4 Lessen uit eyetracking onderzoek voor je e-mail marketing
De meeste mensen, jij ook, lezen e-mailings niet woord voor woord. Je scant het bericht, op zoek naar opvallende koppen, relevante kernwoorden, korte opsommingen of andere informatiebrokken. Maar de meeste woorden tussen de hapklare informatie in worden genegeerd. En daar steken wij marketeers nou juist de meeste moeite in.
Wat moet je doen om jouw boodschap wel over te brengen op je ontvangers en je conversie te verhogen? Dat is al voor je uitgezocht in eyetracking onderzoeken! Hieronder zie je de 4 belangrijkste lessen die je goed kunt gebruiken om je e-mail marketing te optimaliseren.
1. Pas op met niet-functionele afbeeldingen in e-mail
Oogstrelende visuele elementen trekken veel aandacht. Pas op dat ze niet afleiden van de boodschap of conversielink. Afbeeldingen dienen om de boodschap te ondersteunen. En wil je je ontvangers naar de conversielink leiden? Zorg dan dat die het meest opvalt. Onderstaand voorbeeld illustreert dat goed (bron: casestudy TechWyse).
De meeste aandacht wordt getrokken naar de ster met de tekst ‘No Fees’. Maar dat is niet het meest belangrijke, het gaat om de call-to-action. Hieronder ze je de verbeterde versie. De aandacht gaat nu naar “Call now”.
DEZE AFBEELDING MIST IN HET ORIGINELE BLOG: https://www.qamel.nl/blog/bid/345366/4-Lessen-uit-eyetracking-onderzoek-voor-je-e-mail-marketing
Zorg ervoor dat het element dat het meest in het oog springt er toe doet. Leidt de aandacht naar de belangrijkste boodschap of call-to-action. Persuasive design noemen we dat.
2. Gebruik de kracht van visuele hints
Maar welke visuele elementen springen nou het meest in het oog in e-mail? Waarschijnlijk herken je dit wel:
- Foto’s van mensen vergroten de empathie; je kunt je inleven en blijft langer kijken.
- Aantrekkelijke mensen trekken aandacht; daarbij hebben zowel mannen als vrouwen een voorkeur voor foto’s van vrouwen.
- Mensen zijn geneigd de blik van andere mensen te volgen, maak daar gebruik van en laat de persoon op de foto kijken naar de belangrijkste informatie of link.
- Foto’s van objecten wekken vertrouwen; uit onderzoek blijkt dat foto’s van voorwerpen onze bereidheid de content als waar te aanvaarden vergroot.
- Grote letters vallen meer op; gebruik voor koppen, kernboodschap, call-to-action een groter lettertype.
De meeste aandacht gaat naar het gezicht. Dit gebeurt er als je de baby naar de tekst laat kijken.
Nog steeds veel aandacht voor het gezicht, maar ook voor de tekst.
3. Hanteer de F-vorm, het werkt altijd
Als we iets lezen of bekijken zijn we in het Westen van links naar rechts en van boven naar onderen georiënteerd. Dat zie je terug in de eyetracking onderzoeken. Wanneer je een heatmap maakt (hoe roder de kleur hoe meer aandacht) zie je een F-vorm verschijnen. Houd daar rekening mee bij het design van je e-mail.
bron: Nielsen Norman Group
4. Maak de content van je e-mail scanbaar
Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat gemiddeld slechts 51 seconden wordt besteed aan een e-mail nieuwsbrief. Er wordt voornamelijk gescand, niet gelezen. Dan is het wel heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat de belangrijkste onderdelen ook gezien worden.
Je zult dit blogartikel ook wel doorscannen, dus ik kom meteen to-the-point: zo maak je je e-mails scanbaar.
- Houd het kort – de interesse in je bericht neemt af, naarmate de content verder onder de ‘fold’ staat (zoals blijkt uit dit onderzoek). Dus kort je content in en zet de belangrijkste informatie bovenaan.
- Gebruik koppen met lading – Vat de belangrijkste boodschap samen in de koppen. Zet de kernwoorden vooraan.
- Wees to-the-point – De meeste lezers slaan lange teksten met groet en introductie over. Is een introductie echt nodig, zet hier dan geen belangrijke informatie in.
- Zorg voor focus in het bericht – Beperk het aantal onderwerpen en houd de boodschap simpel. Je hebt de aandacht van je ontvangers maar een paar seconden, gebruik die goed en laat je call-to-action goed opvallen.
- Maak het bericht scan-vriendelijk – Deel de tekst op in korte paragrafen en gebruik afbeeldingen om je boodschap te ondersteunen. Er is veel minder tijd nodig om een afbeelding op te nemen.
- Hanteer een uitlijning naar links – Kijk nog eens naar de heatmaps hierboven en zie hoe weinig aandacht het rechter gedeelte krijgt. Beperk je daarom tot 1 kolom.
Als je deze 4 lessen consequent toepast in de content en het design van je e-mail zul je merken dat je respons- en conversieresultaten verbeteren.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht