6 Tips voor je nieuwsbrief inhoud B2B
Iedereen die regelmatig een e-mail nieuwsbrief produceert, weet dat het iedere keer weer een uitdaging is om voldoende inhoud te vergaren. Inhoud, die indruk maakt en de lezers geïnteresseerd en betrokken houdt. Hier zijn 6 handige tips om content te genereren voor je nieuwsbrief.
Tip #1. Houd een content-map bij voor de inhoud van je e-nieuwsbrief
Meestal wordt het vinden van onderwerpen voor een e-nieuwsbrief pas dringend als er een deadline in zicht komt. Ideeën en materiaal komen zo onder druk tot stand.
Veel beter is het om continu alert te zijn op mogelijke onderwerpen. Maak een content-map “e-nieuwsbrief”, die je op je PC of bureau bewaart. Materiaal kan daarin opgeslagen worden, zodra je het tegenkomt. Zelf gebruik ik hiervoor Evernote, een briljant programma “in the cloud”, waarmee je ook mappen kunt delen.
Idealiter doet iedereen in de organisatie hier aan mee. Wanneer bijvoorbeeld een verkoper of accountmanager meerdere keren dezelfde vraag bij klanten tegenkomt, kan hij voorstellen dit in de e-nieuwsbrief te behandelen.
Tip #2. Let op de responsstatistieken van je mailings
Bekijk van elke e-nieuwsbrief die je verstuurt de statistieken. Hoeveel ontvangers hebben de e-mail geopend, hoeveel hebben op een link geklikt? Gebruik die informatie om erachter te komen wat je lezers interesseert. Als het click-percentage op een specifieke link hoog is, weet je waar je in volgende edities aandacht aan moet besteden.
Welke delen van de website worden het meest bezocht? Ga na welke zoektermen worden gebruikt in zoekmachines om jouw website te vinden. Ook deze informatie biedt inzicht in de onderwerpen, waar de interesse naar uit gaat.
Tip #3. Volg de lezers van je nieuwsbrief
Bekijk websites die jouw lezers ook bezoeken en kom erachter wat hen interesseert. Het kan gaan om relevante nieuwsgroepen, online forums, netwerksites, chatrooms, media sites, weblogs enzovoort. Haal er de onderwerpen uit die veel aandacht krijgen.
Ook offline is dit principe bruikbaar. Doe marktonderzoek. Maak van iedere gelegenheid gebruik om in contact te komen met je doelgroep. Bezoek congressen, beurzen en lezingen om te horen welke onderwerpen daar aan de orde komen. Zo krijg je inzicht in de interesses en behoeften.
Gluren bij de buren is ook een beproefd concept voor het beoordelen van relevante content. Schrijf je in op nieuwsbrieven van concullega’s en aanpalende organisaties.
Tip #4. Ga partnerships aan voor wederzijdse nieuwsbrief content
Je kunt er zeker van zijn dat jouw doelgroep interesses deelt met lezers of klanten van andere organisaties, die niet concurrerend zijn.
Samenwerking met deze e-nieuwsbrieven en organisaties is een voor de hand liggende manier om de content ‘last’ voor beide partijen te verlichten. Je voorziet elkaar wederzijds van content.
Bijvoorbeeld:
- Een hardware leverancier en een software ontwikkelaar;
- Een hotelketen en een vliegmaatschappij;
- Een groothandel met zijn leveranciers.
Tip #5. Recycle inhoud voor je e-mailings
Je hoeft niet steeds nieuw materiaal te schrijven voor alleen de e-mail nieuwsbrief. Hergebruik materiaal dat in andere delen van de organisatie al gebruikt is, vooral wanneer waarschijnlijk is dat de nieuwsbrieflezers het nog niet gezien hebben.
Zo kun je stukken uit een weblog, die je toch al bijhoudt, opnieuw gebruiken voor de nieuwsbrief, en kun je jouw meest bezochte webpagina’s gebruiken als invalshoek voor je e-mailings.
Tip #6. Ga de interactie aan met je e-nieuwsbrief lezers
Niet alleen op social media kun je de interactie aangaan met je volgers, ook met het e-mail kanaal kun je de conversatie met je prospects en klanten opzetten. Maak een rubriek waarin je lezers zelf content kunnen insturen.
Je kunt ook op het inschrijfformulier ruimte reserveren, waar inschrijvers onderwerpen kunnen voorstellen die ze graag behandeld zouden zien. Moedig lezers altijd aan feedback te geven.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht