Marketing automation: trends in 2018
Individuele communicatie met klant en prospect en engagement bereiken met marketing automation.
Uit een groot wereldwijd onderzoek van het Finse Liana Technologies blijkt dat marketing automation ondanks duidelijke voordelen voor de marketeer niet grootschalig wordt ingezet. De meest belangrijke redenen: een gebrek aan expertise en te weinig specialisten marketing automation.
Wat zijn dan die voordelen van marketing automation?
Onder de meer dan 400 respondenten – marketing en communicatie experts wordt verbeterde targeting van berichten en klantervaring als meest belangrijke voordelen genoemd. Betere leads zowel kwalitatief als kwantitatief volgen direct daarna.
Als marketing automation dan aantoonbaar voordelen biedt, kun je er dan in 2018 toch mee aan de slag terwijl je geen marketing automation expert bent? In het FrankWatching artikel ‘Marketing automation: de 5 trends voor 2018 + actielijst’ van Mieke van Rein van december 2017, staat een actielijst marketing automation waar je mee kunt starten. Ik neem een aantal trends die Mieke schetst nog even met je door.
Trend 1: Communiceren op individuele basis en engagement
Door te verbinden met je klanten en prospects, leer je hen kennen en begrijpen – lifestyle, wat vinden ze belangrijk, persoonlijke behoeften. Vervolgens kunnen we met deze kennis persona’s opbouwen en hen op het juiste moment relevante content aanbieden. We moeten echter een stap verder gaan. In plaats van ons te richten op marketingcampagnes en zoveel mogelijk e-mailberichten en social media dienen we over te gaan op het communiceren met klanten en prospects op individuele basis. Dan ontstaat daadwerkelijk engagement.
Marketing automation is een middel om engagement te bereiken. Hierbij is hyperpersonalisatie belangrijk: content die nog meer is afgestemd op de individuele klant of prospects, de fase van zijn customer journey en ook de kanalen waarop hij of zij zich begeeft. Mieke van Rein signaleert een nog verdergaande trend, namelijk het toepassen van dynamische content.
Dynamische content maakt berichten relevanter en gerichter: elke groep zijn of haar eigen content. Persona’s zijn de ideale manier om dynamische content te implementeren. Lees meer daarover in het artikel ‘Persona’s, essentieel onderdeel van marketing automation‘.
Weet je nog niet goed hoe je de stap maakt van e-mail marketing naar marketing automation. Lees dan het blogartikel ‘Succesvol van e-mailmarketing naar marketing automation‘
Trend 2: Deliverability, investeer in in-box placement
Aangezien er bij marketing automation veelal e-mail wordt verzonden is deliverability essentieel. De e-mails moeten wel correct, leesbaar en in de juiste mailbox terecht komen. De trend is authenticatie-standaarden te gebruiken om deliverability te verbeteren en handige tools om te testen op spamfilters.
Wil je weten wat je kunt doen om spamfilters te ontwijken? Lees ons blogartikel ‘Spamfilters en e-mailmarketing: welke invloed kan ik uitoefenen?‘
Trend 3: Rol CRM verandert door big data en realtime classificeren
Big data maakt het mogelijk niet alleen achteraf analyses te maken op basis van historische gegevens uit CRM systemen maar ook voorspellingen te doen. Data-analisten kunnen helpen een vertaalslag te maken naar een model om voor marketeers te bepalen wie, wanneer, hoe en welke content aangeboden moet krijgen. Data-analyse- en businessintelligence-software ondersteunen analisten en marketeers hierbij. SharpSpring is een goed voorbeeld van een cloudoplossing voor het in kaart brengen van de customer journey.
Om nog klantgerichter te communiceren is het noodzakelijk de klant juist te classificeren. Identificeer relatietypen en bepaal welke combinaties van klantkenmerken daarmee samenhangen. Gebruik hiervoor alle bronnen: van social media en respons data van online marketing maar ook direct klantencontact, aankoopgedrag etc.
CRM en Marketing automation: het zijn begrippen die dicht bij elkaar liggen. Maar wat zijn nu de verschillen? Wanneer kies je voor welk systeem? Heb je ze alle twee nodig? In het blogartikel ‘Drie verschillen tussen Marketing Automation en CRM die elke B2B marketeer moet kennen‘ geven we je de antwoorden op deze vragen.
Conclusie marketing automatisering trends 2018
Communiceren met je klant en prospect op individuele basis vergroot de engagement. Met marketing automation is het mogelijk hyperpersonalisatie en dynamische content toe te passen. Houd daarbij wel rekening met de deliverability van je e-mail en de veranderde rol van CRM door big data.
Wil je nog een keer alle aspecten van marketing automation op een rijtje. Download dan onze whitepaper Marketing Automation. We leggen je uit wat het nu precies is, wat de verschillen (en overeenkomsten) zijn met e-mailmarketing en laten wij je praktijkvoorbeelden zien waarmee je direct aan de slag kan.
Wil je trends omzetten in actie. Vraag dan bij ons een strategiesessie aan ‘100 minuten marketing automation’. In 100 minuten leert Bert-Jan je hoe je marketing automation inzet voor jouw organisatie!