5 redenen om een interim marketeer in te schakelen
Loopt je marketingafdeling vast in de piekmomenten en heb je extra handjes nodig?
Dan heb je vast wel eens gedacht om een interim e-mail marketeer of online marketeer in te schakelen. In dit artikel lees je meer over de eigenschappen van een succesvolle interim marketeer en wat deze voor jou kan betekenen.
Aanpassingsvermogen als een kameleon
Een vacature is meestal de eerste reden om een tijdelijke kracht voor je online marketing te zoeken. Maar reorganisaties, speciale projecten, zwangerschapsverlof of ziekte zijn ook goede argumenten om een interimmer in te schakelen. Wat de reden ook mag zijn, de persoon moet zich snel kunnen aanpassen aan de werkomgeving. Dat is misschien nog wel belangrijker dan kennis en ervaring. Als iemand zich snel kan inleven in een situatie en goed kan omgaan met verschillende persoonlijkheden in jouw organisatie, dan is hij of zij sneller productief. Interimmers hebben die eigenschap van huis uit. Ze zijn gewend om zich snel aan te passen.
Online kennis en vaardigheden à la minute
Als de aanvraag is geformuleerd, wil je ook snel de interimmer in huis hebben. Het liefst binnen een week. Welke kennis en vaardigheden gewenst zijn, hangt natuurlijk af van het project. Gebruik het onderstaande lijstje om af te vinken over welke kennis en vaardigheden je online marketeer moet beschikken:
□ Data analyse, analytics, tagging
□ E-mailmarketing en marketing automation
□ Inbound marketing en leadgeneratie
□ Redactie, webteksten en SEO optimalisatie
□ Adwords, Facebook Ads, LinkedIn Ads
Hoe specifieker je bent over de kennis en vaardigheden, hoe meer toegevoegde waarde je uit een interimmer kunt halen. Gebruik het voordeel van tijdelijkheid: voor de interim periode kan het geen kwaad om nadrukkelijk te specialiseren.
Nieuwe inspiratie voor het team
Nieuw bloed in het team geeft altijd nieuwe energie en inspiratie. Omdat interimmers per definitie wat opener (extravert) en communicatiever zijn, zullen ze ook meer energie aan je team geven. Een nieuwe collega kijkt lang de kat uit de boom, mogelijk bang voor reputatieverlies. Een interimmer heeft als voordeel dat hij minder verbonden is met de organisatie en dus vrijer is om nieuwe dingen of andere werkwijzen aan te kaarten. Zaken waar eigen medewerkers misschien voorzichtiger mee zijn.
Flexibel en korte inwerkperiode
Als je slim bent, spreek je een proefperiode af. Mocht de interimmer niet bevallen dan kom je er snel vanaf. Dat zal je niet zo gemakkelijk lukken bij een tijdelijke kracht. Een arbeidsovereenkomst is nu eenmaal in Nederland niet zo flexibel. Interimmers hoef je nauwelijks te introduceren in je organisatie. Een echte interimmer is gewend om korte klussen te doen, veel verantwoordelijkheid te krijgen en snel tot resultaat te komen.
Interimmer nadelen compenseren
Iemand die interim klussen uitvoert, doet het om een inkomen te genereren. Maar interimmers weten ook dat ze soms een tijdje ‘leegloop’ hebben. Daarom zijn tarieven van interimmers hoger dan van reguliere werknemers. Maar als een interimmer goed overbrugt, een piekdrukte wegwerkt of een speciaal project aanpakt, dan is hij of zij het geld zeker waard.
Interimmers hebben geen besef van historie, neem in je briefing die voorvallen uit het verleden mee die een rol spelen, dan ontwijk je een belangrijke valkuil voor interimmers. Een interimmer heeft er baat bij om snel te scoren en is een korte termijn dier. Geef hem of haar duidelijke richtlijnen voor de werkstrategie, dan beschik je over een gemotiveerde kracht voor jouw organisatie.
Ben je nu op zoek naar een goede interim marketeer?
Voorlopig geen interimmer nodig, maar wel op zoek naar goede tips voor je e-mail marketing aanpak?