E-mail trends en case Fotoacademie
Op 14 september organiseerde Qamel in samenwerking met Copernica het seminar marketing automation ‘een logische uitbreiding van e-mailmarketing’ bij Copernica in Amsterdam. Met een volle zaal kon deze middag, speciaal voor online marketeers, van start! De laatste e-mailmarketing trends kwamen aan bod en Fotoacademie liet zien hoe zij marketing automation inzetten om hun ambitie te realiseren. In dit blogartikel lees je meer over de trends en Fotoacademie. Over het derde programma onderdeel, de workshop marketing automation lees je meer in het blogartikel groeipad van marketeer tot leadmanager.
5 e-mailmarketingtrends 2017
Olivier Francken, accountmanager bij Copernica, trapte het seminar af met zijn welkomstwoord, vervolgens leerde hij deelnemers de laatste marketingtrends en vertelde over het belang van e-mailmarketing. Dit zijn de vijf e-mailmarketing trends die je moet onthouden:
1. Responsive e-mail
Sinds afgelopen jaar wordt e-mail vaker geopend op mobiel (54,2%) dan op desktop (45,8%). Met een responsive design zorg je ervoor dat e-mails goed leesbaar zijn op elk apparaat. Media queries helpt hierbij, deze code zorgt ervoor dat je mailing op elk apparaat optimaal wordt getoond.
2. Toenemende belang e-mailbeveiliging
86% van al het e-mailverkeer is spam. Om ervoor te zorgen dat e-mails zonder problemen kunnen worden ontvangen, kun je als marketeer gebruik maken van de authenticatie tools SPF, DKIM en DMARC. Gelukkig ondersteunen de meeste e-mailproviders dit. Copernica in elk geval wel!
3. Progressive profiling
Hoe relevanter de informatie is die je je ontvanger stuurt, hoe hoger je conversie. Door constant informatie te verzamelen om de profielen van je ontvangers te verrijken kun je campagnes beter personaliseren, segmenteren en timen. Je kunt profielen verrijken door direct vragen te stellen in je campagne of indirect informatie te herleiden uit gedrag van ontvangers.
4. Real-time personalisatie
Door e-mails te sturen die aansluiten op het gedrag van ontvangers kan de conversie worden verhoogd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten voor het eindigen van de Product Life Cycle van de vorige verkoop, een mail ontvangen met een aanbieding van een soortgelijk product (cross-selling).
5. Meer aandacht voor klantbehoud
Er is duidelijk een toename van campagnes die zich op de bestaande klanten richten. Het kost 5x meer om klanten te winnen dan om bestaande klanten te behouden. Loyaliteitscampagnes kunnen hiervoor nuttig zijn. Zo stuur je klanten kortingsacties, nodig je ze uit voor speciale evenementen of probeer je inactieve klanten terug te winnen met een win-back campagne.
Case Fotoacademie: ambitie realiseren met marketing automation
Alicia Kooijman (marketing manager, Fotoacademie) en Bert-Jan van Rein (CEO, Qamel) lieten zien hoe Fotoacademie marketing automation inzet. Fotoacademie is de meest ambitieuze particuliere fotografie academie van Nederland. Een vlotte introductie aan de hand van 2 video’s zorgde voor een duidelijk beeld.
Fotoacademie in beeld – Han Sieveking
Fotoacademie Portfolio – Robin de Puy
In 2015 besloot Fotoacademie de marketing drastisch te veranderen, er waren op dat moment drie verschillende databases en de marketing was niet gestructureerd. Een jaar later werd de nieuwe website gelanceerd en sinds 2017 wordt marketing automation ingezet en is de marketing geprofessionaliseerd. Met marketing automation werd de marketing inzichtelijk, efficiënter en effectiever.
Om ervoor te zorgen in gesprek te raken met potentiële studenten heeft Fotoacademie zo’n 25 formulieren op de website. Voor ieder type conversie een apart formulier. Conversies uit de vroege lead fase, zoals inschrijven nieuwsbrief en aanvragen inspiratieboek. En in de tussenfase een kennistest, webinar registratie en open dag registratie. Tot in de eindfase inschrijven voor een studie. Al deze formulieren triggeren een flow met één of meerdere e-mails. De zomeractie flow is hier een mooi voorbeeld van.
De zomeractie flow

Om potentiële studenten eerder over te halen om zich in te schrijven heeft Fotoacademie van 28 juli tot 28 augustus de ‘reserveer een opleidingsplek’ actie gevoerd. Hiermee kon Fotoacademie de hoeveelheid inschrijvingen beter inschatten en eerder in contact komen met geïnteresseerde leads.
De doelen hiervan zijn:
- Het vervroegen van het contactmoment
- Op een laagdrempelige manier vooraanmelden
- Druk geven om te beslissen
Op deze manier had Fotoacademie meer grip op de potentiële studenten naar het inschrijfmoment toe. In de flow is duidelijk te zien hoe potentiële studenten naar het reserveringsformulier worden geleid en op welke manier Fotoacademie de potentiële student naar een inschrijving probeert aan te zetten.
Het resultaat mag er zijn!
Het inzetten van marketing automation heeft een positief effect gehad op de marketing van Fotoacademie. Het resultaat mag er zijn! De resultaten van e-mailings van Fotoacademie zijn allemaal beduidend hoger ten opzichte van de e-mail benchmark 2017.
Dit positieve effect is ook terug te zien in de sales in het afgelopen jaar zijn er meer studenten begonnen aan een opleiding bij Fotoacademie.
Tips van marketing manager Alicia Kooijman
Wil je ook aan de slag met marketing automation? Alicia gaf de deelnemers van het seminar de volgende tips:
- Hak het proces in fases, zodat je niet alles in één keer voor je kiezen krijgt
- Vier kleine overwinningen, elke mijlpaal is er een
- Accepteer leergeld: soms moet je zaken dubbelop doen of tijdelijk inefficiënt aanpakken omdat nog niet alle delen van je systeem (techniek en mensen) er klaar voor zijn
Leer jij het liefst van voorbeelden uit de praktijk? Lees dan ook deze cases.
Wil jij ook aan de slag met marketing automation? Wij helpen je graag op weg met een gratis 100 minuten marketing automation sessie.