Privacy

Apple maakt met Mail Privacy Protection open ratio’s voor e-mail onbetrouwbaar
Waarschijnlijk heb je er al iets over gelezen. Apple gaat gebruikers meer privacy geven als ze dat willen. Men verwacht dat 95% van de users voor Apple Mail Privacy Protection gaan kiezen…
De impact samengevat
Ik ben er even ingedoken en dit is mijn conclusie:
- Bepaalde workflows (automations) met trigger “opened email” moeten we direct aanpassen.
- AB-testen op onderwerpregel kan nog steeds, maar je steekproef moet groter worden.
- Live content kan niet meer (deden we al heel weinig).
- Engagement metrics worden beter (maar niet heus).
- Send Time Optimization (STO) is een probleem (kon SharpSpring toch al niet).
- Statistieken over open rate blijven lange tijd onbetrouwbaar.
- Het duurt even voordat deze maatregel is ingewerkt. Medio oktober 2021 werd ingeschat dat 29 procent van de iPhone users al iOS15 hebben. Dat zal natuurlijk oplopen.
- Natuurlijk betreft het slechts een deel van je bestand, dat iPhone user is. Voor de overige adressen verandert er niets.
Dit is wat Qamel adviseert
- Blijf statistieken over open ratio’s rapporteren, maar waarschuw je lezers dat ze onbetrouwbaar zijn. Er zullen snel benchmarks beschikbaar komen waarin duidelijk wordt wat de impact is. Er zijn rekenmodellen om zelf de impact te bepalen, maar ik zou er niet aan beginnen, tenzij je fulltime met e-mail marketing bezig bent. Over 6-9 maanden moeten de cijfers stabiliseren.
- Pas workflows aan en gebruik ‘klik’ in plaats van ‘open’ als trigger.
- Blijf AB-testen op open ratio, maar vergroot je groep (verdubbel of drievoudig) om meetbare verschillen te krijgen. Er zijn bronnen (Oracle) die adviseren om over te gaan naar alleen klik-ratio testen. Zover ben ik nog niet; natuurlijk kijken we altijd naar click impact, maar omdat onze bestanden gemiddeld klein zijn (5.000-10.000) adressen, zijn de groepen te klein.
- Wees behoedzaam (zelf uitzoeken) met live content en STO. Waarschijnlijk kun je het niet gebruiken tot de providers zich aangepast hebben.
Wil je echt weten wat de impact is op jouw e-mailbestand, gebruik dan de speciale e-mail analytics tools Litmus of Email on Acid.
Hier vind je meer artikelen over Apple’s Mail Privacy Protection
How Apple’s Mail Privacy Protection Impacts Email Marketing (Constant Contact)
Een helder verhaal van Constant Contact, de partij die SharpSpring overnam in de zomer van 2021. Ze geven ook goede tips om gerelateerde best practices te versterken. Deze blog is vrij recent en krijgt regelmatig updates.
Apple Mail Privacy Protection: consequenties voor e-mailmarketing (Frankwatching)
Een goed artikel uit juli 2021, een prima samenvatting en zet je aan het denken. Helaas niet helemaal up-to-date en geeft meer vragen dan antwoorden. Wel fijn dat het in het Nederlands is.
Drie Oracle blogs van Chad S. White
Chad White is Oracle’s e-mail marketing top-specialist die veel goede artikelen publiceert. Nu ook weer over Apple’s MPP.
14 ways email marketers should adapt to Apple’s MPP
Apple’s MPP May Drive Email Design Changes that … hurt
How many of my subscribers will be affected by Apple’s MPP?
Apple’s Mail Privacy Protection Is Here: What It Actually Means for Email Marketers and What to Do Now (Litmus)
Zoals altijd van Litmus uitstekende content, maar ik kan je vooral aanraden om de “Survival Guide” te downloaden. Ze gaven een webinar. Ik heb het niet bekeken, maar je kunt er zelf eventueel voor gaan zitten (1:01 uur).
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox.
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.