5 tips voor schone adreslijst e-mail
Adreslijsten zijn een kritiek onderdeel, in feite de spil, van effectieve e-mail marketing. Elke adressenlijst heeft honderden, misschien wel duizenden, ontvangers die de mailing niet hebben geopend of doorgeklikt binnen e-mailberichten. Deze ontvangers dienen misschien geen spam-klacht in, maar zij melden zich ook niet af van de adreslijst. Op deze manier zorgen zij alleen maar voor hogere kosten per mailing en vervuiling van de data. Om je eigen kosten en nauwkeurigheid van de opens en clicks van de mailing te bepalen, is er een aantal maatregelen die je kunt treffen om ervoor te zorgen dat je adreslijst opgeschoond wordt. Op deze manier kun je aanzienlijk meer succes boeken en bovendien beter evalueren of de mailing tot goede resultaten leidt.
Maatregelen
# Tip 1: Creëer een inactieve adreslijst
Om te voorkomen dat adressen van potentiële klanten verwijderd worden en je te grondig gaat schrobben in de adreslijst, is het aan te raden een soort ‘kringlooplijst’ te creëren. Zet de inactieve ontvangers apart in een lijst. Er zijn geen strikte regels om te bepalen wie een inactieve ontvanger is, maar hier zijn een aantal vuistregels:
- Afhankelijk van de frequentie van je mailingen kies je een periode om te bepalen welke ontvangers als inactief moeten worden beschouwd. Zes maanden is bijvoorbeeld een goede tijdsperiode waarin blijkt of iemand wel of geen interesse toont in de mailingen die je verstuurt.
- Maak op basis van je statistieken een lijst van ontvangers die in de betreffende periode geen enkele mailing hebben geopend en/of op geen enkele link hebben geklikt.
- Nu heb je een lijst van inactieve ontvangers. Je zou bijvoorbeeld een ‘re-optin’ programma kunnen realiseren.
# Tip 2: Houd je lijst levend
Er zijn veel redenen te verzinnen waarom e-mailadressen inactief worden. De laatste inschrijvers zijn over het algemeen de meest actieve lezers. Hun activiteit begint over het algemeen drie maanden na hun inschrijving af te nemen.
- In de eerste 30 dagen na inschrijving zijn de openingspercentages het hoogst, gemiddeld 58%.
- Na 60 dagen zijn de openingspercentatie gedaald naar 45%.
- Na 6 maanden is daar nog maar 37% van over.
- Na 2 jaar, stabiliseren de openingspercentages op 33%.(bron: MarketingSherpa)
Het is moeilijk om toe te geven, maar ontvangers schrijven zich vooral uit omdat de content niet voorziet in de informatiebehoefte. Gebrek aan relevantie wordt het vaakst aangegeven als reden om uit te schrijven. De website is het belangrijkste wervingskanaal. Probeer op verschillende manieren bezoekers een reden te geven om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Volsta niet met een knop of link “aanmelden nieuwsbrief”. Noem de voordelen om in te schrijven. Zorg er daarnaast voor dat het aanmeldingsformulier gebruiksvriendelijk is. Vraag alleen om persoonskenmerken die je ook daadwerkelijk nodig hebt voor het verzamelen van e-mail adressen.
# Tip 3: Reactiveer je inactieve ontvangers
Zodra de adreslijst goed schoongemaakt en geschrobt is, heb je een lijst met actieve en een met inactieve adressen. Nu moet je ervoor zorgen dat de inactieve ontvangers, weer actief gaan worden. Een simpele tactiek hiervoor is een re-opt-in mailing te sturen, waarin je de vraag stelt of de inschrijvers zich opnieuw willen inschrijven. Elke reactie is winst voor je actieve adreslijst. Tip: gebruik een text-only versie voor de re-optin mailing.
# Tip 4: Analyseer je e-mail marketing
Wanneer je je adreslijst goed aan het schoonmaken en inactieve ontvangers opnieuw aan het benaderen bent, is het een goed moment om je e-mail marketing onder de loep te nemen en te analyseren. Hier een aantal tips:
Actualiteit: | Hoe oud zijn de adressen op je adreslijst? Wanneer hebben de ontvangers zich ingeschreven? |
Frequentie: | Stuur je meer of minder mailingen dan wat ontvangers van je verwacht hadden? |
Start: | Een goed begin is het halve werk. Heb je te lang gewacht met het versturen van de eerste mailing naarnieuwe inschrijvers? |
Concurrentie: | Versla de concurrentie. Is jouw nieuwsbrief of promotiemailing unieker en relevanter dan die van je concurrenten? |
Analyseer: | Bekijk na het versturen van je mailing de statistieken, dit kan je helpen met de volgende mailing. |
# Tip 5: Analyseer de afname
Nu je weet dat je adreslijsten een onvermijdelijke slijtageslag ondergaan, is het tijd om vast te stellen hoeveel adressen er verzameld moeten worden om op regelmatige basis de afname tegen te gaan. Je zou nieuwe acties kunnen bedenken om mailadressen te verzamelen. Veel mensen hebben het over open- en klikpercentages bij het meten van een e-mailbericht om het succes te bepalen van de mailing. Maar voor veel bedrijven wordt het succes van de mailingen uiteindelijk bepaald door de kwaliteit en omvang van de adreslijst.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht