Enquete via e-mail: hoge respons vragenlijst via e-mail
Het is belangrijk om te weten hoe klanten over jouw producten of dienstverlening denken. Een effectieve manier om dit te meten is het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek. Wanneer je een bijeenkomst hebt gehouden of informatie hebt gestuurd aan prospects wil je weten hoe dat beoordeeld wordt. Het online laten beantwoorden van enkele vragen helpt je dat in kaart te brengen.
Hoewel de meeste organisaties tegenwoordig beschikken over een degelijke mailinglijst, merken we dat klantmetingen nog te weinig via e-mail worden gedaan. Onderzoek (Schonlau, Fricker, Elliott, 2012) wijst uit dat online vragenlijsten sneller en goedkoper zijn om af te nemen effectiever om respons te verzamelen en analyseren ten opzichte van de traditionele manieren zoals straatwerving of via de telefoon.
In dit artikel behandel ik de voordelen van het afnemen van online enquete en op welke manier je de respons op je vragenlijst via e-mail kunt verhogen. Aspecten als een duidelijke call-to-action en het type vragen geven de doorslag.
Voordelen enquete via email
1. E-mail is goedkoop
Online enquêtes zijn erg goedkoop. De vragenlijst hoeft ten eerste niet geprint te worden en tweede is e-mail simpelweg goedkoper dan het versturen van de vragenlijst per post.
2. Snel resultaat met e-mail
Binnen 48 uur heb je gemiddeld genomen, via e-mail, 90% van je respons binnen. Je hebt dus vrij snel een beeldvorming van het succes. Heb je nog niet genoeg respons binnen om betrouwbare uitspraken te kunnen doen? Geen probleem. Het is heel gebruikelijk om een herinnering te sturen naar je adreslijst. Je kunt met een goed e-mail marketing tool eenvoudig de adressen uitsluiten die de vragenlijst al hebben ingevuld. Een week na je eerste uitnodiging kun je de herinnering versturen. Indien noodzakelijk is het gebruikelijk om vervolgens nog een week later de tweede reminder te versturen.
3. Gebruikersgemak voor de ontvanger
Er is geen ander kanaal dat het voor de ontvanger makkelijker maakt dan e-mail. Je verstuurt als organisatie een uitnodiging met daarin een kort inleidende tekst waarin de reden van het onderzoek wordt uitgelegd. Vervolgens hoeft te ontvanger alleen maar op een link of button te drukken en je landt op het online formulier. Simpeler kan niet!
Hoe zorg je voor een hoge respons op je vragenlijst via e-mail?
Marketing Sherpa, de gezaghebbende Amerikaanse marketing researchfirma, geeft benchmarks voor goed gepresenteerde vragenlijsten in e-mail.
- Prospects: 1%-5% clicks op de link naar de vragenlijst
- Klanten: 20% – 55% clicks
- Voor B2B worden gelden hogere scores dan voor B2C adreslijsten
Dit zijn de factoren die het resultaat positief beïnvloeden:
Een duidelijke, onweerstaanbare call-to-action
Wees duidelijk naar de lezers waarom ze de e-mail vragenlijst ontvangen, hoe lang het zal duren om het in te vullen en waarom het in het belang van de lezer is om mee te werken. Vertel ook wat met de informatie gedaan wordt en wat de respondent ervoor terugkrijgt.
Prominente plaatsing
Noem de vragenlijst in de subjectline van je nieuwsbrief. Zorg ervoor dat de vragenlijst-promotie een prominente plaats in het bericht heeft. Neem meerdere links naar de vragenlijst op. Nog effectiever is een aparte mailing met het verzoek de vragenlijst in te vullen.
Bied een incentive aan
De lezers hebben een stimulans nodig om de vragenlijst in te vullen. Een brede variëteit aan incentives is mogelijk. Een aantrekkelijke prijs (bijvoorbeeld een diner voor 2) werkt goed. Het is wel van belang dat de incentive aantrekkelijk is voor alle deelnemers. In B-to-B omgevingen kan ook een whitepaper download of een terugkoppeling van de resultaten van de vragenlijst een goede incentive vormen.
Wees niet te opdringerig
Wees duidelijk naar de deelnemers welke bedoelingen je hebt met de verkregen informatie. Wijs er bijvoorbeeld op dat de data op geaggregeerde basis wordt verwerkt. Zorg ervoor dat de vragen niet te opdringerig zijn; wees niet te persoonlijk en stel geen vragen die niet relevant zijn voor het doel van de enquete via e-mail.
Maak het makkelijk
Meedoen aan een vragenlijst via e-mail moet gemakkelijk zijn; gemakkelijk om het beginpunt te vinden en gemakkelijk om de vragen in te vullen. Verzeker de deelnemer gedurende het proces ervan dat de antwoorden geregistreerd zijn. En laat na het invullen de deelnemer weten dat de antwoorden ontvangen zijn.
Houd het kort
De vragenlijst mag slechts enkele minuten kosten om in te vullen. Alles met meer dan 12 vragen voor een consumenten vragenlijst zal de respons omlaag brengen. Voor zakelijke doelgroepen mag het iets langer zijn. Deel de vragenlijst op in onderdelen, zodat de deelnemer niet eindeloos naar beneden moet doorscrollen.
Blijf herinneren
Plan cross-promoties, responstermijnen en herinneringen in. Promoot de vragenlijst ook op de website indien dat mogelijk is. Herhaal het verzoek om deelname aan de vragenlijst in je nieuwsbrief en stuur een reminder aan de lezers die nog niet gereageerd hebben.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht