogelijk om in je e-mail ‘volg ons’ buttons te zetten om meer volgers of likes te krijgen op je social media platforms, en ‘share buttons’ toe te voegen om content te delen in het netwerk van de lezer (groter bereik van je content). Aan de andere kant kun je ook met behulp van je social media websites inschrijvingen genereren voor je e-mailcampagnes.
Wil je aan de hand van het E-mail Maturity Model weten welke stappen je moet ondernemen om meer resultaat te behalen en in de volgende fase te komen? Neem deel aan onze 2 uur durende gratis strategiesessie.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!