Adreslijstmanagement: activeer je e-mail abonnees in 4 stappen
Zijn je e-mail abonnees actief genoeg en blijven ze dat ook? Meestal is een groot deel in-actief. Uit onderzoek (van Campaign Monitor) blijkt dat ruim 50% van je inschrijvers je e-mailings al meer dan 3 maanden niet geopend heeft. Je hebt veel moeite gedaan de e-mailadressen te verzamelen, het is verspilling als je die zomaar laat liggen. In dit artikel lees je hoe je die in-actieven identificeert en hoe je re-activatie campagnes opzet.
Alle e-mail marketeers hebben in-actieve subscribers die geld gekost hebben en niets opleveren. Maar in tegenstelling tot bounces, waarvan het duidelijk is dat het e-mailadres niet meer klopt, kan een slapende subscriber meer gevolgen hebben dan je denkt. Als je teveel in-actieven (mensen die niet openen en niet klikken) in je adreslijst hebt, kan dat je deliverability negatief beïnvloeden. Bij sommige e-mail platformen, waaronder Gmail, worden e-mails van afzenders van wie de e-mailings langere tijd niet geopend worden, in de spambox geplaatst. Als dit vaak genoeg gebeurt verslechtert je reputatie bij ISP’s. En dat heeft gevolgen voor het afleveren van je e-mailings in de inbox van je subscribers.
Omgekeerd betekent een goede engagement van je ontvangers een betere deliverability en hogere resultaten (ROI). Hoe identificeer je slapende ontvangers en hoe zet je een re-activatie campagne op?
Verbeter de resultaten van je e-mail marketing campagnes
Het verband tussen engagement van je subscribers en de resultaten van je e-mail campagnes is simpel. Er is sprake van engagement als ontvangers je content waarderen en daarom je e-mailings openen, klikken en vervolgens je website bezoeken. Maar een deel van je subscribers haakt desalniettemin af. Is dat bij jouw e-maillijst ook het geval? Dan is het tijd om de slapers wakker te schudden.
Gebruik dit 4-stappenplan om weer in een goed blaadje bij je subscribers te komen staan. Je moet even wat werk verzetten, maar het is zeker de moeite waard. Er gaan minder subscribers verloren, het engagement wordt beter en ook je deliverability profiteert ervan.
In 4 stappen naar re-activatie van je e-mail ontvangers
Stap 1 – Ga op zoek naar de slapende ontvangers
Kijk in de statistieken van je e-mail tool welke subscribers je e-mailcampagnes niet geopend hebben in de laatste 6 of 12 maanden (afhankelijk van de frequentie waarin je mailings verstuurt). Voeg een veld toe aan je adreslijst, waarin je dit vermeld, zodat je de groep kunt segmenteren. Of als je tool de mogelijkheid biedt, selecteer alle adressen die een lange periode geen activiteit hebben vertoond.
Stap 2 – Stuur een herbevestigingscampagne
Doe je best om een leuke e-mail op te zetten in de trant van “we missen je”, of “we willen weten of je nog van ons wilt horen. Laatst kwam ik een aardige tegen. De onderwerpregel was: “We miss you!”
Hier wordt actief om feedback gevraagd. Je kunt ook een speciale aanbieding of een bedankje sturen. Haal al je creativiteit uit de kast. Bedenk de beste content, de beste aanbieding voor dit e-mailbericht. Dit is de laatste kans om de aandacht van je ontvanger te trekken.
Bekijk de rapporten in je e-mail tool om te zien of er al subscribers zijn die gereactiveerd zijn. Goed gedaan! Hopelijk zie je ze terug in de nabije toekomst.
Stap 3 – Neem afscheid
Als je slapende abonnees je re-activatie campagne niet openen of niet klikken wordt het tijd om afscheid te nemen. Het lijkt misschien of je potentiële klanten en met veel moeite binnengehaalde inschrijvers verwijdert, zet je over dat gevoel heen. De realiteit is dat ze meer kwaad dan goed doen (zoals beschreven in de inleiding van dit artikel).
Voordeel is dat je adreslijst opgeschoond wordt, en je geen geld meer verspilt aan het versturen van e-mailings naar deze groep. Echter de belangrijkste winst die je behaalt met het verwijderen van slapende ontvangers is dat je de performance van het overgebleven deel van je adreslijst verbetert. De betrokkenheid (engagement level) van je lijst wordt vergroot en daarmee ook een betere deliverability. En dat betekent dat jouw e-mailings meer kans hebben gezien te worden door degenen die geïnteresseerd zijn. En dat zie je terug in hogere open- en klikratio’s.
Stap 4 – Pas content aan
Voorkomen is beter dan genezen, zoals gezegd wordt. Besteed daarom vernieuwde aandacht aan je content, zodat je ontvangers geen reden hebben om af te haken. Vooral de eerste 90 dagen na inschrijving zijn cruciaal voor het vestigen van een band met deze nieuwe ontvangers.
Ik adviseer mijn klanten daarom een welkomstserie op te zetten. Nieuwe inschrijvers ontvangen dan in een hogere frequentie e-mailings die ervoor moeten zorgen dat de aandacht niet verslapt. Je kunt zo’n serie helemaal geautomatiseerd opzetten als autoreponders die van start gaan na een aankoop of een inschrijving. Als je het een keer hebt opgezet loopt het vanzelf en is het zeer effectief. In ons blogartikel ‘5 Tips voor een warm welkomprogramma via e-mail‘ vind je meer informatie over de welkomstserie.
Er gaat niets boven goede, relevante content. Als je je nieuws en kennis deelt, af en toe aangevuld met een beetje entertainment, zullen je abonnees je e-mailings blijven openen.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht