E-mail benchmark 2016: de belangrijkste cijfers voor B2B op een rij
Vergeleken met vorig jaar zijn de openingspercentages iets gedaald en zijn de klikpercentages daarentegen gestegen. Relevantie is key! Zie jij deze ontwikkeling ook bij jouw e-mail marketing resultaten?
E-Village heeft ook dit jaar weer de E-mail Benchmark uitgegeven. In dit benchmark rapport zijn meer dan 3,5 miljard e-mails van ruim 8.500 campagnes van 750 Nederlandse organisaties bekeken. Vergelijk jouw resultaten nu eenvoudig met deze benchmark, we hebben de belangrijkste cijfers voor je verzameld.
Definities aflever- en responsratio’s
In de Nationale E-mail Benchmark wordt voornamelijk gekeken naar de afleverratio’s en de responsratio’s. Voordat we ingaan op de cijfers voor B2B e-mailings, zetten we de definities van de ratio’s op een rij.
Afleverratio’s:
- Accepted Rate: Het totaal aantal e-mails dat met succes is afgeleverd bij de server, gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Soft Bounce Rate: Tijdelijk geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Hard Bounce Rate: Permanent geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
Responsratio’s:
- Confirmed Open Rate: Het aantal bevestigde opens gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click Through Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click to Open Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens voor dat bericht.
Afleverratio’s B2B e-mail marketing
De gemiddelde accepted rate van de e-mailings die gericht zijn op de zakelijke markt is 99,39%. Dat maakt de gemiddelde bounce rate 0,61%. Een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen lag de gemiddelde bounce rate nog op 0,76%. Zorg dat je adreslijst up-to-date is om je eigen bounce rates laag te houden. Qamel hanteert een bouncepercentage van maximaal 3%. Als de bounce ratio hoger is, is het belangrijk dat er actie wordt ondernomen. Onderzoek dan waarom het bouncepercentage zo hoog ligt. Komt het door blacklisting, spamfilters of een slechte lijsthygiëne? Onderhoud van de database is ook een onderdeel van e-mailmarketing, besteed daar voldoende tijd aan.
Relevantere content scoort bij B2B e-mail marketing
Zakelijke e-mailings hebben een gemiddelde confirmed open rate van 31,55% (2015 34,50%), een click through rate van 5,85% (2015 5,25%) en een click to open rate van 18,54% (2015 15,23%). In de zakelijke markt is het gelukt om relevanter te communiceren. Als we kijken naar de kwartaalcijfers, dan gaat het steeds beter. De CTO is het laatste half jaar hoger dan het eerste half jaar.
Wat opvalt is dat er fors meer wordt geklikt vanaf een desktop dan vanaf een mobiel apparaat. Als we kijken naar de CTR dan is de verdeling 75% desktop en bijna 25% mobiel. Terwijl de verdeling qua opens nagenoeg gelijk is (49,8% opent op mobiel, 50,2% opent op desktop). Ontvangers door laten klikken vanaf mobiele devices is een uitdaging voor het komende jaar.
Zondag meest gunstige verzenddag voor B2B nieuwsbrief
In B2B is de donderdag ongekend populair, dan wordt maar liefst 26,2% van alle zakelijke mails verzonden. Gevolgd door de dinsdag (23,0%) en vrijdag (22,1%). Op zaterdag en zondag wordt nauwelijks gemaild en ook maandag kent weinig verzendmomenten.
Het resultaat per dag is ook onder de loep genomen in het benchmark rapport. Hieruit komen verrassende resultaten! Gekeken naar de B2B mails wordt de openrate hoger naarmate de week vordert. Met als absoluut hoogtepunt de zondag (openrate van bijna 40%). Ook als we kijken naar de click through rate levert dit opvallende cijfers op. Is op maandag de gemiddelde CTR nog 4,6%, op de donderdag 5,9%, de uitschieters zijn wederom te vinden in het weekend (zaterdag 7,6% en zondag 17,6%). Het is dus aan te raden te testen welke verzenddag voor jou het beste rendement oplevert. En vergeet daarbij niet ook de zaterdag en zondag te testen! Wil je weten hoe je een testplan moet ontwikkelen? In het artikel ‘5 stappen naar een succesvolle test strategie’ helpen we je op weg.
Verzenddagen, openingspercentages en CTR per dag voor B2B
In onderstaande tabel zie je de cijfers nog even overzichtelijk op een rij:

Sterke groei in BtoB mobiel gebruik
Het aantal ontvangers dat zijn e-mail op mobiel leest groeit al jaren. Toch ligt het percentage voor zakelijke e-mailings iets lager dan gemiddeld. Gemiddeld opent 36,5% van de zakelijke ontvangers de e-mail op een smartphone of tablet. Vorig jaar was dit nog 28,17%, een forse stijging dus. Een responsive e-mail template is een must. Lees ook eens het artikel ‘Maak jouw e-mailings eindelijk mobile proof’ waarin we je handvatten geven om je e-mailing te optimaliseren voor mobiel.
Gebruik deze benchmark om je dashboard te maken
De benchmark geeft je goed inzicht in de laatste trends en geeft verrassende resultaten. Met name de beste verzenddag zondag is opvallend. Pas alleen op dat je het roer niet gelijk volledig omgooit. Gebruik de E-mail Benchmark als leidraad om je eigen cijfers mee te vergelijken. Op welke punten kan ik nog verbeteringen behalen? Of op welke ratio’s scoor ik al veel beter dan gemiddeld? Maak je eigen doelstellingen en zorg ervoor dat je actieplannen maakt om deze doelstellingen te behalen. Houd vervolgens goed je dashboard in de gaten of je gedurende het jaar een stijgende lijn ziet.
Kun jij je vinden in de cijfers genoemd in deze benchmark? Heb jij al getest met verzenden in het weekend en zag jij dezelfde resultaten? Ik hoor het graag in een reactie op dit artikel.
Wil je aan de slag gaan om doelstellingen te formuleren en actieplannen te maken om het rendement op jouw e-mailings te verbeteren? Vraag dan een gratis strategiesessie aan. We helpen je graag op weg!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.