Hoe maak je een e-mail marketing plan met OGSM?
Maak jij een kopie van vorig jaar of zet je je e-mail marketing plan nu eindelijk eens goed op? Oktober is meestal de maand waarin je aan de slag gaat met je marketingplan voor volgend jaar. De gemakkelijkste weg is om snel even een kopie te maken van vorig jaar. Maar is dat wel verstandig?
Marketing managers zie ik vaak worstelen met jaarplannen. Het is lastig om een aanpak te vinden voor een goede hoofdstukindeling, inhoud en teksten. Zeker als je niet overtuigd bent dat je plan van vorig jaar goed in elkaar zat.
In dit blogartikel introduceer ik de OGSM-methode voor het maken van een e-mail marketing plan. Qamel gebruikt deze methode om samen met klanten een jaarplan in elkaar te zetten. De focus ligt op de methode en ik houd het kort.
OGSM een businessplan op één A4
OGSM is een praktische methode die je helpt om een kort maar krachtig (online) businessplan op te stellen. OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. Het is een businessplan op 1 A4 dat jouw doelstellingen logisch verbindt aan concrete acties. De OGSM methodiek helpt om ideeën en plannen zo concreet te maken dat ze gehaald worden.
Start je plan met een Objective, je missie
Een OGSM, ofwel businessplan op 1 A4, start met een Objective. Het is de beschrijving van waar je wilt staan aan het eind van de periode waarvoor je het plan opstelt. Een goede Objective is kort en krachtig. Hij is ambitieus maar haalbaar, is logisch, intuïtief begrijpbaar, te reproduceren door alle betrokkenen én inspireert je team om hiervoor te gaan.
Doelen zijn meetbaar, strategieën zijn de manieren waarop
Goals zijn de doelen die alle belangrijke elementen van de Objective meetbaar maken. Zo weet je uiteindelijk ook of je daadwerkelijk datgene hebt bereikt dat je wilde bereiken. Dan volgen de strategieën, de keuzes die je met je team maakt om het doel te realiseren. Dit is het belangrijkste onderdeel van het plan. Wat doe je wel en wat doe je niet.
Elk plan of project met OGSM verbinden
Het doeltreffende van de OGSM-methode is dat je het voor elk plan of project kunt toepassen. Ook is OGSM heel geschikt om gelaagd te gebruiken. De werking van OGSM wordt nog sterker als de verschillende plannen van verschillende afdelingen aan elkaar zijn gelinked vanuit een overkoepelend managementplan.
Wil je snel kennismaken met OGSM dan raad ik je aan om het boek aan te schaffen. Het handzame boekje ‘Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM’ is compact en lees je in één avond uit.
Op de website van Business Openers vind je een korte beschrijving van de methode en informatie over de masterclass die zij regelmatig organiseren. Wil je eerst zelf studeren op OGSM, bekijk dan deze 6 minuten OGSM instroductievideo van Mick van StandardModelGroup. Er is ook een goede video met 30 minuten uitleg, gemaakt door Stepahn Zwanikken van ZZP College.
Geef OGSM een kans door ermee aan de slag te gaan
Het heeft bij mij een tijdje geduurd voordat ik mijn draai gevonden had met OGSM. Het vergt toch een soort “om-denken”. Je moet afstand nemen van wazige doelen (betere XYZ) en jezelf dwingen om doelen meetbaar te maken (25 XYZ). En het vergt ervaring om goed je doelen te kiezen.
Met name in e-mail marketing is het lastig om de juiste keuzes te maken. Gelukkig hebben wij nu de beschikking over een breed scala met mogelijke doelen en bijhorende strategieën die relevant zijn voor de meeste organisaties.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht