5 tips om je verzendstatus te verbeteren
Het uiteindelijke doel van elke e-mailcampagne is om ontvangers te benaderen met relevante inhoud en hen meer te leren over je product of dienst. In veel aspecten is het succes hiervan afhankelijk van je verzend reputatie, hoe dit precies zit lees je verder in dit blog.
In SharpSpring wordt het niveau van je verzendstatus bepaald door het aantal opens, spam complaints, spamtraps en hard bounces. Op basis hiervan wordt je verzendstatus bepaald waarbij SharpSpring onderscheid maakt tussen:
- Healthy: gezonde verzendstatus
- At risk: er is een probleem met de deliverability. Alle nieuw geplande mails zijn beperkt tot een lijst van 2.500 contactadressen.
- Unhealthy: Alle nieuw geplande mails zijn beperkt tot een lijst van 1.000 contactadressen en worden voorafgaand aan verzending gereviewd door
SharpSpring. - Limited: alle bulk-mailings worden voor verzending gereviewd door SharpSpring en nieuw geplande mails zijn beperkt tot een lijst van 50 contactadressen waarbij actiegroepen gecontroleerd worden.
Geblokkeerd voor verzending
In het ergste geval word je door SharpSpring tijdelijk geblokkeerd voor het verzenden van
e-mails tot je aantoonbare activiteiten hebt vertoond om je verzendstatus te
verbeteren. Als je eenmaal een slechtere verzendstatus hebt, is verbetering afhankelijk van de resultaten van mails die je hierna verzendt, beoordeeld door SharpSpring.
Bescherm je domein reputatie
Voorkomen is beter dan genezen, daarom zetten wij 5 tips voor je op een rijtje om aan de slag te gaan met het verbeteren je email resultaten en het beschermen van je domein reputatie:
- Importeer hard bounces/unsubscribers uit andere tools
Wanneer je overgaat naar een andere tool vergeet dan niet alle adressen te importeren - Verwijder oude adressen uit je adressenbestand
Loop de adressen uit je bestand regelmatig na - Herstel of verwijder ongeldige mailadressen
Denk hierbij aan algemene adressen die bijvoorbeeld beginnen met info@, tijdelijke mailadressen (kijk hiervoor op Gifthub en Webula) en ongeldige adressen (@mgail.com) - Verwijder inactieve adressen die ouder zijn dan 18 maanden
Wanneer een contact langere tijd geen mails heeft geopend of een andere vorm van engagement heeft getoond. - Implementeer confirmed opt-in
Stuur de contacten die zich inschrijven voor je nieuwsbrief een mail om dit te bevestigen.
Win-win
Met bovenstaande tips verbeter je niet alleen je domein reputatie, maar ook je engagement. Houd je email statistieken scherp in de gaten en maak eventueel gebruik van een email verificatie service voor een check van je adressenbestand. Hiermee voorkom je dat je verzendstatus verslechtert en zorg je dat je mails een zo hoog mogelijke engagement opleveren. En zeg nu eens eerlijk, wie wil dat nu niet?
Wil je weten wat Marketing Autmation voor jouw organisatie kan betekenen? Lees dan ons gratis E-Book “Nooit meer een vergeten lead”.
Wil je weten hoe jouw organisatie meer resultaat kan behalen met Marketing Automation? In een GRATIS 100 minuten sessie bepalen wij samen de Marketing Automation strategie!
Deel dit bericht