Nationale E-mail Benchmark 2014: B2B in de schijnwerper
De veronderstelling dat e-mail marketing ondergesneeuwd zou zijn door social media gaat niet meer op want e-mail marketing ontwikkelt zich nog steeds in een razend tempo. E-mail marketing kan je geweldig gebruiken om een dialoog met je ontvanger aan te gaan, dit is bekend, maar weet jij ook of je cijfers met betrekking tot je e-mailings wel in het groen staan? Om je op weg te helpen, belichten we de landelijke resultaten voor de B2B sector en geven we je tips en tricks om om te gaan met de resultaten van je e-mailcampagnes.
De cijfers zijn afkomstig uit de derde editie van het DDMA E-mail Benchmark Report van juni 2014. De Nationale E-mail Benchmark omvat gedetailleerde cijfers gebaseerd op 156.839 verzonden e-mailings binnen Nederland in 2013. Met deze e-mailings zijn ruim 5,21 miljard e-mails verstuurd.
Aflever- en responsratio’s
Wanneer wij de cijfers uit het E-mail Benchmark Report vergelijken met de cijfers van onze B2B klanten, dan zien wij ongeveer dezelfde resultaten. Let wel, de cijfers van de benchmark zijn niet representatief voor de gehele markt. Het is belangrijk dat je voorzichtig met de cijfers omgaat, ze geven slechts een gemiddelde van verschillende soorten e-mailings.
In de Nationale E-mail Benchmark wordt met name gekeken naar de afleverratio’s en de responsratio’s. Voordat we ingaan op de cijfers voor B2B e-mailings, zetten we de definities van de ratio’s op een rij.
Afleverratio’s:
- Accepted Rate: Het totaal aantal e-mails dat met succes is afgeleverd bij de server, gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Soft Bounce Rate: Tijdelijk geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
- Hard Bounce Rate: Permanent geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
Responsratio’s:
- Confirmed Open Rate: Het aantal bevestigde opens gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click Through Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde e-mails.
- Click to Open Rate: Het aantal keren dat vanuit een bericht op een link wordt geklikt, gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens voor dat bericht.
Afleverratio’s B2B e-mail marketing
De gemiddelde accepted rate van de e-mailings die gericht zijn op de zakelijke markt is 98,70%. Gemiddeld is de soft bounce rate 0,51% en de hard bounce rate is 0,79%.
Een tip om je eigen bounce rates te beperken of te verlagen: zorg dat je adreslijst up-to-date is. Bij Qamel vinden we een bouncepercentage van meer dan 3% ontoelaatbaar. Een verouderde database kan schuld hebben aan een te hoog bouncepercentage, wees je ervan bewust dat het bijhouden van je database een belangrijk onderdeel is van je e-mail marketing.
Responsratio’s B2B e-mail marketing
Zakelijke e-mailings hebben een gemiddelde confirmed open rate van 27,95%, een click through rate van 6,90% en een click to open rate van 20,97%. In de benchmark rapportage wordt een opmerkelijk verschil genoemd tussen de e-mailings naar de zakelijke markt en de e-mailings gericht op consumenten. De e-mailings gericht op consumenten scoren namelijk beter op confirmed open rate (31,43%) en op de click through rate (7,27%). Maar e-mailings gericht op de zakelijke markt laten een hogere click to open rate zien, dan de mailings naar consumenten (20,35%). Een mogelijke reden voor dit verschil is dat B2B mailings minder vaak worden geopend, maar wanneer ze wél worden geopend, inspireren deze vaker tot actie dan e-mailings naar consumenten.
Hoe zorg jij dat jouw e-mailings worden geopend? Met een prikkelende subjectline misschien? Als je e-mail bij de ontvanger aankomt, moet deze nog wel worden geopend om je doel te kunnen bereiken. Met de overvolle inboxen van tegenwoordig, staat het percentage opens onder druk. Experimenteer eens met verschillende subjectlines, of stuur je mailing eens op een ander tijdstip. Misschien zie je het percentage opens wel veranderen. Blijf testen voor een optimaal resultaat.
Wil je dat de ontvangers meer doorklikken in je e-mailings? Probeer de ontvanger te prikkelen. In het artikel “6 tips voor relevante content” geven we je 6 tips waarmee je zorgt dat je je ontvanger aanspreekt met jouw e-mail.
- Schrijf je content, gericht op de voor jou relevante persona
- Onderzoek wat interessant is voor je doelgroep
- Spreek uit ervaring en bouw aan je e-mail relatie
- Denk ik termen van de klassieke sales-funnel in e-mail
- Maak een nieuwsbrief format en prioriteer
- Hergebruik content in e-mail op een slimme manier
Lees het artikel om erachter te komen wat de bonustip is.
Zijn jouw ratio’s beter of slechter?
Realiseer je hoe je de cijfers moet beoordelen…
Benchmarks zijn handige hulpmiddelen om je eigen succes mee te vergelijken. Het geeft je handvatten om na te gaan welke verbeteringen je kunt aanbrengen. Pas echter op met het gebruiken van een benchmark als richtlijn. Een open ratio van 28% hoeft niet persé jouw doel te zijn. De Nationale E-mail Benchmark is gebaseerd op een kleine groep e-mailings en hierdoor is het onduidelijk hoe representatief deze cijfers zijn voor de hele markt. De cijfers komen voort uit een samenkomst van verschillende e-mailings en zijn niet gewogen. Een kleine mailing trekt daardoor het resultaat al snel omhoog.
…Maar trek vooral je eigen plan
Als je fanatiek lezer bent van onze blogs, dan weet je vast al hoe wij aandringen op het bijhouden van resultaten. Maak elk kwartaal een overzicht van de resultaten van jouw e-mailings ten opzichte van je doelstellingen en analyseer de trends.
Wij zijn erg benieuwd hoe jouw resultaten zich verhouden tot de Nationale E-mail Benchmark 2014. We horen graag van je in een reactie op dit artikel.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.