Checklist full service E-mail Marketing diensten
Het liefst stap ik in mijn eigen auto. Om eerlijk te zijn, ik ben niet zo’n fan van het openbaar vervoer. En als je dan flink kilometers maakt dan ben je zo weer toe aan een onderhoudsbeurt. Wat doe jij? Ga je naar je merkdealer, een onafhankelijke onderhoudsgarage, heb je een ‘mannetje’ of doe je het zelf? Zo zou jij er ook voor kunnen kiezen om voor e-mail marketing naar de onafhankelijke specialist te gaan. In dit artikel geef ik je een checklist om na te gaan hoe jij e-mail marketing kunt doen en wat je hebt aan full service e-mail marketing.
Waarom een specialist?
Natuurlijk kun je alles zelf doen. Dat bespaart je veel overhead. Maar er zijn goede redenen om een specialist in te schakelen:
- Bespaar tijd
- Besteed technische zaken uit
- Pas slimme trucs toe
- Bedenk een goede strategie
Wat je zeker niet kunt uitbesteden
Je moet de touwtjes in handen houden, voor deze punten is daar geen ontkomen aan:
- Commitment halen bij en rapporteren aan je directie
- Keuzes maken ten aanzien van strategie en planning
- Content bedenken
- Controleren en aansturen van het proces
Betekent natuurlijk niet dat ook hierbij niet delen uitbesteed kunnen worden. Maar helemaal, dat lukt waarschijnlijk niet.
Wat kun je wel uitbesteden in e-mail marketing?
Er zijn veel zaken die je gemakkelijk uit kunt besteden:
- Redactie en bewerken content en upload adreslijst
- Technisch testen en verzenden
- Template maken
- Second opinion van je strategie
- Selectie van het juiste tool
- Systeemintegratie
Waar moet een e-mail marketing specialist aan voldoen?
Zoals ‘iedereen’ tegenwoordig een website kan bouwen, kan ‘iedereen’ ook een e-mailing versturen. Dit zijn de 4 eisen waar jouw EMM-specialist aan moet voldoen:
- Ervaring
Consultants die zelf minder dan 3 e-mailings per week versturen kunnen geen routine opbouwen in e-mail marketing. Grotere kans op fouten, minder efficiënte uitvoering. - Vakmanschap
Adviseurs die niet top-of-mind de 3 beste boeken, de top-3 weblogs voor e-mail marketing kunnen noemen of niet de top-10 ESP’s kennen, onderhouden hun kennis niet en lopen dus per definitie achter. Tip: stel de vraag ‘wat is defensieve HTML’ en ‘wat is ESP’. Gaan ze glazig kijken, zoek dan een andere adviseur. - Service
Korte doorlooptijden eisen een goede workflow en perfecte communicatie. Als je mailt of belt wil je direct geholpen worden. Een éénpitter is wat dat betreft een risico. Een account manager is weer het andere uiterste. Wat is de balans die bij jou past? - Prijs
Iedereen weet dat uitbesteden geld kost. Goedkoper dan € 60,00 per uur (excl. BTW) is niet geloofwaardig. Tussen € 60 en € 100 per uur kom je al gauw uit. Zoek een partij waarmee je vaste c.q. semi-vaste prijzen af kunt spreken. Jij weet waar je aan toe bent en je laat je leverancier in z’n waarde. Een 20% hogere prijs kan dik uit als je daarmee je kwaliteit en dus het resultaat verbetert.
100% Full Service bestaat niet
Klinkt natuurlijk raar als iemand van een full service e-mail marketing bureau als Qamel dit beweert. Maar het is echt waar. In de 10 jaar dat wij bestaan als onafhankelijk ‘Full Service’ bureau, is er geen enkele klant geweest die alles aan ons heeft uitbesteed. Het heeft te maken de multi-channel benadering waarin e-mail marketing een plaats krijgt.
Full Service = Uitbesteden wat je niet zelf kunt of wil doen
De sleutel tot succes is slim uitbesteden. Je zoekt dan de juiste balans tussen zelf doen en uitbesteden. Meestal kun je dit niet allemaal van tevoren goed beoordelen. Zoek daarom een partner, bij wie je in meer en mindere mate kunt uitbesteden. Naar gelang de omstandigheden kun je dan bij- of terugschakelen.
Welke vormen van Full Service werken het beste?
Deze lastige vraag wil ik beantwoorden met twee voorbeelden van uitersten die wij vaak zien:
- Chronische onderbezetting marketing afdeling
Zou je ook kunnen noemen systematisch uitbesteden. Omdat e-mail marketing een secundair marketingkanaal is bij deze organisaties, besteden ze het graag uit. - Extreme kwaliteitsbewaking
Dit zijn organisaties die het niet waarderen als we verbeteringen in de content of het design voorstellen. Deze klanten werken onder zware tijdsdruk en besteden het uit omdat niets mis mag gaan.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht