6 tips voor het selecteren van een e-mail marketing bureau
Het is voor een marketingafdeling onmogelijk om alle kennis die nodig is voor een perfecte e-mailmarketingstrategie en uitvoering in één persoon te bundelen. Organisaties kiezen dan ook steeds vaker voor de optie uitbesteden. Een full service bureau kan meerdere specialisten tegelijk inschakelen en biedt je een bron van expertise en kennis. In dit blogartikel geef ik 6 tips voor het selecteren van een e-mailmarketing bureau dat bij jou past.
1. Ga na of je full service assistentie nodig hebt
De eerste e-mailings zijn vaak het lastigst. Het is prettig als je een beroep kunt doen op assistentie voor als je in het begin nog weinig ervaring hebt met de software en het opzetten van je e-mailing. Hoewel je misschien niet direct kiest voor full service uitbesteden, kan zich een situatie voordoen waarbij je voor bepaalde werkzaamheden een bureau nodig hebt die op elk niveau kan schakelen (full service). Denk bijvoorbeeld aan:
- Design en/of template aanpassingen
- Defensieve HTML
- Resultaat verbeteren en strategisch advies
- Automatische opvolgacties instellen
- Persona’s ontwikkelen
Als je advies en assistentie op prijs stelt, kun je beter kiezen voor een e-mailmarketing agency dat ook full service assistentie biedt. Je kunt het bureau inschakelen als je in tijdnood zit, behoefte hebt aan specialistische kennis of als je op vakantie bent.
2. Kennis en expertise in het e-mail vakgebied
E-mailmarketing is een belangrijk instrument en gaat al lang niet meer alleen over de maandelijkse nieuwsbrief. Een e-mailmarketeer moet kennis hebben van de markt, tools en applicaties, beschikken over technische vaardigheden en op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. De huidige e-mailmarketing stelt eisen aan content, format en conversie. Ga na of het bureau voldoende kennis heeft en die expertise kan bieden. Wat zijn belangrijke pijlers?
- Recent blogartikelen gepubliceerd over strategie en best practices in e-mail
- Organisatie webinars, seminars of workshops voor e-marketeers
- Deelname aan events of het leveren van sprekers bij marketing congressen
- Artikelen op populaire marketingplatforms zoals Frankwatching, Emerce of Marketingfacts.
3. Hoe hoog is het servicelevel?
Een hoog servicelevel is belangrijk om snel te kunnen schakelen tussen jouw marketingteam en de specialisten van het bureau. Veel leveranciers beloven gouden bergen, maar kunnen ze deze ook leveren? Ik geef je een aantal vragen waar je aan moet denken:
- Is er een helpdesk die je kunt bellen of mailen als je vragen hebt en word je snel geholpen?
- Zijn de medewerkers behulpzaam en hebben ze kennis van hun vakgebied?
- Wordt er maatwerk geboden voor specifieke oplossingen?
- Kennen ze de software door en door en kunnen ze eventueel e-mail trainingen geven?
- Kan er buiten kantooruren ook geschakeld worden?
4. Kwaliteitswaarborg, zorgvuldig met data en gegevens
Persoonsgegevens kunnen door datalekken op straat komen. Hoe weet je of je gegevens veilig zijn, dat er zorgvuldig met je database wordt omgegaan en er geen bewerkingen worden gedaan die in strijd zijn met de wet- en regelgeving? Een goede graadmeter is het kwaliteitslabel van de DDMA. Als het bureau gecertificeerd is door de DDMA, weet je zeker dat jouw gegevens veilig zijn.
Het Privacy Waarborg van de DDMA geeft bedrijven de zekerheid dat er zorgvuldig met persoonsgegevens wordt omgegaan. Bekijk hier de lijst met bedrijven die DDMA gecertificeerd zijn.
5. Een positieve aanbeveling LinkedIn
Beschikt het e-mail agency over goede referenties in jouw type markt? Zorg ervoor dat je de nodige research doet om ervaringen en referenties te achterhalen. Referenties hoeven niet per definitie op de website van het bureau te staan, er zijn meerdere bronnen die je kunt raadplegen. Denk bijvoorbeeld ook aan LinkedIn. Een aanbeveling geeft een goede indruk van de organisatie, het team en de kwaliteit die wordt geleverd. Een LinkedIn aanbeveling kan daarbij niet door de organisatie worden bewerkt en wordt door een individu geplaatst, het is dus heel betrouwbaar.
6. Emerce 100: een notering is een prestatie
Bijna is het zover! Op 8 april publiceert Emerce, multichannelplatform over online business en marketing, de nieuwe uitgave van de Emerce 100. Het magazine laat zien hoe beslissers hun leveranciers beoordelen, de beste bedrijven in e-business worden benoemd. Er zijn ranglijsten voor verschillende categorieën bedrijven in de e-business- en marketingbranche, o.a. e-mailmarketing bureaus (agency’s). Het biedt houvast bij de keuze van bureaus en e-businessdienstverleners in de online branche.
Bovenstaande 6 tips helpen je om een goede keuze te maken voor een e-mailmarketing bureau. Ben je benieuwd hoe Qamel jou kan helpen, of wil je vrijblijvend kennismaken? Qamel biedt full service e-mailmarketing diensten voor B2B en goede doelen. Het Qamel-team vormt het verlengde van de marketing- of fondsenwervingsafdeling en ondersteunt bij leadmanagement, marketing automation en e-mailmarketing: van strategie tot dagelijkse uitvoering.
Vraag gratis en vrijblijvend onze strategiesessie e-mailmarketing aan waarbij we met elkaar kennismaken en aan de hand van jouw doelstellingen laten zien hoe e-mailmarketing het beste inzetbaar is.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief ‘Qamel Quotes’. We delen kennisartikelen en geven je tips en tricks om je e-mailmarketingresultaten te verbeteren.