6 Tips voor relevante content voor je e-nieuwsbrief
Het bedenken van relevante content voor je e-mailingen is één van de belangrijkste en moeilijkste aspecten van e-mail marketing. Het mooiste is natuurlijk als je doelgroep iedere maand weer op je nieuwsbrief ‘aan het wachten is’… omdat die altijd zo interessant is.
Zes handige tips voor het verzamelen van relevante content:
Tip #1. Houd een vast “format” aan
Als je een vaste format (indeleing) hebt voor je nieuwsbrieven, verplicht je jezelf om deze te handhaven. Je zoekt/schrijft voor alle afzonderlijke items iedere nieuwsbrief een passend artikel.
Tip #2. Analyseer open- en klikgedrag
Door het open- en klikgedrag te analyseren, kom er erachter wie waarin geinteresseerd is. Als je het echt goed wil doen, kun je vervolgens ook gerichte (sales) follow-up doen op basis van deze analyse.
Tip #3. Laat je inspireren
Kijk hoe anderen het doen en doe hier je voordeel mee. Schrijf je in op andere nieuwsbrieven en haal hier de opvallende, goede aspecten uit waar je iets mee kunt. Uiteraard in je eigen stijl.
Tip #4. Werk samen
Haal het beste uit samenwerkingen: met je collega’s, maar ook met je leveranciers en klanten. Neem uit de dagelijkse communicatie ideeën mee voor nieuwe content. Kopieer inspiratie mail naar een apart mapje of gebruik bijvoorbeeld Evernote (dat doe ik zelf). Dit principe werkt natuurlijk wederzijds geef anderen tip voor content, dan is de kans groter dat je zelf ook wat terug krijgt.
Tip #5. Maak van oude content, nieuwe content
Tegenwoordig zijn bedrijven steeds vaker online actief, op verschillende platforms. Content die je gebruikt in een Social Media uiting kun je natuurlijk ook gebruiken in je nieuwsbrief en visa versa. Ook kun je content van een jaar geleden nogmaals in je nieuwsbrief vermelden. Uiteraard ge-update indien nodig.
Tip #6. Sta open voor commentaar
Je lezers zijn (meestal) echt geinteresseerd in je product/dienst. Geef hen daarom de mogelijkheid om te reageren op je nieuwsbrief en doe iets met deze reacties. Reageren kan via een reply-mail (gebruik dus een afzend-adres dat je regelmatig uitleest) of een reactieformulier dat in je nieuwsbrieftemplate staat.
Weet jij nog manieren om content relevant te maken?
Ik ga alvast twee nieuwe uitwerken:
- Tip#7 Denk in termen van Persona
- Tip#8 Gebruik Social Media om “Hot topics” te spotten
Als jij er nog een paar weet, hou ik me aanbevolen! Graag hoor ik van je.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht