E-mailmarketing uitbesteden: 4 redenen om het toch te doen
Vroeger probeerde ik altijd mijn eigen spullen te repareren, wanneer een koptelefoon of een fiets het niet meer deed ging ik er al snel zelf aan sleutelen. Vaak zag je mij dan de volgende dag met het openbaar vervoer reizen, blijkbaar was ik toch niet zo handig als ik dacht. Hoe zit het eigenlijk met jou? Sleutel jij zelf je e-mailmarketing campagnes in elkaar of laat je het aan een team van specialisten over?
In dit blogartikel behandelen wij vier redenen die je helpen bij het maken van de juiste beslissing:
moet ik mijn e-mailmarketing wel of niet uitbesteden.
1. Uitbesteden lijkt duurder maar is vaak goedkoper
De voornaamste reden om e-mailmarketing uit te besteden is het besparen van kosten. Het gemiddelde inkomen van een online marketeer is zo’n €68.000. Door te kiezen voor het uitbesteden van je e-mailmarketing hoef je geen medewerker(s) aan te nemen, wat veel kosten bespaart.
Verder is er uiteraard ook een algemeen plan nodig. Een beetje marketing directeur voert dit consequent uit en weet zichzelf goed te coördineren. Maar, hij creëert geen content en houdt zich niet van dag tot dag bezig met het marketingplan. Vandaar de doorslaggevende vraag: Kies ik voor een online marketeer of een full service e-mailmarketing bureau? Het is een ingewikkelde keuze. De gemiddelde online marketeer doet zijn werk natuurlijk prima, maar de vraag is of hij het benodigde budget waard is. De meeste midden- en kleinbedrijven hebben het budget niet voor een in-house marketingafdeling, laat staan voor de extra medewerker die de overige taken uit moet voeren. Natuurlijk, de tarieven voor campagnes van bureau’s kunnen hoog uitvallen. Maar dan krijg je wel collectief talent en expertise waar je anders een heel team voor moet optuigen.
Bovendien werken externen vaak met minder overhead. Er wordt nog wel eens vergeten dat de echte kosten van het zelf uitvoeren in de training, overleg en begeleiding zitten. Wist je dat veel bureau’s ook vaste prijzen rekenen voor e-mailmarketing advies of bijvoorbeeld lead nurturing series? Je komt dan niet voor verrassingen te staan. Door een bureau in te schakelen kun je full service e-mailmarketing uitbesteden, een bureau beschikt over kennis en werkt efficiënt. Jij hebt je eigen visie, een marketing bureau helpt je om die visie uit te werken naar jouw wens. Jij kiest zelf de diensten die je nodig hebt en bepaalt de hoeveelheid maatwerk.
2. Een e-mailmarketing bureau verstaat jouw doelgroep
Het opzetten van een e-mail campagne en het versturen van de mailings naar je database is niet de enige taak van een e-mail marketeer. Het opstellen van de strategie is de eerste stap in succesvolle e-mailmarketing, helaas lopen veel mkb-bedrijven hier op achter. Het vereist veel ervaring en expertise. E-mailmarketing begint met het begrijpen van de volgende factoren: Wie is jouw ideale klant en waarom is jouw bedrijf uniek?
In e-mailmarketing is het belangrijk om te differentiëren. Hoe duidelijker de doelgroep wordt gesegmenteerd, hoe beter de conversieratio zal zijn en hoe lager je acquisitiekosten zullen uitvallen. E-mailmarketing helpt je niet alleen om dat doel te bereiken, maar ook om het proces te automatiseren. Dit proces wordt vaak “straw” marketing genoemd, hierbij wordt er niet op een brede doelgroep ingespeeld zoals bij funnel marketing, maar juist op een kleinere en specifieke groep. Door je doelgroep te verkleinen en duidelijk te segmenteren is er een grotere kans dat de prospect, klant of donateur zal reageren, omdat je je specifiek richt op hun probleem. Deze strategie vereist e-mailmarketing experts, een e-mailmarketing team dat hulp biedt bij het begrijpen van jouw ideale klant en jouw USP (Unique Selling Point).
3. Alle fijne kneepjes van e-mail communicatie in huis
E-mailmarketing is complex en niet iets dat zonder de benodigde kennis uitgevoerd kan worden. Er zijn veel belangrijke aspecten waar je je mee bezig moet houden: opbouwen van een adreslijst, wet- en regelgeving, design, deliverability, relevante content, mobiel gebruik en nog veel meer.
De complexiteit is voor velen een reden om te kiezen voor outsourcing, het uitbesteden van bepaalde taken. Dit betekent niet dat je de controle verliest, juist het tegenovergestelde. Het uitbesteden van taken zorgt ervoor dat jij je kan concentreren op het belangrijkste: de strategie en de resultaten.
Daarnaast is het onmogelijk om alle kennis die nodig is voor goede e-mailmarketing in één persoon te bundelen. Iemand die goed is in teksten schrijven, tool inrichten, beeldbewerking, webformulieren maken én strategieën formuleren is bijna niet te vinden. Door e-mailmarketing uit te besteden aan een extern marketing team profiteer je van de extra kennis die er beschikbaar is. Deze teams zullen werken met veel andere cliënten en zijn de hele dag bezig met niets anders dan het proces van e-mailmarketing. Hierdoor zullen ze altijd beschikken over actuele informatie. Ze weten wat wel en niet werkt in e-mailmarketing en ze zullen op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en hun ervaringen toepassen.
Belangrijke ijkpunten om na te gaan of een bureau voldoende kennis heeft en expertise kan bieden zijn o.a.:
- Recente blogs gepubliceerd over strategie en best practices in e-mail;
- Organisatie webinars, seminars of workshops voor e-marketeers;
- Deelname aan events of het leveren van sprekers bij marketing congressen;
- Periodieke nieuwsbrief met kennis en tips;
- Artikelen op populaire platformen voor marketing zoals Frankwatching, Emerce of Marketingfacts.
Wil jij er zeker van zijn dat je een goede keuze maakt bij het uitkiezen van een e-mailmarketing bureau? Loop dan de overige vijf tips in ons blogartikel: ‘6 tips voor het selecteren van een e-mail marketing bureau‘
4. Een buitenstaander geeft inspiratie
Wanneer je ervoor kiest om bepaalde taken niet uit te besteden, komt het vaak voor dat je deze taken uitvoert op een manier ‘zoals je het altijd al hebt gedaan’. Je werkt waarmee je bekend bent, dat is gemakkelijk en fijn. Desondanks is het altijd belangrijk om een second-opinion te vragen van een buitenstaander. Een extern e-mailmarketing bureau kan hierbij helpen. Zo kun je Qamel zien als een verlengstuk van je marketingafdeling, je kunt zowel full-service uitbesteden als een gedeelte van je e-mailmarketing activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan contentmanagement, HTML, design, vormgeving, technische koppelingen en testen en meten. Door het vergaren van verschillende ideeën en perspectieven van experts met een objectieve kijk zal je sterk profiteren.
Tot slot hebben marketingafdelingen veel verschillende gebieden waarmee ze zich bezig moeten houden – lead generation, SEO, website design, social media, PR en content creatie, om er een paar te noemen. Vanwege de vele taken waarmee een marketingafdeling zich bezig houdt, is het handig om een specifiek deel, bijvoorbeeld e-mailmarketing, uit te besteden. Zo haal je wat druk van de ketel en geef je jouw marketingafdeling een grotere kans om de doelstellingen te behalen.
Overweeg je e-mailmarketing uit te besteden? Qamel biedt full service online marketing diensten voor B2B en goede doelen. Ons team vormt het verlengde van je marketingafdeling bij leadmanagement, marketing automation en e-mailmarketing. Vraag vrijblijvend een offerte aan om te weten wat we voor jou kunnen betekenen.
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.