Full Service E-mail marketing voor B2B en Charity uitgelegd
Recent onderzoek van Blauw Research in opdracht van Adformatie laat zien dat opdrachtgevers meer vertrouwen hebben in gespecialiseerde bureau’s dan in full service media bureaus.
Van de specialismen waarbij klanten de voorkeur geven aan specialisten staat e-mail marketing op de vierde plaats, onder affiliate, SEO en SEA-marketing. Maar liefst 60% kiest liever voor een gespecialiseerd e-mail bureau, terwijl 8% kiest voor een algemeen media bureau als het gaat om e-mail marketing.
Verbaasd? Ik niet! Met name de meer technische en nieuwe marketing disciplines vragen om een hoger niveau van kennis en kunde. Maar binnen het specialisme e-mail kennen we ook het fenomeen “full service”.
In dit artikel leg ik uit wat full service e-mail marketing nu werkelijk inhoudt en waarom je er beter van wordt als je er goed gebruik van maakt.
Veel gestelde vragen over full service e-mail marketing
Waarom is full service zo duur?
Hier spreekt de onderbuik van iemand die blijkbaar nooit met een dergelijke service heeft gewerkt. Feitelijk is full service altijd duurder dan zelf doen. Per definitie. Een goede leverancier zal altijd een extra laag procedures introduceren om kwaliteit te kunnen garanderen en wil natuurlijk graag een marge maken.
Wat houdt het “full” gedeelte van service in?
Bij “full” gaat het over volledigheid, “alles dat erbij hoort”. Met andere woorden: full service inkopen betekent al het mogelijke uitbesteden. Veel bureaus vertalen het begrip “full” in “kiest u zelf maar wat u wilt uitbesteden”. In mijn ogen een foute interpretatie.
Kan ik ook een vaste prijs full service e-mail marketing krijgen?
In Nederland zie je maar weinig voorbeelden van bureaus die dit durven, maar het antwoord op deze vraag is: ja! Je kunt met de e-mail marketing dienstverlener een service level afspreken tegen een vaste prijs.
Expertise is de basis voor Full Service e-marketing
Elke vorm van marketing vereist een bepaald expertise niveau om er succesvol mee te zijn. Dat geldt zeker voor e-mail marketing. De perceptie die leeft bij veel marketeers is dat e-mail inzetten voor marketing eenvoudig is. Veel eenvoudiger dan bijvoorbeeld het bouwen van een website.
Hier vier aspecten van e-mail die niet zo gemakkelijk zijn als het lijkt:
- E-mail er goed uit te laten zien op alle platformen (ook mobiel)
- Zorgen dat e-mail overal en altijd aankomt
- Selectie van relevante KPI’s en benchmarks
- Bepalen van content en format die goed scoort bij je lezers
Kiezen voor een full service bureau is kiezen voor kwaliteit, ervaring en routine
De belangrijkste redenen om voor full service te kiezen zijn:
- Kwaliteit van de e-mailcommunicatie waarborgen
- Chronisch tekort aan capaciteit opvangen
- Relatief weinig e-mail communicatie
- Erg veel e-mail communicatie
Iedereen zal het met me eens zijn dat een e-marketeer met 3 jaar ervaring in e-mail , betere e-mail campagnes maakt dan iemand met 1 jaar ervaring. Het ouderwetse “vaak doen” is de beste remedie om snel te leren. Bij een full-service bureau gaat het snel. Een typische consultant bij ons doet minimaal 5 campagnes per week. Dat is meer dan veel van onze klanten in een jaar doen.
Kijk je naar de kennis en ervaring van senior consultants bij een full service bureau, dan is dat kennisniveau in andere marketingorganisaties bijna niet op te bouwen. Misschien komen de e-mail marketing specialisten van grote marketingafdelingen in de buurt, maar welke organisaties doen zoveel e-mailings dat je alle varianten wekelijks voorbij ziet komen?
Vakmanschap is specialiseren en voordurend leren
E-mail barst van de kleine kneepjes
Regelmatig zien we hoe amateuristisch sommige nieuwsbrieven zijn opgebouwd. Onze frustratie is dan ongeveer net zo groot als bij professionele fotografen die kijken naar commerciëel beeldmateriaal dat het niveau van vakantiekiekjes niet ontstijgt. Met andere woorden: wil je een professioneel e-mailbericht in elkaar zetten, lees op z’n minst een goed leerboek erover en gebruik dan tenminste een goed tool. Dit zijn de twee best practices e-mail marketing die standaard bij full service bureaus in de genen zitten.
B2B e-mail marketing is niet B2C e-mail marketing
Al vaker in onze blogs hameren we erop om elke doelgroep in hun eigen “taal” en gericht op hun belangstelling aan te spreken. We hebben in de titel van dit artikel niet zomaar B2B opgenomen. Full service wil namelijk niet zeggen dat je overal verstand van hebt. Consumenten / hoge frequentie e-mail kent een ander productieproces dan B2B / laag-frequent. B2B vereist andere inhoud, ander format, ander beeldgebruik.
Charity e-mail marketing is niet Retail e-mail marketing
Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen charity en retail: richten op conversie, vaak grote aantallen e-mails. Maar in boodschap, visie en binding is charity een compleet ander verhaal. In charity spelen andere krachtenvelden een grotere rol: partners, vrijwilligers, slachtoffers, identificatie. Dat geeft dan toch weer een andere kijk op de eisen die je stelt aan full service.
Wat full service e-mail marketing nu werkelijk inhoudt
“E-mail marketing en alles dat erbij hoort” is een fraaie samenvatting van het begrip full service e-mail. De kern van het verhaal is dat het een samenhangend geheel is. In plaats van een leverancier van losse diensten, is een echt full service e-mail bureau een partner waarmee je samenwerkt. Een partner die interesse heeft voor jouw resultaat en die kritisch durft te zijn over jouw aanpak.
De aspecten die minimaal afgedekt worden bij full service samenwerking zijn:
- De visie en strategie van zowel online marketing als e-mail marketing
- Een minimale set afspraken in een “service level agreement”
- Strikte bewaking van de kwaliteit, ongevraagd en voortdurend alert
- Periodiek evaluatie van de resultaten
Met service level agreement bedoelen we afspraken waarin vastgelegd is wat de bandbreedte van de dienstverlening is, de werkzaamheden, vergoedingen en resultaatafspraken.
Op basis van afspraken rondom deze aspecten kunnen alle werkzaamheden uitgevoerd worden. Daar zijn verschillende modellen voor. Maar in al die modellen betekent het voor de uitvoerder dat er “management” ingestopt wordt. Soms in de vorm van account management, maar in de praktijk van een coördinator c.q. “klantverantwoordelijke” die ervoor zorgt dat de juiste disciplines worden ingeschakeld.
Waarom je beter wordt van full service e-mail marketing
Om te beginnen het eerlijke verhaal: er zijn ook risico’s bij c.q. negatieve kanten aan full service.
- Je wordt afhankelijk van het bureau
- Bij onduidelijke afspraken, kunnen je kosten exploderen
- Je zult capaciteit vrij moeten maken om het bureau te managen.
Deze risico’s kun je echter afdekken. Sterken nog: je moet ze afdekken. Voor jou zijn er echter duidelijk voordelen om te werken met een full service bureau:
- Kwaliteit
- Kennisniveau
- Snelheid
De eerste twee zijn hiervoor uitvoerig aan bod gekomen. Die laatste verbaast je misschien en zal ik nu toelichten. In eerste instantie denk je natuurlijk: meer schijven, meer overhead, meer tijd. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn.
Snelheid wordt gehaald uit een hoger kennis- en ervaringsniveau. Daarnaast kun je door uit te besteden zaken parallel laten lopen en winst halen in je doorlooptijd. Externen hebben geen last van jouw politieke processen en trage interne besluitvorming. Zij hebben namelijk een intrinsieke motivatie om snel op te willen leveren en een project af te ronden; ze willen immers factureren. Gebruik deze motivatie om het bureau jou achter de broek aan te laten zitten. We zien maar al te vaak dat de maandelijkse nieuwsbrief een maandje opschuift. Met een full service partner houdt die de druk hoog en worden doelstellingen wél gehaald.
Heb jij ervaring met full service bureaus of denk je dat het anders kan? Graag hoor ik je mening.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht