Eyetracking: 10 regels voor online communicatie e-mail marketing
De eerste oogbeweging van lezers van webpagina’s en e-nieuwsbrieven gaat naar de linker bovenhoek van het scherm en daarna pas naar beneden en naar rechts. Banners krijgen de minste aandacht. Wist u dat?
Deze bevindingen komen naar voren in diverse onderzoeken naar de oogbewegingen van lezers van webpagina’s.
We hebben de belangrijkste 10 op een rijtje gezet
Tip #1. Gebruik de F-vorm
Lezers bekijken een webpagina in de vorm van een F. Er wordt begonnen links bovenaan, voordat naar onderen en naar rechts wordt gekeken. Zorg er voor dat de belangrijkste elementen van de inhoud op deze plaatsen staan. Koppen, subkoppen, bullets, en geaccentueerde teksten staan bij voorkeur langs de lijnen van de F, zodat lezers verleid worden om verder te lezen. (afbeelding: heatmap uit MarketingSherpa E-mail Marketing Benchmark Guide 2008)
Tip #2. Lezers negeren banners
Het maken van banners die gezien worden, is een echte uitdaging. Verschillende studies tonen aan dat banners hooguit een fractie van een seconde bekeken worden. Wees creatief in het bepalen van de plaats op de pagina en het type banner. Het moet in zeer korte tijd duidelijk zijn of de advertentie interessant is voor de lezer.
Tip #3. Gestyleerde opmaak wordt genegeerd
Waarom? Lezers zien gestyleerde opmaak aan voor advertenties, die niet de informatie bevatten waar ze behoefte aan hebben. Er is zelfs vastgesteld dat lezers moeite hebben informatie te vinden wanneer grote gekleurde letters worden gebruikt. Een dergelijke opmaak geeft een visueel signaal aan de lezer de tekst te negeren. Zorg voor een duidelijk gestroomlijnde vormgeving, die consequent wordt toegepast. Gebruik stijlen alleen als ze functioneel zijn. Geaccentueerde tekst (vet, cursief, onderstreept, gekleurd, hoofdletters) kan gebruikt worden om te voorkomen dat lezers belangrijke tekst overslaan. Houd de opmaak overzichtelijk door ook ruimte leeg te laten. Vermijd dat de lezer verdrinkt in de informatie en afhaakt.
Tip #4. Onderkant wordt bekeken
De meeste lezers scannen de onderkant van een e-nieuwsbrief. Zorg ervoor dat daar iets staat dat de aandacht vasthoudt. Een geaccentueerde tekst of een opsomming kan daar aan bijdragen.
Tip #5. Grote stukken tekst worden overgeslagen
De informatie moet afgestemd zijn op de korte tijd die lezers aan een e-nieuwsbrief of webpagina besteden. Korte paragrafen zijn daarom effectiever dan lange. Gebruik accenten om de lezer door de kerninformatie te leiden.
Tip #6. Enkele kolom betere oogfixatie
Bij voorkeur loopt de tekst over de hele breedte in 1 kolom. Formats met meerdere kolommen worden minder goed gelezen. Maak het je lezer gemakkelijk en houd de informatie overzichtelijk. (afbeelding: eyetracking onderzoek Marketing Sherpa)
Tip #7. De beste advertenties
De linker bovenhoek wordt altijd bekeken. Een goede plek voor een advertentie. Ook advertenties naast de best gelezen inhoud doen het goed. Daarnaast is gebleken dat tekstadvertenties beter scoren. Zoals eerder gezegd, opvallende banners en gestyleerde inhoud wordt genegeerd. Wanneer een advertentie qua vormgeving opgaat in de rest van de inhoud wordt er relatief veel aandacht aan besteed.
Tip #8. Grotere afbeeldingen en gezichten
Het kiezen van het juiste beeldmateriaal is van grote invloed op het succes van de e-nieuwsbrief. Beelden waarbij de details goed zichtbaar zijn houden de aandacht langer vast. Zorg er wel voor dat de afbeelding de tekst ondersteunt. Het type afbeelding dat de meeste aandacht krijgt is dat van een helder gezicht. Laat je niet van de wijs brengen door designers die veelal een voorkeur hebben voor abstracte en artistieke beelden. Kies voor foto’s van échte mensen, geen modellen.
Tip #9. Koppen trekken aandacht
Het eerste waar lezers naar kijken zijn de koppen (titels). Zorg dat de koppen goed zichtbaar zijn en niet ondergesneeuwd raken. Gebruik alleen subkoppen wanneer ze toegevoegde waarde hebben. Niet alleen om je aan een bepaald format te houden.
Tip #10. Langer aandacht voor opsomming
Een manier om de paragrafen te onderbreken en de aandacht van lezers vast te houden, is het hanteren van opsommingen. Gebruik nummers of bullets om kerninformatie over te brengen. Het maakt je e-nieuwsbrief toegankelijker; de informatie is gemakkelijker te vinden.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht