De 6 e-mail marketing trends voor 2014 volgens Qamel
De online wereld verandert snel. Reden te meer om er eens goed voor te gaan zitten. In dit blogartikel geef ik een korte samenvatting van de 6 belangrijkste e-mail marketing trends 2014. Zo ben je snel up-to-date en klaar om e-mail marketing ook dit jaar succesvol in te zetten.
Dit artikel is gebaseerd op het, begin deze maand op Frankwatching.com gepubliceerde, artikel van collega Mieke van Rein.
E-mail marketing trend 1: Mobiel als de spil van communicatie
Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten. Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Gegevens van Litmus onderstrepen dit maar al te goed. Meer dan de helft van de e-mails (51%) wordt op een mobiele drager geopend. Als marketeer kun je er anno 2014 dan ook echt niet meer onderuit. Maak je mailings mobile proof.
E-mail marketing trend 2: Meer focus op e-mail door versnipperde social media
Veel bedrijven vinden het nog steeds lastig om social media in te zetten. Het komende jaar zal dit er absoluut niet makkelijker op worden. Onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat mensen zich steeds meer verdelen over verschillende social netwerken.
Ze kiezen niet meer voor één platform, maar zijn actief op meerdere netwerken tegelijk en door elkaar. Twitter, Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube, Google+, MySpace en Pinterest vormen slechts een fractie van het aanbod.
Elke marketeer moet daarom goed nadenken over investeringen in social media en de koppelingen met e-mail. Een aantal tips:
- Gebruik sociale netwerken om je bereik te vergroten. Doe vooraf research om na te gaan waar jouw doelgroep te vinden is.
- Voeg niet teveel e-mail share buttons toe aan je nieuwsbrief. Geef je lezers geen overkill. De nieuwste trend die wij herkennen is dat share buttons waarop niet wordt geklikt weer verdwijnen uit de nieuwsbrief.
- Sociale netwerken gericht op beeld (foto en video) zijn volgens Digital Insights en Strongview het meest in trek zijn.
E-mail marketing trend 3: Steeds slimmere contentmarketing
E-mail is hét middel om leads van relevante content te voorzien. Waardevolle en relevante e-mail content is een vereiste om een lead tot klant om te vormen. CC Chapman, schrijver van het marketing boek ‘Content Rules’, stelt dat storytelling de beste contentmarketing is.
Bedrijven moeten de focus leggen op het vertellen van hun eigen unieke verhaal. Vertel niet alleen wat je verkoopt, maar vooral waarom je dit doet. Welk probleem lost het op? Pas dan kunnen relaties zich met jouw identificeren. Maak het geloofwaardig en behapbaar.
E-mail marketing trend 4: Lead Nurting wordt onmisbaar
Met lead nurturing verstuur je op het juiste moment de juiste boodschap naar een lead. Je voedt leads als het ware totdat ze klant worden. Leads worden stap voor stap door de salesfunnel geleid.
De vijf fasen die relaties doorlopen op een rij:
- Prospect: er wordt belangstelling voor je producten/diensten getoond
- Nurture: de belangstelling wordt omgezet in koopbereidheid
- Activeren: de koopbereidheid wordt omgezet in actie – de koop
- Behouden: bestaande klanten behouden voor vervolgaankopen
- Referentie: klanten bewegen zich in te zetten als referentie naar prospects
Lead nurting draait volledig om korte berichten met telkens één hoofdonderwerp. Houd je aan het devies: ‘less is more’. Verstuur niet alleen één lange generieke nieuwsbrief voor iedereen. Maar stel ook een leadnurturingprogramma op. Dit lead nurture programma mag niet meer ontbreken in je e-mail marketing strategie.
E-mail marketing trend 5: Video in e-mail krijgt steeds meer vorm
Met HTML5 is het mogelijk om video in de e-mail zelf op te nemen. EmailMonks stelt dat een e-mail met video 280% meer rendement oplevert dan een mail zonder filmpje. 58% van je ontvangers ziet de in HTML5 opgemaakte video meteen (gebaseerd op marktaandelen van de verschillende emailclients) en 42% alleen de afbeelding. Als je een video toevoegt, zorg er dan meteen wel voor dat deze gedeeld kan worden via de sociale netwerken.
E-mail marketing trend 6: Een groter budget voor e-mailmarketing door ROI
De economie heeft harde klappen gehad. Toch staan we er met zijn allen in 2014 weer wat positiever in. Zowel het consumenten- als producentenvertrouwen stijgt langzaam maar zeker. Uit internationale onderzoeken blijkt dat ook de e-mailmarketing budgetten stijgen.
Deze groei heeft te maken met het gemakkelijker vaststellen van de ROI van e-mailmarketing:
- Uberflip: In 2013 besteedden bedrijven 20% van hun marketingbudget aan e-mailmarketing, in 2014 groeit dit met 10%.
- Strongview: In 2014 is 52% van de marketeers van plan meer aan e-mailmarketing uit te geven en 46% van hen geeft meer uit aan social media. Ook heeft 38% van de marketeers een groter budget voor geautomatiseerde e-mailprogramma’s.
Hoe ga je deze trends vertalen in je e-mail marketing aanpak voor 2014? E-mail marketing in 2014 staat in het teken van meer korte en relevante e-mailberichten. Die zich vervolgens mobiel goed tonen, slim zijn gelinkt aan social media en af en toe een video bevatten.
Een uitgebreide versie van dit artikel met onze 6 e-mail marketing trends 2014 lees je op Frankwatching.com.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht