Ben jij al klaar voor marketing automation bij e-mailmarketing?
Je kunt marketing automation op vele marketingcommunicatiekanalen toepassen, maar het meest simpele is om te beginnen met e-mail marketing automation. Je houdt de kosten beperkt doordat je waarschijnlijk al gebruik maakt van een e-mailtool en beschikt over een database met profielgegevens.
In dit artikel vind je achtergrondinformatie over marketing automation in het algemeen en het gebruik van e-mail marketing in het bijzonder.
Marketing automation is een actueel onderwerp
De belangstelling voor marketing automation is de laatste jaren sterk toegenomen. Niet zo verwonderlijk want er zijn immers grote veranderingen gaande in marketing en technologie. Bijna 11 keer zoveel B2B organisaties gebruiken marketing automation ten opzichte van 2011 (SiriusDecisions “B-to-B Marketing Automation Study” 2014).
Er is ook onderzocht wat het effect is van marketing automation: 67% van de meest succesvolle organisaties ten opzichte van hun gelijken gebruiken marketing automation. Een uitgebreid overzicht van statistieken uit de wereld van marketing automation is gemaakt door emailmonday/Jordie van Rijn.
>> The Ultimate Marketing Automation statistics overview
Veel marketing automation tools
Iedereen weet dat marketing automation breder is dan e-mailmarketing. Maar als je goed kijkt naar alle marketing automation initiatieven, dan gaat het je duizelen. Bij Qamel gebruiken we voor onze eigen marketing al meer dan tien verschillende software tools om ons marketing en verkoopproces efficiënter en effectiever te maken. En dan zijn wij nog maar een kleine organisatie.
Er zijn verschillende sites die alle marketing automation tools in kaart brengen. De meest visuele die ik tot nu toe gezien heb zie je bij het Chiefmartec blog van Scott Brinker die sinds 2008 marketing technologie volgt. Hij maakt jaarlijks de Marketing Technology Landscape Supergraphic. Daarin zie je bijna 2000 leveranciers van marketing automation software in 43 categorieën. Een verdubbeling van het aantal in 2014.
>> Marketing Technology Landscape Supergraphic
Marketing automation revolutie?
Zelf geloof ik niet zo in revoluties. Soms is het nodig om ongewone stappen te nemen om een verandering te forceren. In bedrijfsomgevingen spreken we dan vaak over het ‘eat your own lunch’ fenomeen. Daarbij kannibaliseer je je eigen bedrijfsmodel om in de toekomst er beter uit te komen.
Marketing automation is wat mij betreft dus niet iets dat plotseling onze manier van zakendoen verandert, maar meer iets dat we gaandeweg steeds meer adopteren en uiteindelijk de gewoonste zaak van de wereld wordt.
Überflip heeft een infographic gemaakt waarin ze duidelijk maken wat het effect is van marketing automation en welke software spelers (in de Amerikaanse markt) actief zijn. Ook wordt duidelijk dat e-mail marketing de meest populaire functie van marketing automation is.
>> The Marketing Automation Revolution [Infographic]
Best of suite of best of breed?
Wil je of moet je met marketing automation aan de slag dan is het kiezen van de juiste software lastig. Kies je één pakket of een software suite die zoveel mogelijk marketing en sales functies ondersteunt (best of suite) of kies je meerdere software oplossingen (best of breed) die je met elkaar (al dan niet geautomatiseerd) verbindt?
De voordelen van best of suite zijn: betere integratie van de componenten, één leverancier en vaak eenvoudiger in gebruik. Daarentegen zijn de voordelen om best of breed te kiezen: snellere implementatie, betere aansluiting op bedrijfsprocessen en goedkoper.
Bij Qamel denken we niet zozeer in deze termen omdat in onze ervaring je altijd te maken hebt met meerdere systemen. Wij denken dat elk bedrijf zo z’n eigen “marketing technology stack” gebruikt. Mooie voorbeelden daarvan komen uit de koker van (alweer) Chiefmartec. Hij verzamelde 21 (Amerikaanse) voorbeelden van levensechte marketeers die in één diagram hun marketing software producten laten zien. Indrukwekkend.
>> 21 marketing technology stacks shared in The Stackies
E-mail marketing automation
Waar je moet beginnen met e-mail marketing automation hangt af van jouw specifieke situatie. Wat wij meestal doen als organisaties vragen welke prioriteiten ze moeten stellen, is het vastleggen van kwantitatieve doelstellingen en vervolgens de strategieën benoemen waarmee deze doelstellingen behaald kunnen worden. We zijn dan enerzijds op zoek naar aanpakken die snel te realiseren zijn en anderzijds resultaat opleveren.
Meestal moet je meerdere kanalen inschakelen om blijvend succesvol te zijn. Soms wordt e-mail echter onderschat. Een groot voordeel van e-mail is dat je met weinig investering je op korte termijn al activiteiten in gang kunt zetten om van leads klanten te maken. Zoals je weet noemen wij dit “lead nurturing”.
>> In een twee uur durende sessie met Qamel een helder beeld van lead nurturing resultaten
Nederlandse leveranciers e-mail en marketing automation
“De ontwikkeling van e-mailmarketing en marketing automation gaat snel, heel snel. En met zo veel tools en mogelijkheden is dit voor de gemiddelde marketeer niet te overzien.” Dit schrijft concullega Jordie van Rijn in een artikel op Marketingfacts. In dat zelfde artikel vroeg hij 6 belangrijke Nederlandse leveranciers om hun roadmap toe te lichten.
Copernica, bij monde van Michael Linthorst (CEO) benadrukt modulering als oplossing voor de groeiende vraag naar integratie. Zo krijg je een toolset die flexibel inzetbaar is, ook in omgevingen met omvangrijke datasets. Daarnaast biedt een gemoduleerde opbouw ook meer mogelijkheden om nieuwe functionaliteit stapsgewijs toe te voegen.
>> Wat staat er op de roadmap van de Nederlandse leveranciers?
Marketing automation: met deze 5 stappen kun jij het ook inzetten
Voor veel organisaties is het lastig om de fundamenten van marketing automation goed te doorgronden. En nog moeilijker is om een plan te maken en uit te voeren, waarmee je je omzet verhoogt en je marges verbetert. Collega Mieke schreef een artikel over dit onderwerp voor Frankwatching.
Ze legt uit hoe Marketing automation twee werelden bij elkaar brengt: marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Ze helpt je op weg aan de hand van 5 stappen.
>> Marketing automation: met deze 5 stappen kun jij het ook inzetten
Conclusie wijst richting lead nurturing
In dit blogartikel heb ik je informatie over marketing automation gegeven en uitgelegd welke rol voor e-mail marketing is weggelegd. Een van de meestgenoemde vormen van marketing automation is lead nurturing.
Qamel heeft regelmatig kennissessies over marketing automation en lead nurturing in de vorm van webinars.
>> Bekijk hier de geplande webinars over marketing automation
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht