E-mailmarketing: 6 essentiële checks voor een succesvolle e-mailcampagne
E-mail marketing mag dan één van de oudste online kanalen zijn, het is nog steeds een van de meest effectieve. Met e-mail kun je persoonlijk communiceren, zijn er automatiseringsmogelijkheden waardoor lead nurturing steeds makkelijker en effectiever wordt en krijg je inzicht in statistieken en conversiepercentages. Om goede resultaten te behalen is het belangrijk dat je e-mailmarketing effectief inzet en de juiste keuzes maakt ten aanzien van je e-mailcampagne. In dit artikel geef ik de 6 essentiële checks om de perfecte e-mailcampagne te creëren.
#1. Controleer de doelstelling
De basis van een succesvolle e-mailcampagne is het formuleren van een specifieke SMART doelstelling. SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Door de doelstelling op basis van het SMART principe te formuleren, maak je de doelstelling specifiek. De doelstelling zorgt ervoor dat je gerichter te werk kunt gaan. Daarnaast helpt het je om je e-mailcampagne te meten en je toekomstige e-mailcampagnes te verbeteren. Hieronder volgt een voorbeeld van een SMART doelstelling die je zou kunnen formuleren om meer conversies te realiseren:
Voorbeeld doelstelling: In 2016, 15% meer bezoekers op de landingspagina realiseren ten opzichte van 2015. Dit wordt gerealiseerd door de inzet van een maandelijkse nieuwsbrief.
De vijf W-vragen
De vijf W-vragen vormen een handig hulpmiddel om te controleren of de doelstelling duidelijk is geformuleerd.
- Wie is de ontvanger?
- Welke actie moet men ondernemen?
- Wanneer ga je de mailing versturen?
- Waar zal de mail worden geopend?
- Waarom stuur je dit bericht?
#2. De envelop: zorg dat je e-mailing geopend wordt
Nummer 2 in de checklist voor een effectieve e-mailcampagne gaat over de envelop van je e-mailing. Elke e-mail marketeer wil dat zijn mailing wordt geopend en niet in de prullenbak of spambox terecht komt. De volgende factoren bepalen je open ratio.
Herkenbare afzender
Een groot gedeelte van de ontvangers bepaalt aan de hand van het afzendadres of zij een e-mail open en lezen of meteen verwijderen. Dit maakt het afzendadres belangrijk voor de open ratio. Zorg ervoor dat de naam van de afzender relevant is en (bij voorkeur) van een persoon. Ook is het belangrijk dat het adres herkenbaar is en dat het geen wantrouwen wekt En gebruik een werkend e-mailadres. In Nederland is gebruikmaken van een no-reply adres in strijd met de DDMA gedragsregel. Uit communicatie overwegingen is het ook verstandiger om een werkend afzenderadres te gebruiken. Je wilt je ontvangers wel de kans geven te reageren op je mailings, zodat je een dialoog aan kunt gaan.
Trigger je ontvanger
De onderwerpregel en de pre-header zijn naast de gegevens van de afzender hét middel om de ontvanger te triggeren en je e-mailbericht te openen. Het is dus belangrijk dat de onderwerpregel en de pre-header de ontvanger nieuwsgierig maken. Gebruik de pre-header als een versterker van de onderwerpregel of voor verdere invulling hiervan. Een ideale onderwerpregel bestaat uit maximaal 50 tekens om ook op mobiel goed over te komen. Meer tips en suggesties voor het ontwerpen van de perfecte onderwerpregel? Download gratis onze whitepaper ‘Briljante onderwerpregels’.
#3. Controleer de content
Zorg voor content die relevant is voor je ontvanger. De volgende factoren zijn essentieel om het klikgedrag van je ontvangers te stimuleren.
- Sprekend headerbeeld
- Duidelijke titel en subtitel
- Heldere teksten
- Pakkende call to action
- Ondersteunende grafische elementen
Wees creatief met het bedenken van de inhoud van je mailing. Bedenk een duidelijke titel die aangeeft waar het artikel over gaat, van belang is dat de titel herkenbaar moet zijn en moet prikkelen. Denk goed na over het headerbeeld, eigen foto´s of beelden van herkenbare situaties werken goed. Bij het schrijven van de tekst is het belangrijk dat het voldoende informerend is. Ontvangers lezen een mail niet uitvoerig tenzij het om specifieke informatie gaat die de ontvanger ergens voor nodig heeft. Daarom is het belangrijk dat er geen overbodige informatie in de tekst staat, dan haakt de ontvanger al snel af.
Een onmisbaar onderdeel is de CTA, ook wel call-to action genoemd. Hiermee zorg je ervoor dat de ontvanger of bezoeker een bepaalde actie kan uitvoeren, zoals inschrijven voor een event of een seminar. In ruil daarvoor ontvang je gegevens van de ontvanger.
De laatste factor is het grafische element. veel mensen zijn visueel gericht en het is dus essentieel om je boodschap te ondersteunen met visuele elementen zodat jouw boodschap extra sterk overkomt bij de ontvangers.
#4. Maak een schets van je mailing
Desktop is anders dan mobiel, volgorde en beeld moeten in pakkende harmonie zijn. Ruim 53% van alle e-mails worden op mobiel gelezen. Zorg dat je mailing er op alle platforms goed uitziet en maak een schets van je format.
Wil je weten hoe je jouw mailing responsive maakt? Bekijk het blogartikel van collega Lianne: ‘Maak jouw e-mailings eindelijk mobile proof!‘ In het blogartikel ontvang je handvatten die je nodig hebt om jouw e-mailings mobile proof te maken.
#5. Test je e-mailing altijd
Bepaalde elementenvan je mailing zijn makkelijk te verbeteren. Test je e-mailing zodat je kunt onderbouwen wat het beste werkt. Dat doe je door verschillende varianten tegelijkertijd te versturen naar delen van je adreslijst (AB-testen). Met testen leer je steeds meer over wat werkt en niet werkt bij jouw doelgroep en daarnaast ben je steeds bezig met het optimaliseren van je e-mailcampagne waardoor je deliverability verbetert. Er zijn veel elementen van een e-mailing die je kunt testen, hieronder geef ik een paar voorbeelden.
- Test op onderwerpregel
- Test op pre-header
- Test op primaire CTA
Onderwerpregel
Belangrijke redenen om een e-mail te openen zijn persoonlijke relevantie en persoonlijk belang. Bij het testen van een onderwerpregel zou je een korte versus een lange onderwerpregel kunnen testen. Bij voorkeur tussen de 20 karakters en het liefst niet meer dan 50 karakters. Ook zou je kunnen testen met het personaliseren van de onderwerpregel of de volgorde van de kernwoorden kunnen variëren.
Pre-header
De pre-header vormt het verlengde van je onderwerpregel. Probeer verschillende A/B split testen om te zien welke pre-headers de beste open rates opleveren. Gebruik voor het pre-header testen vergelijkbare teststrategieën als voor het testen van de onderwerpregel. Probeer eens wat anders dan ´klik hier voor de online versie´ en test wat er gebeurt. Bedenk een pre-header waarmee je de aandacht trekt en waarmee je de open en clicks stimuleert of voeg een call-to-action (CTA) of speciale aanbieding toe om te zien of je open rates verbeteren.
Primaire CTA
Belangrijk is om een combinatie te gebruiken van buttons en tekstlinks. Experimenteer en test verschillende teksten op je buttons. Niet alleen kun je testen op de variatie van teksten in de buttons, ook de kleur van de button, de grootte, of de plaats kan bepalend zijn voor het klikpercentage.
# 6. Controleer voor verzending
Bij het controleren van de mailing voor verzending moet je nagaan of de e-mailing geen spel-en schrijffouten bevat, dat de linkjes werken, dat de CTA’s relevant zijn en dat wat je belooft in de CTA ook terug te vinden is op de landingspagina. Daarnaast is het belangrijk om te kijken of alle afbeeldingen alt-tags bevatten en deze alt-teksten relevant zijn. Wanneer de foto’s in een e-mail niet laden kan de ontvanger door middel van de alt-tags toch zien wat het onderwerp van de foto is.
Als laatste is het belangrijk dat je e-mailing mobiel bestendig is. Tegenwoordig heeft iedereen wel een smartphone, houd er daarom rekening mee dat je e-maildesign responsive is. Er zijn verschillende tools waarmee je kunt zien hoeveel procent van je ontvangers je e-mail op mobiel lezen. Ook zijn er tools waarmee je kunt testen hoe je e-mail op verschillende mobiele platforms overkomt. Een voorbeeld is Litmus waarmee je verschillende e-mail clients kunt testen.
Samengevat
- Controleer op spel-en schrijffouten
- Controleer of de linkjes werken
- Controleer of de CTA´s relevant zijn
- Controleer de afbeeldingen op alt-tags
- Controleer het mobiele gebruik
Wil je alle tips op een rij, zodat je niets vergeet bij het maken van je perfecte e-mailcampagne? Download dan gratis de handige´perfecte e-mailcampagne checklist´ infographic.
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief ‘Qamel Quotes’ om elke maand op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.