Inbound marketing: wat ze je niet leren op de universiteit
Tijdens mijn universitaire studie Communicatiewetenschappen zijn er vele marketing technieken en tactieken voorbij gekomen waar je, als je eenmaal afgestudeerd bent, wel van kan dromen. Maar dan vertelt iemand je over inbound marketing, een begrip dat je tijdens je studie nooit bent tegengekomen. Wat eigenlijk heel vreemd is aangezien het aan de andere kant van de oceaan een begrip is dat al jaren behoort tot het standaard begrippenkader van elke online marketeer.
Is inbound marketing het nieuwe toverwoord in online marketing? Volgens de auteurs van het boek Inbound Marketing: Attract, Engage and Delight customers online is het een beproefde methode voor succes, onafhankelijk van jouw marketingbudget. Dit boek is een aanrader voor zowel beginnend als gevorderd online marketeer, ik zal vertellen waarom.
Dit blogartikel is geschreven door gastblogger Lize van der Veen.
Inbound marketing door HubSpot bedacht
De term inbound marketing is in 2006 geïntroduceerd door HubSpot, een hippe marketing software-as-a- service provider. Niet toevallig dat de auteurs van dit boek beide bij Hubspot werkzaam zijn. In 2009 kwam de eerste versie van dit boek uit van deze pioniers in inbound marketing. Toen aangeprezen door Seth Godin, de grondlegger van permission marketing.
Brian Halligan en Dharmesh Shah zijn de mede oprichters van HubSpot en leerden elkaar kennen op de Massachussets Institute of Technology (MIT). Brian ontdekte na zijn afstuderen dat de ‘beste marketing technieken’ die hij tijdens zijn studie had bestudeerd helemaal niet zo succesvol waren, mensen reageerden niet meer op interrumperende marketing tactieken en wisten deze steeds beter buiten de deur te houden. Dit boek is het resultaat van het concept van inbound marketing dat Halligan en Shah gaandeweg hebben geleerd en toegepast op HubSpot, samen met inzichten van duizenden andere bedrijven die de kracht van dit nieuwe model hebben ondervonden in hun eigen bedrijf.
Inbound versus Outbound zoals modern versus traditioneel
Volgens Halligan en Shah is inbound marketing een effectievere manier om nieuwe klanten aan te trekken, te binden en in verrukking te brengen. De traditionele, ‘met de deur in huis vallen’ methode noemen zij outbound marketing, omdat deze methode voornamelijk over het uitzenden (pushing out) van een bericht gaat. De nieuwe methode noemen zij inbound marketing, omdat inbound voornamelijk draait over het naar binnen halen (pulling in) van mensen door relevantie informatie te delen, bruikbare content te creëren en over het algemeen behulpzaam te zijn. Dit boek is geschreven om de lezer de benodigde tools aan te reiken om een echte inbound marketeer te worden. Daar waar outbound zich voornamelijk richt op het inkopen van advertenties, e-mail lijsten en daarmee hoopt op leads, is inbound veel meer gericht op het creëren van relevante content dat mensen naar hun bedrijf en product trekt.
Minder verkopen en meer adviseren: de kunst van online verkopen
De manier waarop mensen shoppen is tegenwoordig anders dan vroeger, mensen zoeken online naar informatie en kopen vaak ook online. Bovendien zijn mensen steeds meer op zoek naar iemand die hen gewoon kan helpen een vraag op te lossen die ze hebben. Die mensen vertrouwen zij veel meer dan een of andere snelle jongen die hen een aanbieding doet en waar je vervolgens niets meer van hoort als je de spullen eenmaal hebt gekocht. Wat mensen tegenwoordig zoeken is iemand die hun probleem op kan lossen.
Deze verandering zorgt ervoor dat je marketing mee moet veranderen. Hoe gebruiken mensen het Internet en waar kijken zij op het Internet? Om als organisatie succesvol te zijn en te groeien is het van belang om de match te vinden tussen hoe jij jouw product aanprijst en de manier waarop je mogelijk toekomstige klant jouw product leert kennen en (uiteindelijk) koopt.
Inbound marketing in 4 delen
Halligan en Shah hebben het boek in vier delen opgedeeld. Allereerst een introductie van inbound marketing. Vervolgens de tools om gevonden te worden door toekomstige klanten door o.a. blogs, Google en sociale media. Hierna geven Halligan en Shah tips over hoe je de bezoekers van je website om kan zetten in klanten, en hoe deze te koesteren. In het laatste deel wordt ingespeeld op het beslissingsproces. Welke beslissingen zijn funest voor inbound marketing, welk personeel heb je nodig?
Perfect online marketing boek voor beginners, checklist voor gevorderden
Het boek is een echte aanrader wanneer je aan de startblokken staat van inbound marketing. Begin liever vandaag dan morgen om het voordeel te benutten van de huidige verandering van outbound naar inbound. Wanneer je nog twee jaar wacht met inbound marketing zullen meer van je concurrenten deze aanpak benutten dan vandaag de dag en is het lastiger om de draad op te pakken. Volgens Halligan en Shah heb je met hun boek het draaiboek in handen om gevonden te worden door je toekomstige klanten en geen reden meer om niet met inbound marketing te beginnen. De realiteit is dat elke stap op zichzelf niet heel lastig is, maar elke stap eist volharding. Wanneer je begint, begin vol overtuiging. Stop je hele been in het water in plaats van alleen je teen en niet voor enkele dagen, maar voor enkele maanden. De voordelen komen traag op gang in het begin, er zullen momenten zijn in het proces dat je het op wilt geven en enkel de doorzetter zal zich een slag er doorheen kunnen slaan.
Het boek is zeker niet alleen voor beginners. Marketing managers doen er verstandig aan om ook de inhoudsopgave als een checklist te gebruiken. Ga na of je (online) marketingplan alle element bevat of maak tenminste een keuze uit de lange lijst. Bovendien wordt elk hoofdstuk afgesloten met een todo-lijst. Handig om je bestaande marketing processen te controleren.
Inspiratiebron voor ambiteuze communicatie student
Dit boek is voor mij een bron van inspiratie geweest. Twee maanden geleden had ik nog nooit van inbound marketing gehoord en sindsdien is er een wereld voor mij opgegaan. Als ik toentertijd niet had aangegeven dat ik mijn kennis wilde verbreden toen ik aan tafel zat met veteraan in inbound- en e-mail marketing Bert- Jan van Rein (CEO Qamel E-mailmarketing specialisten), had ik dit boek nooit gelezen en was inbound marketing nog steeds onbekend voor mij geweest. Niet alleen bracht Bert-Jan mij op het idee om dit boek aandachtig te lezen, maar hij bleek ook een perfecte coach bij het in praktijk brengen van inbound marketing principes. Iets wat ik zelf, zoekende naar een nieuwe uitdaging als online marketeer, met volle overtuiging met dit artikel in praktijk breng.
Over de auteur (gastblogger)
Lize van der Veen is beginnend marketeer met een stevige marketing communicatie opleiding. Na haar afstuderen heeft zij ervaring opgedaan in een B2C omgeving. Hier heeft zij kennis gemaakt met de vele gezichten van marketing, zowel offline als online marketing maar ook social media waren kerntaken voor haar. Lize wil haar kennis en schrijftalent toepassen en zoekt hiervoor een nieuwe uitdaging. Na het lezen van dit inspirerende boek wil ze, hoe kan het ook anders, haar talent inzetten bij inbound marketing, met name de social media kant.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht