Meer e-mail adressen via social media
E-mail en social media is zoals bekend een goed huwelijk. Aan de ene kant is het mogelijk om in je e-mail ‘volg ons’ buttons te zetten om meer volgers of likes te krijgen op je social media platforms, en ‘share buttons’ toe te voegen om content te delen in het netwerk van de lezer (groter bereik van je promotie). Aan de andere kant kun je ook met behulp van je social media websites inschrijvingen genereren voor je e-mail campagnes.
Dit is een methode die nog te weinig wordt toegepast door organisaties. Per kanaal geven we je tips hoe je mee e-mail adressen via social media verzamelt.
Slechts 10% van de organisaties in de VS heeft een opt-in mogelijkheid op Facebook (Silverpop, 2011), terwijl dit juist een ontzettend makkelijk en goedkope manier is om inschrijvers voor je nieuwsbrief te genereren. In de afbeelding is te zien dat Facebook je de mogelijkheid biedt om een subpagina aan te maken. Het is noodzakelijk om minstens 25 fans, leden of likers, etc. van je bedrijfspagina te verkrijgen om een nieuwsbrief mogelijkheid te installeren en creëren. Zodra je in staat bent om dit te verwezelijken, is het mogelijk om met geavanceerde opties ook je pagina mooi op te maken en previews van je nieuwsbrieven te posten.
Met behulp van Twitter, kan je simpelweg tweeten dat men zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Overkill wordt als negatief ervaren, dus bedenk wel dat je hierin een goede balans moet vinden en dus niet iedere dag, maar eerder om een aantal dagen of weken de optie voor inschrijven te vermelden. En vertel in deze boodschap ook wáárom men zich moet inschrijven.
LinkedIn “producten” al gevonden?
LinkedIn wordt nu nog door bedrijven slechts beperkt gebruikt. Een groot deel van de organisaties in Nederland gebruikt LinkedIn om een profiel van het bedrijf te beschrijven en werknemers kunnen lid worden, zodat er een netwerk ontstaat. Maar er is nog veel meer. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om producten of diensten van je organisatie te promoten. Dat betekent dus ook dat slechts een klein percentage van de organisaties gebruikt maakt om je nieuwsbrief te promoten en dus inschrijvingen te genereren. Simpelweg is het mogelijk om je nieuwsbrief via ‘producten’ met een druk op de knop aan te bieden. Zoals te zien in de afbeelding is het mogelijk om de preview van de nieuwsbrief via LinkedIn te bekijken en kan je men door laten klikken naar een inschrijfformulier op je eigen website.
Wat te denken van blogs
Heb je als organisatie veel kennis in huis? Deel je die kennis graag via je eigen weblog? Dan ligt daar ook een kans op inschrijvingen te genereren voor je nieuwsbrief, of zelfs een speciaal ontworpen nieuwsbrief die gebaseerd is op de meest recente of gelezen blogartikelen. Zie voorbeeld van DDMA:
In YouTube video call to action opnemen
Ook YouTube is een geschikt kanaal om inschrijvingen te genereren voor je e-mail campagnes. Heb je al een YouTube kanaal? Biedt de kijker dan de mogelijkheid om na afloop van het filmpje zich in te schrijven voor de nieuwsbrief waar nog veel meer te vinden is over dat onderwerp.
Laat in Apps geen kansen liggen
Bedrijven maken nog te weinig gebruik van opt-in via Apps. Organisaties investeren miljarden in het ontwikkelen van Apps, maar houden geen rekening met het feit dat het ontzettend eenvoudig en goedkoop is om tevens een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief aan te bieden.
Meer weten over integratie E-mail en Social Media?
-
- Welke tools kun je gebruiken
- Voorbeelden van integratie
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht