6 redenen om een bureau voor lead nurturing in te schakelen
Er zijn mensen die zelf een badkamer kunnen renoveren, ik behoor niet tot die groep. Ik mis domweg de kennis en de oefening om het tot een goed einde te brengen. Als ik douchetegels zou leggen is de kans groot dat we overstroming krijgen in de woonkamer. Hoe zit het eigenlijk met jou? Ben jij de klusser die zelf een lead nurturing programma in elkaar zet of laat je het liever aan specialisten over?
In dit blogartikel geef ik je 6 redenen om met een e-mail marketing specialist aan de slag te gaan.
#1 Een verzameling van kennis en expertise e-marketing
Het is onmogelijk om alle kennis die nodig is voor een lead nurturing programma in één persoon te bundelen. Iemand die goed is in teksten schrijven, tool inrichten, beeldbewerking, webformulieren maken én strategie is bijna niet te vinden. Door een bureau in te schakelen, anders dan inhuren van een freelancer, kun je een beroep doen op de expertise van een heel team.
#2 Kortere doorlooptijden, eerder resultaat uit leadgeneratie
Een full service bureau voor lead nurturing kan meerdere specialisten gelijktijdig inschakelen en de specialisten zijn gefocust op de taak die zij toebedeeld krijgen. Bovendien hebben bureau’s procedures, checklists en ervaring om projecten snel uit te voeren. Zo krijg je veel sneller leads en omzet uit je online marketingprogramma.
#3 Frisse kijk op content voor je e-mailserie
Sleur sluipt soms ongemerkt in de pen van eigen mensen. Buitenstaanders zien sneller nieuwe wendingen en verse invalshoeken. Converterende actieve teksten met bijhorend beeld (met name in de vroege fase van nurturing) vraagt om meer afstand en minder vaktaal en vaktermen, ook een reden om een externe specialist in te schakelen. Een onafhankelijke specialist durft ook kritisch te zijn en gevestigde methodes aan de kaak te stellen. En tenslotte: e-mail marketing specialisten bij een bureau zien veel meer varianten van oplossingen.
#4 Lagere kosten online campagnes
Natuurlijk, de tarieven voor campagnes van bureau’s kunnen hoog zijn. Maar dan krijg je wel collectief talent en expertise waar je anders een heel team voor moet optuigen. Bovendien werken externen vaak met minder overhead. Er wordt nog wel eens vergeten dat de echte kosten om het zelf uit te voeren ook zitten in training, overleg en begeleiding. Wist je dat veel bureau’s ook vaste prijzen rekenen voor lead nurturing series, zodat je altijd weet waar je aan toe bent?
#5 Betere resultaten van lead naar klant
De fijne kneepjes van marketing automation maken het verschil bij het opwarmen van leads. Een paar jaar extra ervaring scheelt bottom line enkele procenten op je resultaat. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de grondhouding van lead nurturing consultants, dat het altijd om resultaat gaat. Consultants moeten zich bewust zijn van de ROI en steeds meer bureau’s durven ook op ROI gebaseerde afspraken voor het genereren van leads en/of conversie te maken.
#6 Lead nurturing is geen e-mail nieuwsbrief
Natuurlijk helpt het als je weet hoe je een e-mailing moet maken, maar een lead nurturing programma opzetten is toch heel andere koek. Dat stelt andere eisen aan content, format en conversie. Bovendien moet je nadenken over vormen van lead scoring en de optimale verhouding bepalen voor de hoeveelheid content, de frequentie en duur van je lead nurturing programma’s. Dit vereist ervaring en teamwork. Het inrichten van zo’n programma is vaak wat technischer en dat vraagt om beter uitgewerkte rapportages. Allemaal kennis dat een bureau automatisch meebrengt.
Niet alles kun je uitbesteden, maar slim uitbesteden levert geld op
In het Engels noemen ze het een ‘make or buy’ beslissing. Voor elke organisatie ligt de balans anders. Mijn ervaring bij onze eigen Qamel marketingactiviteiten is dat zelf uitvoeren belangrijk is. Je houdt daarmee zicht op de complexiteit en de benodigde inspanning zodat je beter kunt beoordelen of uitbesteden zin heeft. Voor snelle kennisopbouw en hulp bij strategie is het inhuren van een agency een logische oplossing.
Natuurlijk zijn er organisaties die al lang geleden besloten hebben dat het coördineren van marketing cruciaal is om zelf te doen, maar dat uitvoerend werk efficiënter is uit te besteden. Als je wilt breng ik je in contact met mensen die daar ervaring mee hebben.
Afbeelding: Freepik
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht