7 ankerpunten voor een rotsvaste e-mail marketing ondergrond
Gluren bij de buren doen we graag. Onlangs maakte een klant me attent op de whitepaper van Bronto. Een document met “nuttige” tips over e-mail marketing. Je kunt het gebruiken als een checklist voor je e-mail marketing strategie. Verwacht er niet te veel van, het is een generiek setje aandachtspunten met enkele waardevolle tips. Ik som de 7 punten voor je op, zodat je snel kunt nagaan of je hieraan gedacht hebt bij de invulling van je e-mail marketing. Je hoeft dan niet alle 7 pagina’s door te spitten.
#1 Eerste indruk met onderwerpregel en krachtige preheader
Terecht kaart Bronto het belang van een goede onderwerpregel aan. Hun belangrijkste conclusie “houd in gedachten dat er geen ideale onderwerp regel is”, geeft weinig aanknopingspunten. Zoek je concrete tips voor het verbeteren van je onderwerpregel, lees dan het Frankwatching artikel “E-mailmarketing: liefde op het eerste gezicht met je onderwerpregel” van collega Thomas van Doorn. Bronto laat ook zien hoe je met je preheader je onderwerpregel effectief kan verlengen en hiermee je open ratio kunt verhogen.
#2 Een groeiend aantal adressen voor e-mail
Vier tips worden er gegeven:
- Gebruik een één-velds inschrijfformulier op pagina’s van je website. Plaats deze zo hoog mogelijk (liefst bovenaan). Nog beter: gebruik een pop-up die na een paar seconden verschijnt of na een paar paginabezoeken.
- Wil je toch meer velden, hou het inschrijven dan eenvoudig door weinig velden op te nemen op het formulier.
- Creëer het juiste verwachtingspatroon.
- Bedank nieuwe inschrijvers met een welkomstmail.
Wij hebben een whitepaper die ingaat op het laten groeien van je adreslijst op een effectieve en verantwoorde manier. Je kunt de whitepaper “Adreslijstmanagement voor B2B e-mail marketing” op onze site downloaden.
#3 E-mail optimaliseren voor mobiel gebruik
Bronto adviseert om collega’s met verschillende mobiele apparaten rond de tafel te zetten en in de schoenen van je klant te gaan staan. Verbeter zo de communicatie. Door te kijken (meten) welk type mobiel wordt gebruikt, zie je waar je ontwikkelcapaciteit moet reserveren. Maak je e-mailings responsive (zie ook Qamel’s blogartikel “Maak jouw e-mailings eindelijk mobile proof”). Adaptive design gaat nog een stap verder dan responsive design en misschien moet je zelfs kiezen voor de “mobile first” aanpak.
#4 Relevante content voor e-mail marketing
De juiste boodschap aan de juiste persoon op de juiste tijd is al jaren het adagium bij e-mail marketing. Segmentatie op koopgedrag of profiel met bijhorende content werkt beter. “Recency” verwijst naar segmentatie op activiteit door de tijd heen.
Ik geef je 6 tips voor relevante content:
- Schrijf voor persona
- Onderzoek wat interessant is voor je doelgroep
- Spreek uit ervaring en bouw aan de e-mailrelatie
- Denk in termen van de klassieke salesfunnel in e-mail
- Maak een nieuwsbrief format en prioriteer
- Hergebruik content slim in je e-mailberichten
#5 Blijf sociaal, koppel e-mail marketing aan social media
Een veel gemaakte fout is dat het voor de lezer onduidelijk is wat een bepaald social media icoon betekent. Het toevoegen van woorden verbetert dat begrip. Ook e-mail adressen werven via social media door middel van acties werkt nog steeds goed.
Een aantal tips:
- Gebruik sociale netwerken om je bereik te vergroten. Doe vooraf research om na te gaan waar jouw doelgroep te vinden is.
- Voeg niet teveel e-mail share buttons toe aan je nieuwsbrief. Geef je lezers geen overkill. De nieuwste trend die wij herkennen is dat share buttons alweer verdwijnen uit de nieuwsbrief, omdat er nauwelijks op geklikt wordt.
- Sociale netwerken gericht op beeld (foto en video) zijn volgens Digital Insights en Strongview het meest in trek.
#6 Meten = weten door analyse van je e-mail resultaten
Zowel websiteverkeer als e-mailrapportages leveren interessante statistieken op. Neem tijd om deze te analyseren. Hoe beter je patronen kunt ontdekken, hoe beter je kunt inspelen op behoeftes. Blijf voortdurend optimaliseren.
Na twee en na 14 dagen is het tijd om naar je ratio’s te kijken. Om het succes van je e-mailings te meten raad ik je aan om een spreadsheet bij te houden met de kolommen: nummer, verzenddatum, onderwerpregel, type e-mail, aantal verzonden, aantal afgeleverd, open ratio, doorklikratio, click/open ratio, bounceratio, afmeldratio en test. Wees alert op plotselinge dalingen. Zijn er afleverproblemen? Is je onderwerpregel verkeerd gekozen? Heb je de mailing naar het juiste segment gestuurd?
#7 Marketing automation zet e-mail marketing vooraan
Als je al bekend bent met marketing automation dan weet je dat je triggered e-mails invloed hebben op de frequentie van de contactmomenten. Soms moet je ervoor kiezen om bepaalde promoties voorrang te geven ten koste van geautomatiseerde berichten. Belangrijk is dus om overzicht te houden en regelmatig je workflow te controleren. Wil je echt weten hoe marketing automation in elkaar zit, volg dan ons webinar marketing automation waarin we je aan de hand van vier tactieken uitleg geven over de salesfunnel, converterende content, leadscoring en e-mailseries.
De auteur van de whitepaper eindigt met de wijze woorden dat je maar beter af en toe kunt nalopen of je e-mail marketing gebouwd is op een solide basis, iets waar ik het natuurlijk helemaal mee eens ben.
Het belangrijkste dat bij mij blijft hangen uit de whitepaper van Bonto is het gevoel dat er veel problemen (uitdagingen) worden aangedragen, maar allen voor één aspect een oplossing wordt gegeven: de preheader. Het leermoment is: nooit meer “klik hier als je niet kunt lezen”, maar altijd een krachtig statement in het verlengde van je onderwerpregel.
Ben jij nog whitepapers tegengekomen die je wilt dat ik beoordeel? Daag me maar uit. De whitepaper “7 Ways to Ensure A Rock-Solid Email Foundation” waar we deze review op baseren vind je op de site van Bronto.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht