Je e-mail template mobiel optimaliseren: 6 manieren
De mobiele markt groeit exponentieel. Het aantal smartphones in Nederland blijft ook groeien. Het percentage ligt nu boven de 60% (Onderzoek Emerce mei 2012). Verzenden en ontvangen van e-mails is één van de meest gebruikte diensten op de smartphone. Als marketeer ben je gedwongen om na te denken over een mobiele marketing strategie. Hoe moet die eruit zien? De vraag is hoeveel mobiele e-mail lezers heb ik? En in hoeverre moet mijn e-mail template geoptimaliseerd worden voor mobiel gebruik?
In dit artikel vind je antwoord op de meest gestelde vragen en krijg je 6 manieren voor het omgaan met je mobiele lezers.
Wat zeggen de cijfers over mobiel gebruik?
Je kunt veel recente onderzoeken lezen over mobiel leesgedrag van e-mails wereldwijd. De cijfers in de VS zijn als volgt:
Onderzoek | Mobiele gebruik |
Radicati Group, 2012 | 22% |
Litmus, 2012 | 36% |
Return Path, 2011 | 23% |
Ook in Nederland is een grootschalig onderzoek gedaan door Tripolis en Veritate. Eind 2011 werd 19 procent van alle geopende e-mails op een smartphone of tablet bekeken. Een stijging van maar liefst 135% ten opzichte van begin 2011.
Wat betekenen deze statistieken voor mij als e-mail marketeer?
Onderzoeken geven aan dat het percentage mobiele lezers ergens tussen de 15 en 35% ligt. Bij de B2B-klanten van Qamel ligt het percentage gemiddeld rond de 20%. Dat betekent niet dat dit ook voor jouw organisatie geldt. Iedere adreslijst is anders, ga daarom na hoeveel mobiele lezers je daadwerkelijk hebt.
Hoe weet je hoeveel mobiele e-mail lezers je hebt?
De meeste e-mail marketing tools meten automatich het aantal mobiele lezers. In de statestieken kun je dus nakijken op welke platformen je e-mail bericht gelezen wordt.
Er zijn ook goede stand-alone tools die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld Litmus, zijn wij grote fan van. Litmus is een veelgebruikt tool om het mobiele leesgedrag te bepalen. Het geeft je inzicht in het percentage mobiele lezers van je nieuwsbrief en je kunt bijvoorbeeld zien hoe intensief het bericht gelezen wordt (mobiel versus desktop).
In hoeverre moet mijn e-mail template geoptimaliseerd worden voor mobiel gebruik?
MarketingSherpa heeft in de jaarlijkse Email Marketing Benchmark Survey aan marketeers gevraagd welke ontwikkelingen het komende jaar het e-mail marketing programma beïnvloeden. Het meest belangrijke aspect na social media, blijkt de mobiele ontwikkeling te zijn.
Aan de andere kant is te zien dat het voor marketeers nog relatief moeilijk is om e-mail en mobiel goed te kunnen integreren. Daarbij is er nog veel twijfel over de effectiviteit van de inzet van mobiele e-mail marketing.
Welke aanpak is voor mij de juiste?
Optimaliseren van je template hoeft niet complex te zijn. Afhankelijk van je huidige template, doelstellingen en budget is er een aantal mogelijkheden om je e-mail marketing optimaal te maken voor mobiel. Ik geef je 6 tips van eenvoudig tot complex.
Manier #1. Niets doen
Onze vuistregel is: bij meer dan 10% mobiele lezers moet je gaan nadenken over het mobiel vriendelijker maken van je template. Heb je relatief weinig mobiele lezers, investeer je marketingactiviteiten dan in andere belangrijke zaken.
Manier #2. Mobiele versie toevoegen
Een mogelijkheid is om bovenaan je bericht een link op te nemen naar de smartphone-versie. Maar ideaal is dit niet. Het vraagt een extra handeling van de mobiele ontvanger en levert zo een extra drempel voor het lezen van je bericht op.
Een andere mogelijkheid is je ontvangers zelf te laten aangeven (bij de profielkeuze) of ze de pc-versie of de smartphone-versie van je berichten willen ontvangen. Ook dit is geen sterke strategie, veel ontvangers willen de berichten het ene moment op de pc en het andere moment mobiel lezen.
Manier #3. Geen design aanpassing: verbeter de mobile experience
Je kunt er ook voor kiezen je template mobielvriendelijker te maken, zonder je design fundamenteel aan te passen. Belangrijkste uitgangspunt is het economisch omgaan met de beschikbare ruimte op mobiele apparaten. Een strak en eenvoudig design werkt het beste: beste keuze is 1 kolom en een effectief gebruik van witruimte te hanteren. De lezers gebruiken hun vingers om te navigeren en links te volgen; dit is minder precies dan je met een muis bent. Zorg ervoor dat je calls-to-action in het oog springen en gemakkelijk te volgen zijn. Dit kan betekenen dat je extra grote buttons of een groter lettertype voor belangrijke links moet gebruiken. De belangrijkste informatie moet er duidelijk uitspringen en de links moeten niet te dicht bij elkaar staan (t.b.v. Touch-screens).
Kort samengevat kun je de mobielvriendelijkheid van je e-mail template verbeteren door een aantal zaken vandaag nog aan te pakken:
- Template: beter een template met 1 kolom
- Onderwerpregel: mobiele apparaten knippen de onderwerpregel vaak af bij 15 karakters. Houd hier rekening mee
- Grotere fonts werken beter (minimaal 13pxls)
- Grote call to actions (minstens 44 x 44 pxls)
(Bron Litmus)
Manier #4. Skinny template
Je kunt er ook voor kiezen de template alleen geschikt te maken voor een klein scherm. Vaak wordt dan 320 pixels als uitgangspunt genomen. Nadeel hiervan is dat op een groot scherm de ruimte niet benut wordt en het bericht er verloren uitziet.
Een manier om de ruimte op te vullen is achtergrond images te gebruiken. Nadeel daarvan is weer dat achtergrond images niet worden ondersteund in Outlook.
(Bron Litmus)
Manier #5. Fluid (vloeiende) template
Deze methode is alleen toepasbaar bij minder complexe templates met 1 kolom. Deze methode zorgt ervoor dat de grootte van de kolom wordt aangepast afhankelijk van de breedte van het mobiele apparaat waar de e-mail op gelezen wordt. Zo is het mogelijk goed uitziende e-mail te maken geschikt voor zowel desktop als mobiel.
(Bron Litmus)
Zodra je te maken hebt met een meer complexe template, met meer dan 1 kolom, kun je beter kiezen voor een responsive design.
Manier #6. Responsive template
Indien je een meer complexe template hebt (tenminste 2 kolommen) is een responsive design dé manier om je e-mail template volledig optimaal te maken voor mobiel en is tegelijkertijd ook de meest complexe methode.
Een responsive design heeft dezelfde basis als een fluid design, maar gaat een stap verder. De template wordt niet alleen versmald, maar de kolommen veranderen feitelijk in rijen. Indien je nieuwsbrief uit bijvoorbeeld 2 kolommen bestaat, dan blijven deze op een smaller scherm niet naast elkaar staan maar komen onder elkaar te staan. Op deze manier blijft de nieuwsbrief optimaal leesbaar. Responsive design past het weergegeven ontwerp dus automatisch aan, in tegenstelling tot fluid design dat de kolommen alleen in de breedte schaalt.
Met behulp van een res
ponsive template kun je zelf instellen in welke volgorde de linker en rechterkolom artikelen worden getoond. Dit vergt echter wel technische bekwaamheid.
Voorbeeld nieuwsbrief Qamel
Even alle benaderingen op een rijtje:
Niets doen | – als het aantal mobiele lezers beperkt is – weinig budget |
Mobiele tekstversie | – smartphone-versie als platte of eenvoudig opgemaakte tekst – 1 kolom – paar kleine images |
Mobiel bewust | – houd rekening met mobiele gebruikers zonder te sleutelen aan de template – grote images – groter lettertype – grote buttons |
Skinny template | – balanceert tussen desktop en mobiel – 1 kolom – tussen de 320 en 520 pixels breed |
Fluid template | – e-mail schaalt mee met de grootte van het scherm – 1 kolom en eenvoudige templates |
Responsive template |
– minstens 2 kolommen – toont specifieke content in verschillende omgevingen |
Conclusie
Afhankelijk van het aantal mobiele lezers, complexiteit van je huidige template(s), je doelstellingen en budget moet je nagaan wat voor jou de beste aanpak is om de mobile experience van je lezers te verbeteren.
Heb jij al ervaring opgedaan met het geschikt maken van je template voor mobiel? Laat het me weten!
Plaats hier het grootste gedeelte van de tekst, zorg dat dit als platte tekst wordt geplaatst.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht