Marketing automation is de stille kracht achter E-mail Summit presentaties
Op donderdag 21 juni werd de DDMA Email Summit 2018 gehouden in Amsterdam. Emailspecialisten van over het hele land konden luisteren naar de nieuwste trends binnen e-mailmarketing. Natuurlijk was Qamel ook aanwezig deze dag! Ondanks dat het niet specifiek aan bod is gekomen, is de stille kracht van deze summit toch marketing automation geweest. Maar dat is toch ook waar marketing automation om draait, achter de schermen hard werken voor resultaat op de voorgrond. In onze blog Start marketing automation met eenvoudige e-mail workflow leggen we uit hoe jij kunt beginnen met marketing automation.
De sprekers
Na de opening van Ronnie Overgoor, inclusief dit introductiefilmpje over data, kwam Jörgen van der Sloot de kickstart geven. Hij gaf tips over hoe je de meeste informatie uit zo’n dag kan halen. Bijvoorbeeld door jezelf voorafgaand een vraag te stellen waar je die dag antwoord op gaat zoeken.
Met deze tips op zak kon de dag beginnen. De keynote van E-mail on Acid oprichter John Thies legde voornamelijk focus op leesbaarheid. Niet alleen voor mensen met visuele beperking, maar ook door de opkomende trend van ‘speakers’ is leesbaarheid belangrijk in e-mails. Zo geeft hij bijvoorbeeld aan dat er altijd een alt-text moet worden toegevoegd aan afbeeldingen. Daarnaast vertelde hij dat je op kleurcontrasten moet letten (nooit groen op rood plaatsen) en links altijd moet onderlijnen. Als laatste gaf hij mee dat wanneer een tekst meer dan 2 zinnen bevat het links uit te lijnen en niet gecentreerd. Wanneer de trend van speakers doorzet, zullen steeds meer mensen hun emails voor laten lezen en is het dus belangrijk dat jouw e-mail auditory-proof is.
Naast de leesbaarheid van E-mail on Acid was interactieve mail de term van de dag. Zowel VodafoneZiggo als Rebel Mail hebben hier een keynote over gegeven. Dit is een prachtige techniek waarbij lezers in de e-mail handelingen kunnen uitvoeren zoals swipen, liken en reviews geven. Helaas wordt dit nog niet door alle e-mailclients ondersteund waardoor het grote gebruik van deze techniek nog wat uitgesteld zal worden.
Als sluitstuk van de dag kwam Jordan Grossman van Google een keynote verzorgen met een sneak preview van een aanstaande lancering binnen Gmail. Om bij deze keynote aanwezig te zijn, heeft iedereen een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen, dus helaas kunnen we daar niets over bekend maken.
De awards
En waar is de marketing automation vraag je je af? Die draaide op de achtergrond van al deze technieken. Want automatisch verstuurde mails, flows en gepersonaliseerde customer journeys waren wel de win-punten bij de awards. Zoals juryvoorzitter Frans Reichardt het aangaf: “Als ik nu zie hoe e-mailprofessionals slim data gebruiken door de voorspellende kracht van algoritmen in te zetten en […] de user experience verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat e-mail relevanter is dan ooit”. Wil je meer weten over personalisatie? Lees dan onze blog Hyper personalisatie: zo gebruik je de data van je lead optimaal.
Als eerste won Corendon de Single Shot Award, die wordt uitgereikt aan een goed uitgewerkte en bijzondere e-mail. In deze e-mail voorspelde Corendon de vakantie van klanten door middel van een combinatie met marketing automation en artificial intelligence. Vervolgens won FrieslandCampina het E-mail Campagne Award 2018 met hun campagne voor Eurosparen. Hierbij kregen lezers een volledig gepersonaliseerde welkomstcampagne om engagement en activiteit te verhogen. Ook runner-up KLM hebben met hun reactivatie campagne voor het eerst een 100% gepersonaliseerde en geautomatiseerde campagne verstuurd. De presentaties van de sprekers en genomineerden zijn de vinden op website van de Email Summit.
Take aways
De key takeaways van deze richten zich dus voornamelijk op klantgedreven e-mails door middel van data, relevantie en interactie. Een belangrijk beginpunt hiervoor is het in kaart brengen van de buyer journey, lees onze blog B2B Buyer Journey mapping en marketing automation voor meer informatie hierover. Al deze punten kun je bereiken door het inzetten van marketing automation. Zo blijkt maar weer, de kracht in marketing automation zit hem toch in het werk die het verricht op de achtergrond.
Wil je meer weten over Marketing automation strategie en customer journey? Tijdens een 100 minuten sessie leer je onder andere strategieën die je kunt volgen en welke software je kunt inzetten voor marketing automation.
Ben je benieuwd hoe je met marketing automation kunt starten en het aan laat sluiten op jouw lead journey?