De 4 belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2017
Marketing automation, data-analyse, attribution, lead scoring en artificial intelligence. De e-mailmarketing trends klinken nogal technisch voor een marketeer. In dit blogartikel helpen wij je om hier in 2017 op in te spelen, zodat je weet waar jouw focus op moet liggen.
Trend 1: Personalisatie tot individueel niveau
Personaliseren door het gebruiken van de voor- en achternaam van je ontvanger in een e-mail vonden we 10 jaar geleden geweldig, dit was toen ook één van de snelst groeiende e-mailmarketing trends. Tegenwoordig is dat niet meer voldoende. Je kunt nu veel verder gaan met personaliseren door rekening te houden met factoren als:
- Klanten persona
- De context op het moment van openen
- Eerder gedrag van de ontvanger
- Demografische factoren
Het effectief combineren van deze verschillende soorten data leidt tot geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails die voor de ontvanger aanvoelen als één op één communicatie.
Trend 2: Kortere content
Er is over de hele wereld een trend van minder lezen gaande. Als marketeers moeten we daarom meer bereiken met minder. Een van de belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2017 wordt het toepassen van korte, aandachttrekkende onderwerpregels en e-mail content met een duidelijke en pakkende call-to-action.
Kleine schermen
De trend van kortere content wordt verder versterkt door het nog steeds verder toenemen van mobiel gebruik. Dat betekent voor 2017 dat we, nog beter dan nu, onze e-mailings moeten afstemmen op mobiele gebruikers met compacte schermen. Het design moet responsive zijn en de content, onderwerpregel en call-to-action kort, helder en to-the-point.
Informele toonzetting
Steeds meer mensen gebruiken messaging apps als WhatsApp en Facebook Messenger om te communiceren, ook met hun leveranciers. Hierdoor ontstaat een meer informele, conversationele toonzetting. Die toonzetting is ook heel geschikt voor e-mail. Hiermee kan je de beleving voor de ontvanger natuurlijker maken en daarmee de interactie bevorderen. Bovendien val je met zo’n toon sneller op in de overvolle inboxen.
Trend 3: Optimale beleving en meer interactie door design
Het aantal verzonden e-mails en het openingspercentage stijgt nog steeds ieder jaar. Maar het klikpercentage loopt daar niet in mee. Mensen lezen minder. Marketeers moeten in 2017 op zoek naar nieuwe oplossingen om de click through rate te verbeteren. Personaliseren en optimaliseren voor mobiel gebruik zijn daarin de welbekende stappen. Maar, je kunt nog meer doen om de beleving van de ontvanger te finetunen.
Animated GIFs
Dankzij technologische ontwikkelingen is er veel meer mogelijk in e-mail design. Hiermee kan je je ontvangers verrassen en interactie triggeren. Het gebruik van animated GIFs is in de afgelopen jaren ver ontwikkeld. Een goed voorbeeld is de mail van Netflix aan abonnees met de aankondiging van een nieuw seizoen House of Cards.
CSS animatie
Dan is er nog CSS animatie waarmee je bewegende onderdelen in je e-mail kunt maken. Een CSS animatie laat een element geleidelijk veranderen van de ene stijl in de andere. Je kunt zoveel elementen veranderen als je wilt, zo vaak je wilt.
Trend 4: Online marketeer wordt een software integrator
Trend 4 is wat mij betreft dé trend voor 2017. De toename van informatietechnologie bij marketing. Marketing projecten hebben steeds meer overeen met IT-projecten, als online marketing manager moet je daarom drie aspecten onder de knie hebben.
- Organiseren
Je hebt niet alleen met veel meer disciplines te maken, de projecten worden ook steeds groter en complexer. Marketingprojecten moeten ‘agile’ zijn en methodes als scrum raken steeds meer ingeburgerd. - Online samenwerken met tools
Vervolgens zijn er de collaboration tools die je nodig hebt om iedereen gecoördineerd samen te laten werken. Slack, Trello en Drive zie ik op veel shortlists terugkomen. - Inzetten van Martech
Het belangrijkste en ook lastigste aspect is het inzetten van Martech. Martech is een verzameling van software tools die je ondersteunen bij het behalen van je marketingdoelstellingen. Er is een ware explosie gaande van nieuwe tools die beschikbaar komen. Er zijn op dit moment meer dan 3.500 bedrijven die tools aanbieden, in 2011 waren dat er nog maar 150.
Martech-tools maken hyper-targeting en contextgevoelige conversaties tussen marketeers en individuele leads en klanten mogelijk. Door deze én de andere trends van 2017 zal de Return-On-Investment (ROI) van e-mailmarketing naar een nog hoger niveau getild worden dan we al gewend waren met personaliseren en dynamische content.
Marketing automation
Marketing automation is de logische uitbreiding van e-mailmarketing. Alle gerenommeerde e-mailmarketing software leveranciers hebben dit ingebouwd. Maar daarmee worden content en segmenteringen complexer. Als e-mail marketing en marketing automation bureau helpen we je graag verder, met ons marketing automation pakket SharpSpring.
Lees voor meer informatie over marketing automation ons blog ‘Marketing Automation: Word een expert met het Maturity Model‘
Dit artikel is gebaseerd op een uitgebreid artikel van Qamel op Frankwatching, geschreven door collega Mieke van Rein. Het complete artikel vertelt je nog uitgebreider over de e-mailmarketing trends van 2017, waaronder informatie over Artificial Intelligence en een actielijst voor e-mailmarketing in 2017. Bekijk het hele artikel ‘De 4 trends voor e-mailmarketing in 2017’ op Frankwatching.com.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.