Een e-mail campagne automatiseren: 3 manieren
Met automatisering kun je meer resultaat behalen met je e-mail marketing zonder meer euro’s en manuren te investeren. E-mail is nog steeds een effectief communicatiekanaal; je hebt een groot bereik tegen lage kosten. Om het maximale uit e-mail te halen kun je niet zonder geautomatiseerde e-mail. Het idee dat het robotachtige, onpersoonlijke berichten betreft is absoluut niet juist.
Mits goed uitgevoerd, bevordert het de klantbeleving, deliverability, marketing efficiëntie, relevantie én je opbrengst. Maximaliseer je resultaten door het implementeren van:
- Welkomstprogramma’s
- Dynamische content
- Trigger campagnes
Wat kun je automatiseren?
Er zijn 3 verschillende soorten e-mailingen te automatiseren met elk hun eigen toegevoegde waarde voor je campagnes:
#1. Welkomstprogramma zorgt voor geleidelijke introductie
Als je nog niets doet aan geautomatiseerde e-mailcampagnes is dit de belangrijkste. Welkomstprogramma’s hebben de volgende voordelen
- Geen omkijken. De content en het verzendmoment zijn van te voren bedacht en liggen vast
- Het ondersteunt de relatie. Elke contactmoment is een eentje. Omdat een welkom start na een belangrijke interactie, ligt het vers in het geheugen van de ontvanger en is die er ontvankelijer voor
- Het bespaart je tijd, geld en manuren. Welkomstberichten worden automatisch gestuurd meteen nadat iemand zich heeft ingeschreven, iets besteld heeft, een whitepaper gedownload heeft, of zich op een andere manier registreert bij je organisatie.
Deze berichten vormen het fundament waarop de relatie wordt gebouwd. Het begin van de relatie is een geschikt moment om meer informatie over de inschrijver te achterhalen. Dit doe je het beste met een gestructureerd proces van bouwen aan betrokkenheid en verzamelen van data. Leid potentiële inschrijvers naar een landingspagina met een invulformulier.
Bevestig, eventueel met dubbele op-tin
Zodra de inschrijver de data invult stuur je een bevestigingsbericht (eventueel met de vraag om te bevestigen = dubbele opt-in). Hanteer voor alle opt-in bronnen dezelfde procedure. Elke organisatie heeft meerdere contactmomenten, waaronder nieuwsbrief inschrijvingen, verkooptransactie, account registratie, eerste aankoop, reactivatie en social media. Maar ook contactmomenten gebaseerd op een specifieke interesse als vakbeurzen, events en productintroducties.
Niet alleen bij het eerste contactmoment
Een welkomstprogramma hoeft niet beperkt te zijn tot het eerste contactmoment. Ze kunnen ook ingezet worden bij elk nieuw eikpunt in de relatie. Bijvoorbeeld wanneer een relatie zich inschrijft voor een andere nieuwsbrief van je organisatie of weer actief wordt na een bepaalde periode. Dit zijn de kernpunten waar je je op moet focussen bij een welkomstprogramma: Maak een overzicht van contactmomenten in jouw organisatie, zodat je er zeker van bent dat je alle mogelijke opt-in bronnen gebruikt. Zorg er voor dat de call-to-action in je welkomstbericht op een logische plek staat en duidelijk zichtbaar is.
Benoem voordelen expliciet nog een keer
Communiceer het voordeel van inschrijven. Leid je potentiële inschrijvers naar een beknopte landingspagina met een inschrijfformulier waar alleen de voor een inschrijving noodzakelijke data ingevuld hoeven te worden. Stuur meteen na de inschrijving een bevestiging om te bedanken en eventueel de opt-in te verifiëren. Vraag de inschrijver op dat moment een aantal preferenties in te vullen. Als je de preferenties hebt vastgelegd, zorg er dan voor dat hier ook aan voldaan wordt bij het versturen van volgende berichten en stel de inschrijver iedere keer in de gelegenheid zijn preferenties aan te passen.
#2. Dynamische content
Een e-mailbericht met dynamische content is een bericht waarvan de inhoud per ontvanger varieert om zo een geïndividualiseerd en gericht bericht te maken. De inhoud wordt dan gebaseerd op een groot scala aan verzamelde data, waaronder contactgegevens, demografische informatie, gedragspatronen en voorkeuren.
Door gegevens uit deze data te gebruiken kunnen marketeers binnen een bepaalde aanbieding verschillende content creëren, toegespitst op ontvangers met bepaalde kenmerken. Belangrijkste voordelen van dynamische content zijn:
- De mogelijkheid een gepersonaliseerde beleving te creëren,
- Meer relevantie en tijdigheid te bereiken en
- Actieve betrokkenheid te bevorderen.
De effectiviteit van dynamische content is afhankelijk van de kwaliteit van de data die je gebruikt. Het is daarom belangrijk bij welkomstprogramma’s zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen. Denk goed na welke informatie je wilt hebben van je ontvangers om later berichten met dynamische content te kunnen maken.
De toegevoegde waarde van het automatiseren van dit proces ligt in de mogelijkheid filters te maken die goed afgestemde content leveren zonder handmatige bemoeienis. In de praktijk is gebleken dat het gebruk van dynamische content leidt tot grotere orderomvang, hogere respons en meer omzet, omdat de inhoud relevanter is voor de ontvanger.
#3. Trigger campagnes
De meest succesvolle e-mail marketing campagnes gebruiken e-mail triggers op basis van gedrag. Men noemt het ook wel event-based messaging. Een trigger kan zijn een e-mail naar workshop-bezoekers in het kader van een hot-topic tijdens de workshop van vorige week, of een reactiemailing naar websitebezoekers die afhaakten in het winkelmandje.
Door beleidmatig het gedrag van je klanten en prospects te analyseren, ben je in staat om het juiste bericht, naar de juiste groep en op het juiste moment te versturen. Triggers zorgen ervoor dat je ‘just-in-time’ data omzet in geautomatiseerde en uitvoerende campagnes, waarmee je deuren opent voor de juiste klant- en prospectbenadering.
Triggers zijn effectief omdat je direct reageert op de behoeften van de ontvanger. Op deze manier wordt een relatie opgebouwd met als resultaat dat je in staat bent deze goede relatie in te zetten om je campagne een extra commerciële waarde te geven. Zodra de triggers op de juiste manier zijn geïnstalleerd vindt alles geautomatiseerd plaats en bespaar je een hoop dagelijks management.
Conclusie
E-mail automatisering biedt veel kansen voor marketeers. Automatisering is een belangrijk element voor het leveren van continue groei en return-on-investment voor organisaties die e-mailprogramma’s het best systematisch weten te organiseren. Indien de automatisering goed wordt uitgevoerd, ben je in staat een stap verder te gaan dan alleen het verbeteren van je e-mail campagne. Het draagt bij aan de deliverability, verzender reputatie en betrokkenheid van nieuwe inschrijvers.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht