E-mail marketing advies: Automatiseer je e-mailings
De focus op één e-mailcampagne en door naar de volgende. In de praktijk van Qamel zien we dat voortdurend gebeuren. Maar het loont om eens wat afstand te nemen en je hele e-mailprogramma te overzien. Uiteindelijk gaat het erom of je je doelstellingen bereikt; websitebezoek, conversies, social media volgers.
Je kunt je resultaten verdubbelen als je slim te werk gaat. Als e-mail marketing specialist adviseer ik je geautomatiseerde e-mail series op te zetten. Dat is veel minder ingewikkeld dan het lijkt.
E-mail automatisering is een uitgedacht strategisch follow-up programma en wordt ook wel e-mail serie genoemd. Hiermee blijf je doorlopend in contact met prospects of klanten en geef je automatisch reactie op vastgesteld gedrag. Dat resulteert in een hoge relevantie voor ontvangers en in een sterke band met relaties.
Een paar voorbeelden.
Houd je nieuwe prospects geïnteresseerd met een welkomstserie
Ze zeggen dat de eerste indruk goud waard is; dat gaat ook op in e-mail marketing. Een welkomstserie stuur je nadat iemand zich ingeschreven heeft voor je nieuwsbrief. Veelal gericht aan nieuwe contacten die jouw organisatie nog niet goed kennen. Een autoresponder sturen met een bevestiging is in dit geval niet genoeg. Rol de rode loper uit voor nieuwe inschrijvers! Het houdt niet op bij het binnenhalen van het e-mailadres, het contact moet ook geactiveerd worden.
Wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief duurt het enige tijd voordat hij de eerste nieuwsbrief ontvangt. Het is jammer als je de getoonde actieve belangstelling een tijdje laat liggen. Maak daar gebruik van door meteen na het inschrijven van start te gaan met een welkomstserie. Zorg dat de nieuwe inschrijver bevestigd wordt in zijn keuze voor jouw organisatie.
In een welkomstserie introduceer je jouw organisatie. Het begint met een bedankmail, waarin je meteen duidelijk herkenbaar je merk neerzet. In volgende mails bied je exclusieve content aan of deel je je kennis op je vakgebied. Vraag je subscibers ook meteen om je te volgen op social media als Twitter en LinkedIn.
Schud slapende adressen wakker met een reactivatie serie
Alle adreslijsten bevatten een groot aantal e-mailadressen die langere tijd geen activiteit hebben vertoond. Een deel daarvan is niet meer geïnteresseerd of heeft het product of de dienst al ergens anders gekocht. Een ander deel kan nog gereactiveerd worden, mits ze geprikkeld worden. Een reactivatie serie biedt uitkomst.
Zet een geautomatiseerde serie op voor adressen die 60, 100 of 120 dagen geen activiteit hebben vertoond. Begin met een poll of vragenlijst. Mensen vinden het leuk om hun mening te geven, speel hier op in. Je kunt hun interesse er weer mee opwekken. En als dat niet lukt krijg je inzicht in waarom ze niet meer geïnteresseerd zijn.
In volgende mails kun je met vragen checken of de gegevens in je database nog kloppen, of een speciale aanbieding doen. In het laatste bericht van de serie kun je een ultimatum stellen. Als niet op een activatie-link wordt geklikt, wordt het e-mailadres uit de lijst verwijderd. Maak wel duidelijk dat ze dan geweldigie content en aanbiedingen zullen mislopen.
Speel in op het gedrag met een trigger-based e-mail serie
Het gebruiken van webanalytics om het gedrag van je prospects te monitoren wordt steeds meer als onmisbaar gezien. De gegevens die eruit voortkomen kun je goed gebruiken bij geautomatiseerde e-mail marketing. Gedrag als het downloaden van een whitepaper op je website, het verlaten van een winkelwagentje vormen triggers voor het starten van een opvolgserie.
Andere triggers zijn bijvoorbeeld een bepaalde datum (verjaardag, 1 jaar klant), het verlopen van een abonnement, een bezoek aan je event of een aankoop (verrijk je transactie mails met marketing boodschappen).
Het doel van een opvolgserie op basis van een trigger is het sturen van de juiste content op precies het juiste moment voor de ontvanger. Hij heeft je event bezocht of een whitepaper gedownload en staat op dat moment open voor marketing boodschappen. Zonde om zo’n moment ongebruikt voorbij te laten gaan.
Tip van de e-mail marketing specialist:
E-mail automatisering biedt veel kansen voor marketeers. Automatisering is een belangrijk element voor het leveren van continue groei en return-on-investment voor organisaties die e-mailprogramma’s het best systematisch weten te organiseren.
Het opzetten van een geautomatiseerd e-mailprogramma vereist goed nadenken over je doelgroep (wat zijn de belangrijkste kenmerken van potentiële klanten) en je doelstellingen (bestaande klanten binden, prospects omzetten in klanten, omzet vergroten). Het inschakelen van externe ondersteuning hierbij kan het proces aanmerkelijk vereenvoudigen.
Als de automatisering goed wordt uitgevoerd, ben je in staat een stap verder te gaan dan alleen het verbeteren van je e-mail campagne. Het draagt bij aan de deliverability, betrokkenheid van nieuwe inschrijvers en prospects en verhoogt je verkoopomzet.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht