Blog van Qamel

Wijzende man

Engaging e-mail content: zo pak je dat aan

De klant van vandaag is technisch handig, heeft marketingtrucjes door en verwacht veel van zijn leverancier. Hij wil geïnformeerd en zelfs geëntertaind worden, maar haakt onmiddellijk af als hij verveeld of erger, geïrriteerd wordt. En hij is wispelturig, als je de communicatie met hem niet interessant weet te houden, schrijft hij zich uit. Je moet…

LEES MEER
Branchevereniging & e-mail marketing

Hoe zet je als branchevereniging succesvol e-mail marketing in?

Brancheverenigingen en organisaties hebben de uitdaging om nieuwe leden te werven en bestaande te behouden en informeren. Dit is niet gemakkelijk. Zeker met de snelle ontwikkelingen in het digitale tijdperk. Vaak moeten organisaties met een beperkte (online) marketing afdeling de juiste ontwikkelingen doorvoeren om online succes te behalen. In dit artikel vertel ik hoe brancheverenigingen…

LEES MEER
Logo Nationale e-mail benchmark 2015

Vergelijk jouw B2B e-mailresultaten met de Nationale E-mail Benchmark 2015

DDMA heeft de 4e editie uitgebracht van de Nationale E-mail Benchmark 2015. Het meest in het oog springen de sterk gestegen openingspercentages. Zie je die ontwikkeling bij jouw e-mailings ook? We hebben de belangrijkste cijfers van de B2B voor je op een rij gezet, zodat je jouw resultaten makkelijk kunt vergelijken met deze benchmark.

LEES MEER
Marketing automation

Ben jij al klaar voor marketing automation bij e-mailmarketing?

Je kunt marketing automation op vele marketingcommunicatiekanalen toepassen, maar het meest simpele is om te beginnen met e-mail marketing automation. Je houdt de kosten beperkt doordat je waarschijnlijk al gebruik maakt van een e-mailtool en beschikt over een database met profielgegevens. In dit artikel vind je achtergrondinformatie over marketing automation in het algemeen en het…

LEES MEER
Marketing Automation Frankwatching

Marketing automation: met deze 5 stappen kun jij het ook inzetten

Er wordt de laatste tijd onwaarschijnlijk veel geroepen over marketing automation. Net als een paar jaar geleden toen “big data” het trending topic was, lijkt dat nu marketing automation te zijn. De meeste publicaties over het onderwerp blijven steken in de theorie. Tijd voor een praktische benadering, met 5 marketing automation tips!

LEES MEER
Cover Inbound Marketing Boek

Inbound marketing: wat ze je niet leren op de universiteit

Tijdens mijn universitaire studie Communicatiewetenschappen zijn er vele marketing technieken en tactieken voorbij gekomen waar je, als je eenmaal afgestudeerd bent, wel van kan dromen. Maar dan vertelt iemand je over inbound marketing, een begrip dat je tijdens je studie nooit bent tegengekomen. Wat eigenlijk heel vreemd is aangezien het aan de andere kant van…

LEES MEER
MA Tactiek

E-mailseries, interactie en contactmomenten volgens marketing automation principes

Een belangrijke tactiek van marketing automation is het maken van een e-mailserie. Bij deze tactiek gaat het om contactmomenten te automatiseren en interactie aan te gaan met je leads. In dit blogartikel lees je welke 3 hoofdfuncties belangrijk zijn voor marketing automation software, krijg je een voorbeeld van een generiek model voor e-mailseries en krijg…

LEES MEER
Terugblik webinar:

Terugblik webinar: 4 tactieken marketing automation

In het webinar marketing automation leren we deelnemers om contactmomenten te automatiseren en te optimaliseren met marketing automation. Met de tactieken die tijdens het webinar worden behandeld, haal je een beter resultaat uit je marketingcampagnes. In dit artikel lees je de vragen die tijdens het webinar zijn gesteld en geven we hier uitgebreid antwoord op.

LEES MEER
Marketing Automation Tactiek 2

Marketing automation tactiek 2: relevante content met een doel in gedachten

Van de vier tactieken van marketing automation is content management de belangrijkste. Je wilt dat je e-mailing een onvergetelijke indruk achterlaat en aanspoort tot actie. Maar hoe zorg je ervoor dat je geautomatiseerde e-mailings relevant en aantrekkelijk zijn? In welke fase en met welk doel voorzie je lezers met welk type informatie? In dit artikel…

LEES MEER
Copernica Summit 2014: de laatste e-mail marketing trends

Copernica Summit 2014: de laatste e-mail marketing trends

Wil je helemaal op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van e-mail marketing, mobile en meer? Bezoek dan het Copernica Summit 2014 op dinsdag 16 september in het Mediaplaza in Utrecht. Vergroot je e-mail marketing kennis tijdens verschillende presentaties, trainingen, casestudies en volg de masterclass Marketing Automation gegeven door…

LEES MEER
Famostar zaal

Praktijkcase leadopvolging bij Copernica Seminar Lead Nurturing

Op 20 februari verzamelden ruim 30 belangstellenden zich in Amsterdam om in één middag veel te leren over lead nurturing. Er werden drie presentaties gegeven: Een algemene inleiding met veel voorbeelden en tips Een training waarin de principes van lead nurturing werden uitgelegd Een praktijkcase van Famostar waarin leadopvolging van beursbezoekers werd toegelicht

LEES MEER
Vrouwe Justitia

E-mail marketing wetgeving: 3 veelgestelde vragen

Als je commerciële of charitatieve e-mailings verstuurt moet je toestemming hebben van de ontvangers. Dat basisprincipe is inmiddels wel tot iedere marketeer doorgedrongen. Toch krijg ik regelmatig vragen over de toepassing in de praktijk. De wet- en regelgeving is zo algemeen geformuleerd, dat het een kwestie van interpretatie is om vast te stellen of je…

LEES MEER
Autoverkoper met autosleutel in de hand

Lead nurturing met e-mail en de online sales funnel

Een mooi voorbeeld van een klassieke sales funnel, is het verkoopproces van een autoverkoper. Wat kunnen wij als online marketeers leren van de typische autohandelaar? Hoe vertalen we zijn beproefde methodes naar een werkzaam model waarbij we e-mail het verkoopwerk laten doen? Ik geef je een model om je e-mail lead nurturing programma mee te…

LEES MEER
Man kijkt door camera uitgebeeld met handen

Adreslijst segmentatie voor doeltreffende e-mail marketing strategie

Het versturen van relevante content vormt één van de kenmerken van een doeltreffende e-mail marketing strategie. Relevantie betekent het versturen van de juiste content naar het juiste publiek. Maar hoe zorg je nou voor gerichte e-mail marketing? E-mail adressen segmenteren resulteert in op maat gemaakte content voor jouw abonnees. In deze blog vertel ik wat…

LEES MEER
Specialisten aan het werk

Full Service E-mail marketing voor B2B en Charity uitgelegd

Recent onderzoek van Blauw Research in opdracht van Adformatie laat zien dat opdrachtgevers meer vertrouwen hebben in gespecialiseerde bureau’s dan in full service media bureaus. Van de specialismen waarbij klanten de voorkeur geven aan specialisten staat e-mail marketing op de vierde plaats, onder affiliate, SEO en SEA-marketing. Maar liefst 60% kiest liever voor een gespecialiseerd…

LEES MEER
Wervingskanalen adressen

Succesvol adressen voor e-mail marketing werven: 7 tips

Het begint allemaal met de adreslijst. Een groot bestand van loyale klanten en gekwalificeerde prospects vormt het fundament waarop succesvolle e-mail campagnes gebaseerd zijn. Uit onderzoek van Marketing Sherpa (2012) komen effectieve en minder effectieve methoden naar voren om aan adressen te komen. De meest effectieve manier blijkt inschrijving via de website. Belangrijk is om…

LEES MEER
Testen en meten

Splitrun testen voor betere e-mail resultaten

Volgens onderzoek van MarketingSherpa in 2012 testte vorig jaar nog slechts 3% van de marketeers routinematig zijn e-mailcampagnes. Dit percentage is in één jaar tijd maar liefst verveertienvoudigd naar 42%. Een gegeven dat er op wijst dat e-mail marketeers steeds professioneler met het vak bezig zijn om te achterhalen wat werkt en misschien nog wel…

LEES MEER
Strategie ROI e-mailmarketing

Strategie voor een hogere e-mail marketing ROI: 3 tactieken

E-mail marketing levert 40 keer het geïnvesteerde bedrag op volgens de Amerikaanse DMA (Direct Marketing Association). Veel meer dan PPC campagnes als banner advertenties (2 keer) en keyword advertenties (17 keer). Denk je dat jouw organisatie deze ROI benchmark haalt? Als je de juiste e-mail marketing strategie volgt en je focust op 3 tactieken zul je…

LEES MEER
7 punten voor optimale deliverability

E-mail deliverability: 7 punten voor een e-mail leverancier evaluatie

Je hebt prachtige relevante content, een krachtige onderwerpregel en goed onderhouden adreslijst met toestemming om te mogen e-mailen. Dan kan er toch niks meer misgaan? De meeste marketeers rekenen erop dat als je een mailtje verstuurt, deze ook vanzelfsprekend aankomt bij de ontvanger. Niks is minder waar. Er zijn vele factoren die bepalen of een…

LEES MEER