SharpSpring of HubSpot, wat kies jij voor B2B?
Stel dat je nu op zoek bent naar software voor marketing automation. Welke leverancier moet je dan kiezen? HubSpot is de duidelijke marktleider en thoughtleader op het gebied van inbound marketing en marketing automation. SharpSpring is eigenlijk pas 8 jaar later gestart met hun marketing automation platform.
Wil je meer weten over Marketing Automation? Download dan gratis onze whitepaper Marketing Automation. Download de gratis whitepaper >>
In deze blog zetten we de focus op de twee belangrijke leveranciers die wij goed kennen: Hubspot & SharpSpring.
Over HubSpot
Sinds 2004 uitgegroeid tot één van de grootste software platformen voor marketing en sales. De software beschikt over een zeer uitgebreide set aan modules. Met hun missie: “… to help millions of organizations grow better”, hebben ze al meer dan 60.000 klanten in meer dan 100 landen actief.
Over SharpSpring
SharpSpring was al tientallen jaren actief als leverancier van e-mailmarketing software onder de naam SMTP en heeft in 2015 de omslag gemaakt naar marketing automation onder de naam SharpSpring. Met 7.000 klanten wereldwijd kunnen we wel stellen dat ze een speler van formaat zijn. SharpSpring ziet zichzelf graag als een “disruptor”, de luis in de pels van de grotere spelers in het vakgebied.
Qamel en SharpSpring een goed team
Op voorhand moet ik natuurlijk vermelden dat wij bij Qamel een voorkeur hebben voor SharpSpring. Wij hebben eind 2016 afscheid genomen van HubSpot voor qamel.nl en zijn overgegaan op SharpSpring.
Inmiddels hebben we veel klanten die het gebruiken en hebben we er veel ervaring mee opgedaan. Wij bevelen het dan ook van harte aan.
Meteen ontdekken waarom wij vinden dat SharpSpring een krachtige leadgeneratie en leadnurturing-tool is? Wij demonstreren de functies en voordelen van SharpSpring gratis. Vraag gratis demonstratie aan! >>
Dat wij SharpSpring aanbevelen betekent niet dat wij HubSpot een slechte tool vinden. In tegendeel! Het bevat veel functies die we graag in SharpSpring zouden zien (verbetering van Visitor ID, Scoring model en SEO-functies). Wij zijn geïmponeerd door de kennis en kunde die HubSpot de wereld inbrengt, onder andere met de HubSpot Academy. Dat is heel erg goed en we volgen het dan ook op de voet.
Voorlopig echter, ligt ons hart bij SharpSpring om de de volgende redenen.
Reden #1. Een zeer goede prijs/prestatie.
Wij komen uit de e-mailmarketing hoek. De tools in die sector zijn niet goedkoper dan SharpSpring maar bieden aanzienlijk minder functionaliteit. Daarnaast ligt de prijs van SharpSpring ten opzichte van HubSpot een factor 3 tot 10 lager. De prijs van HubSpot loopt namelijk scherp op als je alle functies gaat gebruiken.
Een voordeel van SharpSpring is dat je contract maandelijks opzegbaar is (bij Qamel althans). Nu is maandelijkse opzegbaarheid zeker geen must. Het zou namelijk niet best zijn om te starten met marketing automation en dan na een paar maanden te moeten stoppen. Maar er kunnen allerlei redenen zijn dat je niet gelijk een jaarcontract aan je broek wil (overname, fusie). Daarom is het wel een zeer welkom voordeel van SharpSpring.
Reden #2. Marketing en sales functies in één pakket
Toen we met SharpSpring van start gingen, wisten we niet hoe belangrijk sales integratie is. Dit is echter gaandeweg duidelijk geworden en nu zijn we overtuigd van het belang. Beide takken van sport worden tot in de puntjes ondersteund in de software wat een groot voordeel oplevert. Het gehele leadproces kan nu in SharpSpring worden bijgehouden wat de samenwerking tussen marketing en sales enorm bevordert.
Reden #3. Support is weergaloos
Wij zijn enorm te spreken over de support die SharpSpring biedt. Het is snel, goed en super-vriendelijk! Nu wil ik niet zeggen dat de support van HubSpot slecht is, zelf zou ik ze een 7,5 geven. Maar SharpSpring krijgt zeker een 9! Stuur een e-mail naar de CEO van SharpSpring en je krijgt snel een persoonlijk antwoord terug. Dat moet ik nog zien bij HubSpot.
Reden #4. Partner model werkt goed voor ons en onze klanten
Via het partner model kunnen wij onze klanten Nederlandse support bieden, wat wel zo fijn is. Daarnaast hoeven onze klanten niet rechtstreeks met SharpSpring te schakelen en zijn wij de schakel in het geheel. Voor ons als Qamel is het een toffe status om partner te zijn, in plaats van reseller.
Reden #5. Lock In op Website CMS is niet nodig en zelfs ongewenst
Voor HubSpot is een integratie van je website (blog) bijna een vereiste. Onze klanten hebben juist vaak een WordPress website en willen daar de blog onderbrengen. SharpSpring laat ons vrij in die keuze. Ze bieden de mogelijkheid aan om blogs en landingspagina’s in SharpSpring aan te maken, maar het is geen vereiste.
Reden #6. De software van SharpSpring voelt net iets moderner en prettiger
Dit is natuurlijk een persoonlijke reden, maar ik nodig je uit om het zelf te proberen. Feitelijk is de software van HubSpot ouder, complexer en het bevat heel veel toeters en bellen. Dat maakt het al ietsje lastiger in gebruik. SharpSpring is wat jonger en dat toont ook in de software. Het heeft een moderne uitstraling en het werkt heel voor zichzelf sprekend.
Wil je graag zien waarom wij vinden dat SharpSpring een krachtige leadgeneratie en leadnurturing-tool is? Wij demonstreren de functies en voordelen van SharpSpring gratis.