Gebruiksgemak e-nieuwsbrief: 16 leermomenten uit DDMA onderzoek
Op initiatief van de DDMA Council E-mail is deze maand (juni 2014) een rapport gepubliceerd over de usability van e-mailnieuwsbrieven. Het geeft een mooie checklist om onze e-mail marketing te verbeteren.
We zijn gewend om naar de opens en clicks van e-mailings te kijken, hooguit aangevuld met splitruntest resultaten. Dit onderzoek biedt een andere kijk op het verbeteren van e-mail resultaten. In het rapport staat usability onderzoek, met behulp van eyetracking centraal. 14 organisaties hebben meegedaan aan dit 3-daagse intensieve onderzoek.
Hieronder staan de 16 leermomenten waaraan je je e-mail nieuwsbrief kunt toetsen:
- De onderwerpregel maakt nieuwsgierig of wekt interesse.
- De afzender en de onderwerpregel sluiten bij elkaar aan.
- Het eerste artikel in de nieuwsbrief sluit aan op de onderwerpregel.
- In de nieuwsbrief ligt de nadruk op bedrijfsgerelateerde informatie die relevant en actueel is.
- Het meest belangrijke item in de nieuwsbrief springt er uit en daar wordt de aandacht naar toe getrokken.
- De nieuwsbrief heeft geen of een korte welkomsttekst.
- De nieuwsbrief bevat een inhoudsopgave. De verwachting is wel dat die direct doorlinkt naar een landingspagina.
- Een anker vanuit de inhoudsopgave zorgt ervoor dat het item in het midden van de pagina wordt getoond.
- De nieuwsbrief bevat maximaal vijf artikelen.
- Bij een verticale indeling van de nieuwsbrief staan de afbeeldingen aan de ene kant en de tekstkaders aan de andere kant.
- Sprekende en passende afbeeldingen worden gebruikt.
- Frisse kleuren worden gebruikt die aansluiten bij de huisstijl van organisatie en die in de gehele nieuwsbrief op eenzelfde manier wordt doorgevoerd.
- De kleur wit heeft niet de overhand in de nieuwsbrief.
- De nieuwsbrief heeft ‘body’ door een kader of door een (lichte) achtergrondkleur.
- De landingspagina sluit qua indeling, kleurgebruik en lettertype aan op de nieuwsbrief.
- De content op de landingspagina komt overeen met de verwachtingen die lezers hebben op basis van het artikel in de nieuwsbrief.
We bevelen van harte aan om het hele onderzoek (49 pagina’s) en de cases te lezen. Goed stuk werk van de DDMA!
Het hele onderzoek is te downloaden op de site van DDMA.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht