Teksten schrijven voor e-mail nieuwsbrieven: 5 slimme tips
Ken je dat? Er moet weer een nieuwsbrief verschijnen en je hebt weinig tijd en al helemaal geen inspiratie voor het bedenken en maken van de content. Je moet iets produceren; je collega’s van sales willen leads, je baas zit je op je huid dat marketing niet alleen geld moet kosten, maar ook iets moet opleveren. Hier zijn 5 tips voor het schrijven van nieuwsbriefartikelen, waar je mee scoort.
1. Goede e-mail marketing copywriting kost tijd
Luister niet naar mensen die beweren dat het produceren van content niets mag kosten. Net als alle marketinginspanningen, vergt het bedenken en maken van e-mail marketing content een investering. Doe het niet in de verloren uurtjes, maar neem je tijd en maak gebruik van de bronnen in je organisatie. Ook het ‘lenen’ van content van anderen werkt.
Als je dat doet zul je merken dat je elders tijd bespaart. Je hebt bruikbare content die je kunt hergebruiken op social media en op je website. Bovendien bespaart goede content marketing op de salesinspanningen. De salesmensen kunnen hun aandacht richten op leads die zich door middel van hun klikgedrag hebben gekwalificeerd.
2. Gebruik de expertise van je organisatie voor je e-mail teksten
Een veel gehoord commentaar is: “We geven onze kennis niet gratis weg.” Mijn antwoord is dan: je geeft het niet gratis weg, je krijgt er iets waardevols voor terug.
Als je je klanten en potentiële klanten kwalitatief goede informatie biedt waar ze mee geholpen worden, krijg je:
- Aandacht: in andere marketingkanalen betaal je daarvoor
- Vertrouwen: dat krijg je anders pas als klanten een product of dienst van je afgenomen hebben
- Hefboom, die andere marketinginvesteringen, zoals social media en je website, effectiever maakt
In je organisatie is veel kennis aanwezig. Gebruik dat in je content management en zorg ervoor dat je toegevoegde waarde levert. Dat betekent geen beschrijvende verhalen, maar oplossingen bieden voor de problemen en knelpunten van je (potentiële) klanten en geen verkoopverhalen in de nieuwsbrief.
3. Maak je nieuwsbriefteksten leuk, boeiend en deelbaar
Mensen krijgen zoveel e-mail, hoe zorg je ervoor dat ze jouw nieuwsbrief lezen? Belangrijkste regel: maak je content relevant. Biedt kennis, oplossingen en vaknieuws. Aanknopingspunten voor content:
- Nieuw wetenschappelijk onderzoek en ander nieuws op je vakgebied
- Doorbreek mythes; mensen lezen graag iets dat tegen hun idee over de waarheid ingaat.
- Klantverhaal; mensen houden ervan om over andere mensen te horen. Interview een klant.
- Tips en lijstjes: lijstjes met tips, stappenplan of top-10 biedt de lezer snel op te nemen informatie. Richt je op lijstjes die het leven van je doelgroep gemakkelijker maakt.
Maak het bereik van je content groter door in je nieuwsbrief sharebuttons van LinkedIn, Facebook en Twitter op te nemen, zodat je lezers de content kunnen delen.
4. Houd rekening met scannende lezers
Voor het lezen van e-mail trekken mensen in meestal niet veel tijd uit. Het bericht wordt kort bekeken en er wordt snel naar beneden gescrold. Dat betekent dat je rekening moet houden met scannende lezers. Zorg dat je teksten bondig en to-the-point zijn en gebruik koppen de opsommingen zodat de belangrijkste content snel opgepikt kan worden door de scannende lezer. Ondersteun je boodschap met relevant beeldmateriaal dat de aandacht vasthoudt.
- korte alinea’s
- koppen en tussenkopjes met de belangrijkste boodschap
- bullets voor opsommingen
- ondersteunend beeldmateriaal
5. Gebruik prikkelende linkteksten in je e-nieuwsbrief
Lezers moeten overgehaald worden om te klikken op links in je e-mailbericht. Met een tekst als “Lees meer” trek je onvoldoende belangstelling én mensen willen niet lezen, gebruik dat woord dus niet. Beter is bijvoorbeeld “Bekijk de verschillende modellen van deze wastafel” of “Meer over effectieve teksten schrijven”.
De landingspagina waar de klikker vervolgens op terecht komt moet voldoen aan de verwachting en biedt substantieel meer informatie dan al in de nieuwsbrief staat.
Als je met deze tips aan de slag gaat zul je merken dat je een trouw lezerspubliek opbouwt. Heb jij nog andere tips voor heet schrijven van goede e-mail teksten? Laat het me weten.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief “Qamel Quotes”!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht