6 tips voor meer adressen met een e-nieuwsbrief inschrijfformulier
Elk e-mail adres dat je aan je lijst kunt toevoegen is meegenomen. Zorg dus dat je alles optimaliseert om de beste conversie te krijgen bij nieuwsbrief aanmeldingen. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op het succes van je inschrijfpagina. Dit blogartikel geeft 6 tips om meer conversie te behalen met een inschrijfformulier.
1. Vraag niet om teveel informatie
Het primaire doel is dat mensen hun e-mailadres achterlaten. Zodra het e-mailadres via opt-in is verkregen, heb je van de ontvanger toestemming om te mailen. Je krijgt dan de unieke kans om een relatie op te bouwen. Een relatie waarvan je hoopt dat deze tot een conversie leidt.
Toch zijn er veel bezoekers die afhaken voordat het aanmeldformulier is ingevuld. Vaak komt dit doordat teveel persoonsgegevens worden gevraagd bij bijvoorbeeld het inschrijven voor de e-mail nieuwsbrief. Potentiële klanten die een formulier zien met een lange lijst (met verplichte velden) kunnen dit beschouwen als privacy inbreuk. Mensen zijn niet happig om persoonlijke informatie achter te laten. Mits het wat oplevert natuurlijk en het liefst gratis. Bijvoorbeeld door een whitepaper of kortingsbon weg te geven.
Inschrijvers zullen altijd de afweging maken: is het wel waard om mijn e-mailadres achter te laten? Overtuig ze om deze drempel over te stappen. Zorg voor een kort, maar volledig aanmeldformulier. Ons advies voor nieuwsbrief inschrijven is: vraag alleen om e-mail, naam en eventueel geslacht.
2. Een nieuwsbrief inschrijfformulier komt overal terug
Zorg dat het inschrijfformulier op meerdere pagina’s te bereiken is door websitebezoekers. Je wilt het zo makkelijk mogelijk maken om aan te melden. De stap naar conversie, het achterlaten van het e-mailadres, verklein je verder door bruggetjes te maken. Laat een formulier relevant zijn en aansluiten op de content van een pagina.
Ik zal een voorbeeld geven. Stel je schrijft als goede doelenorganisatie over een actie voor de aanleg van een waterput. Voeg dan een link naar het formulier toe, voorzien van de zin ‘Maandelijks op de hoogte blijven van de laatste bestedingen en acties’. Probeer in te haken op de content, zodat de bezoeker direct een reden heeft om zich in te schrijven.
Vergeet daarnaast niet om ook een formulier toe te voegen aan social media. Heeft jouw organisatie bijvoorbeeld een actieve Facebook pagina? Aarzel dan niet om ook hier een nieuwsbrief inschijfformulier te plaatsen. Op deze manier ben je in staat om ook bredere doelgroepen te bereiken.
3. Geef aanmeldvoordelen
Inschrijvers willen weten wat ze kunnen verwachten. Waarom is dit interessant voor mij? Geef daarom altijd de voordelen van de inschrijving. Probeer je nieuwsbrief aan te prijzen alsof het een product is. Vaak zien we nog dat organisaties alleen zeggen: “Schrijf je in op onze nieuwsbrief”. Een gemiste kans, mensen willen weten wat het oplevert.
Voorzie je inschrijfpagina daarom in ieder geval van een zin als: “Maandelijks kennis opdoen”, “De beste tips”, “Blijf bij met de laatste ontwikkelingen”. Laat ook direct zien wat inschrijvers kunnen verwachten. Plaats een voorbeeld van de nieuwsbrief op je website of voeg een nieuwsbriefarchief toe.
De inschrijfdrempel verlaag je vervolgens nog verder door een extraatje mee te geven.“Pak deze whitepaper gratis mee”. Maak dit bonusvoordeel tot slot weer tastbaar. Met bijvoorbeeld een cover van de whitepaper.
4. Stel inschrijvers gerust over het gebruik van hun gegevens
Op een inschrijf landingspagina mag een privacy policy niet ontbreken. Een uitgebreide beschrijving is echter niet wat men wil zien. Mijn advies: houd het kort. Eén regel is vaak al genoeg om iemand gerust te stellen. Maak met eenvoudige woorden duidelijk dat gegevens niet aan derden worden verstrekt. Voeg wel altijd een link toe voor degenen die de hele disclaimer willen lezen.
Frequentie
“Eerlijkheid duurt het langst.” Misschien wel één van de bekendste Nederlandse spreekwoorden. Deze geldt als geen ander voor inschrijfpagina’s. Nieuwsbrief inschrijvers willen niet alleen weten wat er met hun gegevens gebeurt, maar ook waar ze aan toe zijn. Beloof je een maandelijkse nieuwsbrief, kom die belofte dan na. Voorkom lange onderbrekingen in je mailuitingen. In het meest ideale scenario zit je ontvanger zelfs met smart te wachten op je nieuwsbrief. Hij weet immers dat deze elke eerste donderdag van de maand wordt verstuurd.
5. Bedank voor de inschrijving
Een bedankpagina tonen en/of een bedankmail sturen is eigenlijk een eenvoudige tip die vaak wordt vergeten. Na inschrijving is jullie relatie officieel gestart. Het minimale dat je kunt doen is een bedankmail. Je geeft geïnteresseerden direct een goed gevoel. Zorg dat je deze na inschrijving zo snel mogelijk verstuurt. Wees vriendelijk en persoonlijk.
Een stap verder gaat een welkomstserie. Hierin geef je nieuwe nieuwsbrief inschrijvers een uitgebreid warm welkom. In meerdere mailtjes maken ze kennis met de organisatie. Nadat de serie doorlopen is ontvangt de inschrijver de reguliere nieuwsbrief.
6. Test e-mail inschrijfformulieren
Wat werkt wel en wat werkt niet? Als je mijn tips implementeert, zul je zien dat sommige beter werken dan andere. Daarom moet je steeds blijven testen. Zodat je leert wat voor jou het beste resultaat geeft. Realiseer je goed dat zelfs de kleur van een button aanzienlijke conversieverschillen kan geven.
Een aantal belangrijke elementen om op te testen zijn:
- Call-to-action knoppen (tekst, vorm en kleur)
- De titel van de pagina
- De afbeelding op een landingspagina
- De genoemde voordelen
- Het aantal velden c.q. type gegevens dat gevraagd wordt
Is je doelgroep te klein om binnen een gewenste periode significante resultaten te behalen? Dan is het verstandig om eens een outsider ernaar te laten kijken.
Met behulp van deze 6 tips sla je een goede slag om nieuwe e-mail adressen te verzamelen. Je haalt meer conversie uit je nieuwsbrief inschrijfpagina en verstuurt een relevante nieuwsbrief. Na inschrijving is het vervolgens aan jou de taak om beloftes na te komen en een wederzijdse relatie op te bouwen.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht