E-mail benchmark 2017: De belangrijkste cijfers voor B2B op een rij
In dit blogartikel worden de belangrijkste cijfers van de E-mail benchmark 2017 besproken voor de B2B markt. Zo lees je in dit artikel meer over aflever ratio’s, respons
ratio’s en wat de beste verzenddagen zijn voor je e-mail campagnes.
e-Village heeft de data van 3,5 miljard e-mails en ruim 17.000 campagnes van 750 organisaties geanalyseerd en de inzichten gedeeld in het rapport E-mail Benchmark 2017. De belangrijkste bevindingen:
- De ultieme klantbeleving is key, en juist hier valt nog veel terreinwinst te behalen met e-mailmarketing.
- Dit jaar worden er voor het eerst meer e-mails op mobiel geopend dan op een desktop.
- Ook de open-ratio’s zijn dit jaar redelijk, maar wordt er ook doorgeklikt? Dat percentage is aan het zakken. Hoe kunnen we voor een omslag zorgen, en dit percentage weer laten stijgen? e-Village voorspelt dat inspelen op klantgedrag het grootste perspectief biedt.
E-mailmarketing gaat dit jaar een nog prominentere rol innemen
Volgens 73% van de respondenten gaat e-mailmarketing dit jaar een nog prominentere rol innemen in de marketingmix. Opvallend is dat marketing automation massaal wordt toegepast, waardoor het overgrote deel van de klantcommunicatie optimaal en geautomatiseerd is ingericht. Daarnaast wordt er steeds meer gebruik gemaakt van een omnichannel aanpak in e-mailcampagnes, want dit heeft niet alleen een positief effect op je conversie-ratio maar is ook van groot belang voor de ultieme klantbeleving. Het rapportcijfer voor e-mail als marketingkanaal schommelt al een aantal jaar rond de 7,5, maar daar komt verandering in. Dit jaar geven de respondenten e-mail als marketingkanaal een 8,17 als cijfer!
Waar wordt e-mailmarketing voor ingezet?
Leadgeneratie was vorig jaar nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is verschoven naar het genereren van traffic naar de website.
Deliverability en bounces
Belangrijke onderdelen binnen de E-mail Benchmark zijn de aflever- en respons ratio’s. Voordat we ingaan op de statistieken en cijfers voor B2B e-mailings, definiëren we een aantal begrippen.
Aflever Ratio’s
- Accepted Rate: Het totaal aantal e-mails dat met succes is afgeleverd bij de server, gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Soft Bounce Rate: Tijdelijk geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Hard Bounce Rate: Permanent geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
Respons Ratio’s:
- Confirmed Open Rate: het percentage van unieke bevestigde opens gedeeld door het totaal aantal geaccepteerde e-mails.
- Click Through Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click to Open Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens voor dat bericht.
Bounce ratio van B2B ligt lager dan de totale markt
De bounce ratio voor het B2B segment ligt iets lager dan die voor de totale markt, respectievelijk 1,63% en 1,70%. Het gemiddelde afleverpercentage komt daarmee op 98,37% voor B2B. Dit ligt hoger dan vorig jaar toen de gemiddelde bounceratio 0,61% was in de B2B markt.
Qamel hanteert een bouncepercentage van maximaal 3%. Houd je adreslijsten up to date om je eigen bounce ratio’s te verlagen. Indien je bouncepercentage hoger ligt dan 3%, is het verstandig om maatregelen te nemen. Verder is het belangrijk om te achterhalen wat de oorzaken zijn indien je bouncepercentage zo hoog is. Komt dit door spamfilters, blacklisting of houd je de adreslijsten niet up-to-date? Vergeet niet dat het bijhouden van je adreslijsten een belangrijk onderdeel is van e-mailmarketing. Wil jij meer resultaat halen uit je e-mailmarketing campagnes? Lees dan nu het blogartikel ‘12 E-mailmarketing inzichten voor een beter resultaat deel 1’
Hogere Click To Open en Click Through Ratio’s in de B2B markt.
Wat opvalt is dat de Click To Open Ratio en de Click Through Ratio in B2B het aanzienlijk beter doen dan de totale markt en de B2C markt. Ondanks het feit dat de Open Ratio bij de B2B lager ligt dan bij de gehele markt en B2C markt, wordt er dus wel vaker doorgeklikt in de B2B markt. Verder zien we dat mails die geopend worden op desktop in de zakelijke markt (B2B) beter presteren dan mails die worden geopend op een mobiel.
Open Ratio | Click Through Ratio (CTR) | Click To Open (CTO) | |
Totale markt | 47,97% | 5,46% | 11,39% |
B2B | 23,92% | 11,85% | 49,55% |
B2C | 49,16% | 5,14% | 10,46% |
Mobiel/dekstop in B2B | 12,69% / 14,59% | 1,45% / 2,97% | 11% / 20% |
Wil jij een hoger Click Through Ratio? Lees het blogartikel van collega Slim ‘De perfecte call-to-action in een e-mail’
Verschillen in verzenddagen B2B en B2C
De verschillen tussen B2B en B2C zijn nog steeds groot. De zakelijke markt mailt het meest op donderdag (30%), gevolgd door de dinsdag (20,6%) en de vrijdag (18,3%). In het weekend wordt er nauwelijks gemaild, 2,1% op zaterdag en 2,4% op zondag.
In de B2C markt zijn de verschillen per dag minder groot, maar steekt de vrijdag er iets bovenuit met 17,2%, gevolgd door de woensdag (16,1%) en de donderdag (15,6%). In het weekend wordt er respectievelijk 11,4% (zaterdag) en 11,3% (zondag) gemaild.
Beste verzenddagen in B2B markt
Hieronder is een tabel zichtbaar met statistieken omtrent verschillende verzenddagen voor B2B. Wat opvalt is dat er het minst wordt verzonden in het weekend (zaterdag en zondag) in de B2B, terwijl de Open- en Click Through Ratio’s het hoogst zijn in het weekend. Verder valt het op dat op zondag de CTR bijna verdubbelt t.o.v. zaterdag, respectievelijk 12,6% tegenover 6,8%. Ga als B2B organisatie eens testen met het verzenden in het weekend; in vrijwel alle e-mailtools kun je het verzendtijdstip inplannen.
Dag | Verzendingen per dag | Open Ratio per dag | CTR per dag |
Maandag | 13,1% | 27,3% | 4,5% |
Dinsdag | 20,6% | 29,1% | 4,8% |
Woensdag | 13,4% | 27,9% | 5,2% |
Donderdag | 30% | 31,8% | 5,4% |
Vrijdag | 18,3% | 31,1% | 5% |
Zaterdag | 2,1% | 33,3% | 6,8% |
Zondag | 2,4% | 33,5% | 12,6% |
Duidelijke pieken in verzendtijd B2B
Opvallend is dat de zakelijke markt een aantal duidelijke verzendpieken laat zien, te beginnen met 10 en 12 uur. In de middag blijft het aantal verzendingen redelijk stabiel en in de avonduren neemt het aantal verzendingen snel af. Ook hier geldt, ga eens testen met verzenden buiten kantooruren. je valt meer op in de inbox en in de grafiek hieronder zie je dat mensen de hele dag door hun mail lezen.
In de consumentenmarkt zien we een stabielere lijn, met de meeste verzendingen tussen 8 en 9 uur. Om 19 uur is de laatste piek te zien in het aantal verzendingen. Daarna neemt het snel af.
Mobiel wint van Desktop
Heb jij al een responsive of mobile-first template? Goed gedaan, want voor het eerst worden e-mails vaker geopend op mobiel. E-mail wordt dit jaar voor het eerst vaker geopend op mobiel (54,22%) dan op desktop (45,78%). Overigens geldt dit alleen voor bulk e-mails, naar meer dan 500/1000 ontvangers tegelijk. Bij transactionele e-mails is deze verschuiving nog niet zichtbaar.
Gebruik deze benchmark in jouw voordeel!
De e-mail benchmark 2017 geeft je inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen, en komt met verrassende resultaten. Zo blijkt dat de minste e-mails worden verzonden op zaterdag en zondag in de B2B, terwijl de Open- en Click Through Ratio’s het hoogst zijn in het weekend. Verder valt op dat er voor het eerst meer e-mails worden geopend op mobiel dan via een desktop.
Gebruik de benchmark als leidraad om je eigen cijfers mee te vergelijken, en kom tot nieuwe inzichten. Blijf kritisch naar je eigen organisatie kijken en stel jezelf vragen zoals: wat kan ik nog verbeteren? Op welke ratio’s scoor ik beter dan het gemiddelde? Stel doelstellingen op, verwerk dit in een actieplan en meet je resultaten het gehele jaar door. Heb je moeite met het opstellen van een succesvol e-mailmarketingplan? Lees dan nu het blogartikel van collega Nick ‘De belangrijkste onderdelen van een succesvol e-mail marketing plan’
Wil je aan de slag gaan om doelstellingen te formuleren en actieplannen te maken om het rendement op jouw e-mailings te verbeteren? Vraag dan een gratis strategiesessie aan. We helpen je graag op weg!
Ben je gek op vergelijkingsmateriaal en ben jij benieuwd of je al klaar bent om te starten met marketing automation? Download nu dan gauw de Marketing Automation Checklist en implementeer of optimaliseer marketing automation in je organisatie!