Marketing automation software vergelijken
Zoek in Google op de term ‘Marketing automation software’ en je krijgt binnen één seconde meer dan 3,5 miljoen zoekresultaten. Dat maakte de keuze voor een passend tool al niet gemakkelijk. Weet jij wat de verschillen zijn en welke functies je nodig hebt? Maak gebruik van dit handige spreadsheet!
Tegenwoordig heb je een ruim aanbod aan marketing automation software leveranciers: HubSpot, Marketo, Act-On, SharpSpring, Pardot of bijvoorbeeld Active Campaign. Maar weet jij wat de verschillen zijn en welke functies je nodig hebt? In dit blogartikel helpen we je met de keuze voor een marketing automation tool. Als bonus geven we je een spreadsheet (download) waarin marketing automation software aanbieders worden vergeleken.
Welke aspecten zijn belangrijk bij de keuze van marketing automation software?
Als je op het punt staat gebruik te maken van marketing automation software, inventariseer dan altijd eerst je eisen en wensen en stel een plan op. Begin met een duidelijke doelstelling te formuleren en neem de volgende 7 aspecten mee in je afweging:
De gebruiksvriendelijkheid
Het is afhankelijk van jouw organisatie en wat voor type gebruiker je bent. Het ene pakket heeft een technische insteek en het andere pakket meer een gebruikersgerichte insteek. Neem ook de interface van het softwarepakket mee in je keuze.
De prijs
De prijsopbouw is bij de meeste marketing automation software leveranciers hetzelfde. Meestal een vast bedrag en eventueel aanvullende kosten aan de hand van het gebruik (aanvullende gebruikers en grootte van je database). Houd ook rekening met eventuele extra kosten voor het inrichten en de implementatie van het gekozen marketing automation software pakket.
E-mailmarketing mogelijkheden
E-mailmarketing is nog steeds de kern van marketing automation. Een goede drag-and-drop editor, AB-testen en rapportage over meerdere e-mailingen zijn minum eisen.
CRM functies
Vaak bevatten marketing automation pakketten uitgebreide CRM functionaliteiten. Hoe deze software pakketten hiermee omgaan verschilt per aanbieder. In de meeste gevallen is een aanvullend CRM pakket nodig voor het bijhouden van klantgegevens en verkoopkansen.
Resultaat meten
Uiteindelijk draait alles om resultaat, en dat moeten we kunnen meten. De mogelijkheden om resultaten van campagnes te meten zijn in iedere oplossing in meer of mindere mate aanwezig. Het is van belang om het traject van de prospect/lead te monitoren en hiermee inzicht in de customer journey te verkrijgen. De software moet naadloos integreren met Google Ads, Social Media, Google Analytics en eventueel je bestaande CRM systeem.
Lead scoring/lead nurturing
Dit heeft betrekking op de mogelijkheden van de tool om prospects in een vroeg stadium van de customer journey te monitoren, te waarderen en te begeleiden in het proces naar conversie.
Visie van partner en ondersteuning van support
Beoordeel daarnaast niet alleen de mogelijkheden van het softwarepakket, net zo belangrijk is de visie van de makers en de inrichting van partners en support voor een optimale ondersteuning.
Vergelijk marketing automation software met deze tool
De zoektocht naar geschikte marketing automation software begint bij het oriënteren. Er zijn heel veel leveranciers. SharpSpring heeft een analyse gemaakt van 6 belangrijke marketing automation software leveranciers. Het gaat om de volgende producten: SharpSpring, HubSpot, Marketo, Act-On, Pardot en Infusionsoft. Voor elk van deze ASP’s zijn functies en prijzen vergeleken.
Als hulpmiddel voor marketeers die de software willen vergelijken is een tool gemaakt. Het is een spreadsheet waarin je in één oogopslag de vergelijking ziet tussen verschillende marketing automation softwarepakketten. De spreadsheet (in het Engels) bevat instructies, een invulformulier, een resultaten blad met jaarlijkse kosten en functies èn een lijst met aandachtspunten.
Door het invullen van jouw parameters, kun je zien in hoeverre een pakket aan jouw eisen voldoet en wat de jaarlijkse kosten zijn. Let op! Alle gegevens zijn onderhevig aan verandering. Zie de uitkomsten meer als een indicatie. Als je wilt weten welke prijzen nu gelden, neem dan contact op met Qamel. De spreadsheet helpt je op weg om verschillende marketing automation oplossingen met elkaar te vergelijken.
Wil jij weten of je goed voorbereid bent voor marketing automation met e-mail? Gebruik dan onze checklist om na te gaan of je aan alles hebt gedacht om marketing automation succesvol in te zetten. Download nu dan gauw de Marketing Automation Checklist en implementeer of optimaliseer marketing automation in je organisatie!