SharpSpring campagnes en attributie modellen vernieuwd
SharpSpring heeft onlangs de functies rondom campagnes verbeterd. Het is overzichtelijker, attributie modellen zijn toegevoegd en de campagne rapportage is aangepast.
Campagne onderhoud overzichtelijk
Je kunt de campagnelijst nu terugvinden in het marketingmenu. Eerder kon je het overzicht alleen benaderen via Campagne-inzichten. Dat kan overigens nog steeds. Er zijn dus twee manieren om bij de lijst met campagnes te komen:
- Marketing → Campagne-inzichten → Campagnes beheren (radertje linksboven)
- Marketing → Campagnes (Nieuw).
Heel handig zijn de filteropties boven de lijst en je mappenstructuur aan de linkerkant. Als je wat langer werkt met SharpSpring heb je mogelijk tientallen campagnes en sub-campagnes. Nu heb je snel overzicht en kun je een mappenstructuur beheren.
Dit overzicht is geen marketingrapportage. Je kunt hier nieuwe campagnes maken, wijzigen en ordenen.
Attributiemodellen met meer opties en fraaie vormgeving
De attributiemodellen worden gebruikt om (omzet) conversies beter aan campagnes te relateren. Omdat meerdere campagnes een bijdrage kunnen leveren aan een conversie van lead naar klant (of andere conversies), wil je bij elke campagne kunnen aangeven welke attributie-regels gelden.
SharpSpring ondersteunt nu 5 attributiemodellen: First Touch, Last Touch, Linear, Time Decay en U-Shaped. Dit zijn dezelfde modellen als de “Google Ads attribution models”, alleen Google gebruikt de term “Position-based” voor U-Shaped en heeft bovendien nog een zesde model “Data-driven”.
Het maakt het allemaal wel wat ingewikkelder, omdat je nu ook mag nadenken over vertraging (time decay rate), tijdsduur (window) en herhaalbaarheid (repeating).
Twee manieren campagnerapportage
Afhankelijk van de mate van detaillering heb je keuze uit twee alternatieven:
- Gebruik de standaard campagne-inzichten
- Bouw je eigen campagnerapport met Custom rapporten
Campagne-inzichten met doorklikken naar details
De vertrouwde manier om naar campagneresultaten te kijken is met campagne-inzichten. Ook dat rapport is (al iets langer geleden) aangepast. Je krijgt in één oogopslag te zien waar je leads vandaan komen. Bovendien geeft het Cohortrapport per campagne de kosten en het aantal leads, opportunities en verkoop. Je kunt doorklikken naar de gegenereerde leads en opportunities.
Custom report nu ook met campaign report widgets
Met Custom reports maak je je eigen dashboards.
Er zijn maar liefst 13 campaign widgets. Van “Open Opportunities” tot “Top 10 Campaigns by Revenue”. Dat geeft je veel mogelijkheden om jouw relevante informatie in één dashbord te zetten.
Het handige van het dashboardrapport is dat je campagneresultaten met toepassing van verschillende attributiemodellen naast elkaar kan zetten. Je ziet dan hoe elke campagne scoort bij de verschillende modellen en krijgt inzicht welke modellen het beste bij jouw situatie passen.
Werk je al met SharpSpring, maar ben je niet tevreden met je huidige partner? Kom dan een keer kennismaken. We luisteren naar je zorgen, geven je feedback op je SharpSpring inrichting en kunnen samen met jou een verbeterplan maken. Neem contact met ons op.