De perfecte call-to-action in een e-mail
Het is je vast opgevallen dat een button met een call to action in e-mail voorkomt in diverse soorten en maten. Je ziet variatie in tekst (kort of lang), vorm (rechthoekig of juist rond) en variatie in kleur. Een goede call to action kan de lezer sneller verder helpen en bevordert clicks.
Maar wat is nu een goede call to action en wat kun je aan een call to action aanpassen en verbeteren? Een minimale aanpassing kan grote gevolgen hebben op het klikgedrag en het aantal conversies. In deze blog lees je Qamels advies.
De CTA button bestaat uit meerdere onderdelen. De tekst, de kleur, de grootte van de button en de locatie in het e-mailbericht.
Zet je lezers aan tot actie
Bij het maken van een CTA staat de oproep tot actie in de vorm van een tekst centraal. Het is belangrijk dat je er goed over nadenkt en de juiste woorden gebruikt die aanzetten tot actie. Voor een ontvanger moet in ieder geval duidelijk zijn:
- Wat de lezer moet doen
- Waar de lezer naar verwezen wordt
- Waarom de lezer op de button moet klikken
Een goede CTA geeft antwoord op deze drie vragen met maximaal 5 woorden. Denk aan: “Schrijf je in”, “Neem contact op”, “Bekijk hier meer” en ga zo maar door. Met een CTA ligt het voor de hand dat de ontvanger op de button met link moeten klikken, vermijd de voor de hand liggende teksten zoals ¨Klik hier”. De lezer begrijpt dat je op de button moet klikken, dit hoef je niet als teksten zoals “Klik hier” extra te vermelden. Gebruik deze ruimte juist functioneel.
Het belang van de juiste locatie voor de CTA
Een CTA in een e-mail moet opvallen en onderscheidend zijn. Door de CTA bovenin je e-mail (‘above the fold’) te plaatsen levert het een beter resultaat op dan wanneer je de button verder naar onderen plaatst.
Houd daarnaast ook rekening met de locatie van je button ten opzichte van afbeeldingen en teksten. Het is niet zo dat je beperkt bent met het plaatsen van een CTA maar beperk je tot 1 CTA in een e-mail. Het gaat erom de aandacht van de ontvanger te focussen op de CTA. Meer over tips over e-mailmarketing? Lees dan “De 4 belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2017”.
Het juiste design voor je actieknop
Grootte, tekst, opmaak en kleur spelen allemaal een rol bij het optimaliseren van een CTA. Een CTA heb je in verschillende vormen en maten. Een call-to-action kan de vorm hebben van een tekst, plaatje of button. Houd er rekening mee dat afbeeldingen in de inbox van de ontvanger geblokkeerd kunnen worden wanneer je een CTA verwerkt in een afbeelding. Afbeeldingen worden namelijk niet altijd automatisch geladen. Maak daarom gebruik van ‘alt-tags’. Alt-tags worden ingevuld achter de afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding wanneer de afbeeldingen niet geladen worden. Welke CTA-opmaak het beste werkt is afhankelijk van het soort e-mailing en verschilt natuurlijk per type verzender.
Wanneer een CTA aansluit met de rest van de e-mailing maar er tegelijkertijd uitspringt zit je in de goede richting.
Best Practices voor de perfecte CTA button
Volg deze richtlijnen om CTA’s te creëren die voldoen aan de ‘best practices’:
- Beschrijf je call to action in maximaal vijf woorden.
- Actie georiënteerd: begin met werkwoorden als “Download” of “Registreer”.
- Plaats de CTA in een makkelijk te vinden plek in een contrasterende kleur maar laat het wel in het design passen van je template.
- Groot genoeg om de CTA van een afstand op te merken, maar niet zo groot dat het afleidt van de belangrijkste content in je e-mail.
- Makkelijk te begrijpen en helder: Zorg dat de boodschap helder is en de ontvanger krijgt wat hij verwacht.
Testen van een CTA
Wil jij weten welke CTA het beste werkt bij een e-mailcampagne. Test dan de verschillende mogelijkheden van een CTA door middel van een split-run test. Test verschillende call-to-action teksten, gebruik verschillende vormen en kleuren en plaatst de CTA buttons op verschillende strategische plekken in je e-mailcampagne. Maar test wel 1 aspect tegelijk, anders vertroeboel je de resultaten weet je niet waar het verschil in klikgedrag door veroorzaakt wordt. Inzichten in het resultaat van je CTA’s en e-mailmarketing campagnes helpen je uiteindelijk om hogere conversies en meer traffic naar je website te realiseren.