Preference center: het geheime wapen tegen uitschrijvingen
Als e-mailmarketeer wil je relevante e-mail met de juiste frequentie op de juiste tijd naar de juiste persoon te sturen. Met marketing automation is dit goed te realiseren. Maar hoe goed jouw mails ook zijn, er zijn altijd een aantal abonnees die jouw mails niet meer willen ontvangen en uitschrijven. Als men voorkeuren kan opgeven, voorkom je uitschrijvingen.
Wat is een preference center?
Een preference center, ofwel een voorkeurencentrum, geeft je abonnees de mogelijkheid om bekende gegevens te wijzigen en aan te vullen, maar ook via voorkeuren aan te geven welke type mails hij of zij wilt ontvangen. Het biedt een makkelijke manier aan je abonnees om hun gegevens te beheren via een centrale plek waar ze kunnen aangeven wat ze willen ontvangen en hoe vaak. Hierdoor krijgen jouw abonnees de kans om zich voor onderdelen uit te schrijven in plaats van uit je gehele lijst te stappen. Er zijn drie types van preference centers:
- Content-gebonden: dit type preference center gaat over welke categorieën jouw abonnees kunnen ontvangen. Denk hierbij aan categorieën als nieuwsbrief, nieuwsflits, evenementen en dergelijke.
- Tijdsgebonden: dit type preference center biedt de mogelijkheid voor abonnees om de frequentie van mails aan te geven en om mails tijdelijk stop te zetten.
- Combinatie van content- en tijdsgebonden: zoals het waarschijnlijk al doet vermoeden, is dit type preference center een samensmelting van bovenstaande en kunnen abonnees hier zowel categorieën als frequentie aangeven.
Waarom heb je een preference center nodig
Een preference center brengt veel voordelen met zich mee, zowel voor jou als e-mailmarketeer, als voor de abonnees van jouw e-mails. Het is een manier om een betere relatie met je contacten op te bouwen en het verbetert de deliverability van je e-mails. Dit gebeurt op de volgende 4 manieren.
#1 Preference center werkt twee kanten op
Het biedt abonnees de kans om controle uit te voeren op welke communicatie zij willen ontvangen (en/of wanneer) maar het geeft jou ook de kans tot profielverrijking. Het verschil tussen gedeeltelijk uitschrijven en een preference center is dat je bij een preference center abonnees ook de mogelijkheid biedt om de gegevens die ze al hebben achtergelaten kunnen wijzigen en kunnen aanvullen. Op deze manier geeft het de abonnee zeggenschap over de informatie die ze wel en niet willen achterlaten en geeft het jou de kans om profielen te verrijken wat je vervolgens weer kunt gebruiken wanneer je content gaat produceren. Voor ideeën hoe je deze gegevens kunt gebruiken, lees ons blog Hyper personalisatie: zo gebruik je de data van je lead optimaal.
#2 Het aantal uitschrijvers, klachten en spammeldingen verminderd
Er zijn over het algemeen 3 manieren waarop mensen zich kunnen uitschrijven:
- Uitschrijven voor alle communicatie
- Jouw mail als spam rapporteren
- Voorkeuren aanpassen
Wanneer je met een preference center de mogelijkheid geeft om content en/of frequentie aan te geven, zijn mensen minder snel geneigd om zich voor alles uit te schrijven en/of je mail als spam te rapporteren. Op deze manier vermindert dus het aantal totale uitschrijvers en klachten/spam en dit is goed voor de deliverability van je e-mails. Lees ook ons blog Spamfilters en e-mailmarketing: welke invloed kan ik uitoefenen? voor meer tips om spam tegen te gaan.
#3 Je kunt overig e-mailaanbod te tonen
Het mooie aan een preference center is dat je niet alleen gedeeltelijk uitschrijven aanbiedt, maar gedeeltelijk inschrijven stimuleert. In een preference center zien mensen het volledige aanbod van mailings en ze kunnen dus ook geïnteresseerd zijn in categorieën waar ze nog niet voor ingeschreven staan. Het is wel belangrijk dat je gehoor geeft aan de opties die je hebt staan. Als je frequentie en content aangeeft en mensen willen dagelijks tips ontvangen, moet je zeker zijn dat je dit kunt opvolgen. Het is dus goed om mensen keuze te geven in content (en/of frequentie) die ze willen ontvangen, maar zorg dat je dit ook echt kan aanbieden en dat je bijvoorbeeld niet tegen te weinig content aanloopt. Ons advies hier is om met een paar opties te beginnen die je later altijd kunt uitbreiden.
#4 Je segmentatiestrategie krijgt een boost
Doordat je abonnees vraagt waar hun interesses en voorkeuren liggen, kun je makkelijker je database segmenteren op basis van de antwoorden die je in het preference center krijgt. Met deze segmentatie kun je weer beter inspelen op de behoefte van je abonnees en relevante content produceren en communiceren. Relevantere content voor je abonnees werkt vervolgens engagement-verhogend. Mensen weten dat wat ze ontvangen, ze zelf voor gekozen hebben wat de open-rate van je mails aanzienlijk zal verbeteren. Maar ook de engagement binnen de mails gaat omhoog doordat je content aanbiedt op basis van preference center antwoorden die je ontvangt.
Waar moet een preference center aan voldoen?
Bij Qamel hebben we ondertussen aardig wat ervaring met preference centers en er springen een aantal aandachtspunten op wanneer je aan de slag gaat met een preference center:
- Wees duidelijk in wat je aanbiedt. Bedenk geen categorieën waarbij mensen geen idee hebben wat ze kunnen verwachten zonder deze uitleg te geven. Laat mensen weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich aan- of afmelden voor een categorie zodat ze de juiste keuze kunnen maken.
- Vergeet je huisstijl niet. Onthoud tijdens het ontwikkelen van een preference center welke communicatie men van jou gewend is. Schrijf je altijd formeel, houdt het dan formeel. Wanneer je normaliter wat luchtiger en persoonlijker communiceert, neem dit dan ook mee in het preference center. Maak het preference center onderdeel van je bedrijf.
- Zorg dat je de opvolging goed inregelt. Wanneer iemand zich aan- of afmeld voor bepaalde categorieën, zorg er voor dat dit ook wordt doorgevoerd in je software. Maak automations die mensen aan lijsten toevoegt of verwijdert wanneer zij voorkeuren hebben aangegeven.
Een preference center helpt dus abonnees met het besluiten welke gegevens ze aan jou geven en wanneer ze welke content willen ontvangen. Maar het helpt ook jou met marketing automation en e-mailmarketing door verbeterde deliverability, profielverrijking en betere segmentatie en engagement van je abonnees. Promoot daarom ook dat je een preference center hebt. Plaats het in je welkomstserie en geef mensen de kans zodra ze zich aanmelden om deze voorkeuren door te geven. Lees ons blog 8 onmisbare e-mailmarketing automation workflows voor meer flows waar je jouw preference center aan kan toevoegen.
Bonus tip #1 Preference Center
Lezers die de mogelijkheid aangrijpen om hun voorkeuren te wijzigen, verdienen een speciaal plektje in je marketing hart! Dit zijn namelijk mensen die de moeite nemen om te laten weten dat ze (voor een deel) van je houden. Ze tonen engagement. Ga na of je je voorkeuren centrum zo kunt inregelen dat je dus ook extra profielinformatie geeft die je vervolgens verwerkt in je scoring model. Invullen van gegevens betekent meestal meer betrokkenheid.
Bonus tip #2 Preference Center
Stuur je lezers minimaal twee keer per jaar leuk verzoek om hun voorkeuren te wijzigen en als het even kan, met een kleine beloning. Het is een mooie manier om belangstelling te tonen en te krijgen. Wees niet bang om uitschrijvingen uit te lokken; als je mensen laat uitschrijven die toch geen belangstelling hebben verbeter je automatisch je deliverability en ben je per saldo beter af.
Wil je zelf aan de slag met een preference center of wil je meer informatie hierover? Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar met advies en ondersteuning!
Wil je weten hoe het preference center van Qamel eruit ziet? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en pas je voorkeuren aan. Graag geven we je die inspiratie!