Aan de slag met Copernica software: 3 tips om mee te beginnen
Bij Qamel werken we dagelijks met Copernica Marketing Software. We bedenken regelmatig oplossingen die handig werken en deze kennis delen we graag met je. Als je net begonnen bent met mailings in Copernica, of als je benieuwd bent of je jouw werk met Copernica kan verbeteren, dan hebben we 3 handige tips waarmee je snel aan de slag kan gaan.
Tip #1: Maak aparte selecties voor hardbounces en softbounces
Hardbounces zijn permanente bounces die nooit zullen aankomen, bijvoorbeeld doordat het e-mailadres van de ontvanger onjuist is. Een softbounce is een e-mailbericht dat tijdelijk niet aankomt, bijvoorbeeld omdat de e-mailbox van de ontvanger vol is. Om de database schoon te houden en kwaliteit te bewaken, maak je een aparte selectie van de hardbounces en van de softbounces. Copernica gaat nog zelfs iets verder in het verschil tussen hard- en soft bounces, hierbij zie je een foutcode en de omschrijving van de fout.
Dit kan er als volgt uit zien in Copernica bij de fouten van een mailing: ‘Type fout: Later ontvangen foutmeldingen, foutcode: 5.1.10 (Bad destination mailbox address)’. In dit specifieke geval klopt of bestaat bijvoorbeeld de ontvangende mailbox niet. Omdat het e-mailadres van de ontvanger onjuist is, zal deze in de selectie hardbounces terecht komen.
Tip #2: Richt een voorkeurenpagina (preference center) in
Richt een voorkeurenpagina (preference center) in om meer mailings op maat te versturen, een perfecte manier om segmentatie te gebruiken. Een preference center is een pagina waarop een abonnee kan aangeven hoe en wanneer ze e-mailings willen ontvangen. Zo kan iemand bijvoorbeeld kiezen om een mailing in plaats van maandelijks wekelijks te willen ontvangen en kan iemand zijn of haar interesses invullen.
Een preference center is dus ideaal voor het verrijken van je database en zorgt ervoor dat abonnees zelf meer controle hebben.
Tip #3: Herhaal content blokken gemakkelijk met een loopblok
Naast de tekst- en afbeeldingsblokken die je in Copernica kan toevoegen in een HTML template, kan je het jezelf gemakkelijk maken door loopblokken op te nemen.
In e-mail templates kan je gebruik maken van loopblokken om HTML-content en andere content blokken te herhalen in een document. Het voordeel hiervan is dat je niet telkens een nieuw blok hoeft aan te maken, maar simpelweg in het e-maildocument kan aangeven hoe vaak je het blok wilt herhalen. Een voorbeeld hoe dit er in de Copernica publisher uitziet delen we met je hieronder:
In elke herhaling (iteratie) kan je afwijkende content toevoegen. Een loopblok voeg je gemakkelijk toe aan de HTML-broncode van de template. Hiervoor gebruik je de volgende code:
<!– <html>
.. [loop name=”naam van het blok”] Deel wat je wilt herhalen [/loop] ..
</html> –>
Vond je deze tips nuttig? Dan is onze whitepaper Copernica Quickstart met 7 extra tips een perfecte aanvulling. Download nu de whitepaper gratis!
Nog meer tips ontvangen? Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mail marketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!