8 manieren om de click-through rate van je nieuwsbrief te verhogen
Het gemiddelde klikpercentage in Nederland bedraagt 7,9% in 2012 (Nationale E-mail Benchmark 2013). Dat wil zeggen dat 1 op de 12 mensen die een mail ontvangt daadwerkelijk in de e-mail klikt. Bij Qamel leggen we de lat hoger. Wij streven een CTR na van 10-15%. Dit resultaat bereik je niet zomaar. In dit artikel geef ik 8 tips waarmee je snel en gemakkelijk je clickthrough rate verhoogt.
1. Stuur klikgedrag met onderwerpregel
Met een aantrekkelijke subjectline zorg je ervoor dat zoveel mogelijk ontvangers jouw mail openen. Door bewuste keuzes te maken bij het opstellen van een subjectline kun je hier al invloed uitoefenen op het klikgedrag van ontvangers.
Focus bijvoorbeeld op de primaire call to action als je meer conversies wilt. Of leg de nadruk op een item in je nieuwsbrief waarvan je wilt dat de meeste aandacht van de lezer naar uit gaat.
2. Kort en bondig met goed beeld trekt de aandacht
Een korte tekst in een mail werkt krachtig en overtuigend. Ontvangers gaan geen lange lappen tekst met lange zinnen doorlezen. We noemen dit ook wel teasers. Gebruik duidelijke koppen, zodat een scannende ontvanger snel ziet waar het om gaat.
Als het je lukt om er een relevant beeld aan te koppelen, versterkt het de tekst en verhoog je de kans dat er geklikt wordt. Afbeeldingen moeten vooral functioneel en niet mooi zijn.
3. Door links met lading meer clicks in je digitale nieuwsbrief
Door een link te verpakken in een prikkelende zin verleid je ontvangers om te klikken. Probeer te omschrijven waarom iemand door moet klikken. Het houdt niet op bij ‘lees meer’ met daaronder een link. Om dit te illustreren geef ik een aantal voorbeelden:
- Lees meer [over de uitgaven van onze collecteopbrengst]
- Meld je nu aan [om de nieuwsbrief te ontvangen]
- Neem contact op [om meer te leren over …]
- Ga naar de website [voor de actieproducten]
Verder is het gebruik van ‘klik hier’ inmiddels taboe. Ontvangers begrijpen dat een blauwe of onderstreepte tekst of een button klikbaar is.
4. Meer clicks met één primaire call to action
In sommige nieuwsbrieven worden ontvangers letterlijk overspoeld met CTA’s. ‘Download onze whitepaper’, ‘Word donateur’ en ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief’. Dit heeft een verwarrende en overdonderende indruk op ontvangers.
Mijn advies: kies voordat je start met het schrijven van e-mailteksten één primaire en eventueel één secundaire call to action. Stel vervolgens alles wat je in jouw e-mail plaatst in dienst om deze doel(en) te bereiken. Herhalen mag of sterker nog: herhalen heeft zin. Gebruik zowel buttons als tekstlinks above the fold, maar ook verder naar onderen. Zo vang je zowel visueel ingestelde als lezende ontvangers op.
Wil je een zo hoog mogelijke klikratio realiseren, dan is het geen slechte keuze om dezelfde link op meerdere plaatsen toe te voegen in je mailing.
5. Format bepaalt succes van clickratio
Het format speelt een belangrijke rol in de hoogte van je clickratio. Plaats je een link in de tekst van je mail, op een nieuwe regel, achter een afbeelding of maak je een opvallende button? Gebruik bij acties buttons, maar dan wel in defensieve html (zichtbaar bij plaatjes uit). En herhaal de link verderop als tekstlink. Plaatjes linken is altijd een goed idee.
Bij actiemails hou je je aan de strikte regel van de button “above the fold”. Maak de header niet te hoog en zorg dat de primaire call to action maximaal 300-400 pixels van boven staat. Denk bij een nieuwsbrief format ook eens aan primaire, secundaire en tertiaire content en kies een opmaak die daarbij past. Primaire content groot over de hele breedte en tertiaire content klein.
6. Segmenteren voor meer clicks in je e-nieuwsbrief
Relevante content ontstaat pas als de lezer content krijgt die op hem of haar is afgestemd. Deel je adreslijst op in specifieke groepen met dezelfde belangstelling. Donateurs willen iets anders als vrijwilligers. Nieuwe donateurs vragen een andere behandeling als oude. Klanten hebben een andere informatiebehoefte als prospects. En prospects kun ook weer indelen in koude en warme leads.
De meeste e-mail providers bieden eenvoudige mogelijkheden voor segmentatie. Start eenvoudig. Je maakt twee versies van je nieuwsbrief. Begin met 70% content die voor iedereen gelijk is en segmenteer 30% van je content. Als je ziet dat het werkt, kun je besluiten om verder te gaan. Dit is een van de meest gemakkelijke manieren om de clickthrough ratio aanzienlijk te verhogen.
Verband relevantie en lijstgrootte
Dat segmentatie loont blijkt maar weer uit bovenstaande grafiek van de Nationale E-mail Benchmark 2013 (DDMA). Een e-mailing naar een relatief klein bestand is gerichter en relevanter voor de ontvanger, waardoor deze beter scoort dan een e-mail naar een groot bestand.
7. Vergelijk je kliks met de CTR-benchmark
Een indicatie van de prestatie van jouw e-mail klikpercentage (CTR) verkrijg je door het te vergelijken met de benchmark. De Nationale E-mail Benchmark 2013 voor CTR is 7,89%. In jouw branche of bij jouw lijstgrootte kan dat hoger of lager liggen. Bij goede doelen bijvoorbeeld ligt de benchmark CTR op 12,1%. Ga na in hoeverre je aan deze benchmark zou moeten voldoen of dat jouw situatie afwijkt. Hoe dan ook, stel je eigen doel en probeer te verbeteren. Als je weet wat je doelstelling is, ben je gemotiveerder om verbeterprogramma’s in te zetten om je CTR te verhogen.
8. Verbeteren click through rate met mobile-proof design
Het aantal mensen dat e-mails leest op een mobiel apparaat neemt de komende jaren alleen maar toe. Ook in Nederland zitten we boven de 25%. Wil je jouw klikratio verhogen, dan zul je dus je e-mail gereed moeten maken voor mobiele dragers.
Voor links en buttons in e-mails voor mobiele telefoons gelden andere normen als voor desktop. Nagenoeg elke smartphone is inmiddels voorzien van een touchscreen. Zorg daarom voor voldoende ruimte tussen verschillende links in je mail en een call to action button die groot genoeg is voor een vinger. Ga ervan uit dat een gemiddelde vinger minstens 44×44 pixels in beslag neemt op een mobiel scherm. Niets is zo vervelend als het missen van clicks omdat de link te klein is om op te klikken.
In dit artikel heb ik 8 manieren gegeven om de click-through rate te verhogen. Zo werkt het ook een beetje. Er is niet één methode, maar veel verschillende acties die bijdragen aan een hogere click through.
Bonus tip: Verhoog CTA door te testen
Het is lastig om van te voren te weten wat het beste klikresultaat oplevert. Voer daarom testen uit. De e-mail providers bieden functies waarmee je snel en goedkoop een A/B test kunt uitvoeren. Je kunt zelfs automatisch de beste variant in een testgroep naar de rest van de lijst sturen (A/B/winner test). Een snelle manier om resultaat te boeken.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of heb je zelf concrete ervaring om de CTR te verhogen? Laat hieronder een reactie achter.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht