Social media en e-mail marketing: twee bondgenoten
Volgens onderzoek van Marketing Sherpa (2012) is 83% van de marketeers ervan overtuigd dat social media het huidige e-mail marketingprogramma beïnvloeden. Voor organisaties, zowel B2B als B2C, zijn sociale netwerken geschikt voor branding van je merk en het vergroten van het bereik van je content. Met e-mail is directe en persoonlijke communicatie mogelijk en kun je eenvoudig conversies stimuleren. Door beide kanalen op elkaar af te stemmen, is een ‘e-mocial’ marketing strategie geboren. Ik geef je graag een paar tips voor integratie van e-mail en social media.
Op welke social media platformen is je doelgroep actief?
Ga eerst na op welke social media netwerken je moet focussen. Over het algemeen zijn afnemers van B2B organisaties meer actief op LinkedIn en Twitter. Voor B2C organisaties geldt Facebook als het meest interessante kanaal, gevolgd door Twitter.
Maar er zijn meer kanalen dan de ‘grote drie’. Vergeet als B2B organisatie niet om je weblog hoog op de ranglijst te zetten. Het kenniskanaal bij uitstek is een uitstekend middel om je e-mailings mee te versterken, en andersom: e-mailadressen kun je verzamelen via je weblog.
Formuleer een doelstelling voor je e-mail marketing en social media strategie
Voordat je begint met een social media en e-mail strategie moet je nagedacht hebben over de doelen die je wilt bereiken. Formuleer daarom een aantal SMART doelstellingen voor de komende periode. Als je nog niet goed weet waar je moet beginnen zijn hier een aantal eenvoudige voorbeelden:
- 65 Twitter volgers in 3 maanden via e-mail
- 150 e-mailadressen in 6 maanden via Facebook en LinkedIn
- 17 bezoekers per maand naar je weblog
Verzamelen van volgers op social media via e-mail marketing
De meest eenvoudige manier om via je e-mailprogramma volgers te verzamelen is het toevoegen van social media connectbuttons in je e-mailings. Zo kun je verkeer genereren naar je sociale websites en je lezers binden aan je social media kanalen. Vertel ook waarom ze je moeten gaan volgen op social media. Wat heb je op deze kanalen te bieden wat je niet in je e-mailings aanbiedt?
Nog beter is het om specifieke promoties te sturen waarin je bijvoorbeeld je nieuwe weblog promoot. Vertel waarom ze zich moeten abonneren op je weblog: omdat je iedere week 2 gratis kennisartikelen weggeeft, die niet verkrijgbaar zijn in je nieuwsbrief!
Vergroot je e-mail adreslijst met hulp van social media
Andersom kun je je social media volgers converteren naar opt-in adressen. Een aantal tactieken:
- Vertel je Twitter volgers dat de nieuwsbrief eraan komt en tweet dat ze zich nu nog kunnen inschrijven om de nieuwsbrief morgen in de inbox te krijgen.
- Plaats een call-to-action op je blogpagina voor het inschrijven op de nieuwsbrief, als je nog meer wilt weten over dit onderwerp.
- Voeg een inschrijflink voor je nieuwsbrief toe op je LinkedIn en YouTube pagina.
Voor deze tactieken geldt dat het waarom bepalend is voor het succes. Waarom is het een gemiste kans als je je niet inschrijft voor jouw nieuwsbrief? Lees meer over deze tactieken
Branding van je e-mailcampagne via social media
Met social media connectbuttons in je e-mail kun je, zoals gezegd, volgers en fans verzamelen. Ook kun je zogeheten sharebuttons toevoegen voor branding via social media. Met behulp van sharebuttons kunnen lezers je e-mailing of artikel uit je e-mail delen in hun sociale netwerk. Dat doe je door deelwaardige content te bieden: informatief en makkelijk deelbaar. In B2C is dat vooral fun, acties en video. In B2B is dat met name kennis en service.
Zo zorg je ervoor dat de content bijvoorbeeld in het LinkedIn netwerk van je e-mail lezers wordt gedeeld. Jouw bericht verschijnt dan op het nieuwsoverzicht van alle LinkedIn connecties van jouw lezers. Met als gevolg een groter bereik van je content. Begin daarom vandaag nog met implementeren van sharebuttons. Zie rechts het voorbeeld van de nieuwsbrief van Emerce waarin elk artikel gedeeld kan worden via Twitter, LinkedIn en Facebook.
Maak een social media en e-mail marketing kalender
Het beste resultaat bereik je door je e-mail en social activiteiten goed op elkaar af te stemmen. Ga met je marketingteam bij elkaar zitten en vul je e-mail programma en social media inspanningen van het komende jaar in. Een voorbeeld van een B2B organisatie:
Uiting/week | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Nieuwsbrief | x | x | |||||||
Promo | x | x | |||||||
Servicebericht | x | x | |||||||
Event uitnodiging | x | x | |||||||
Social Media | |||||||||
Blog | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
x | x | x | |||||||
x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
x | x | ||||||||
YouTube | x |
Zodra je goed in kaart hebt wanneer je je e-mailings gaat verzenden, plan je vervolgens je social media inspanningen eromheen. In week 2 verstuur je de maandelijkse nieuwsbrief. Tweet een dag van te voren dat je nieuwsbrief eraan komt. Hergebruik de content van de nieuwsbrief voor het schrijven van een blogpost. Een marketingkalender is op deze manier een goede houvast om je marketingkanalen op elkaar af te stemmen.
Meet het succes van de integratie van e-mail marketing en social media
Ga vervolgens na of je je doelstellingen hebt bereikt. Om het succes te kunnen meten zijn er tools die je daar bij kunnen helpen.
- Doelstelling #1. 65 Twitter volgers in 3 maanden via e-mail: Twittercounter is één van de tools waarmee je het aantal volgers over een bepaalde periode kunt meten. Hier vind je nog meer voorbeelden
- Doelstelling #2. 150 e-mailadressen in 6 maanden via Facebook en LinkedIn: Met een goed e-mail marketing pakket kun je de bron van inschrijving achterhalen. Zo kun je exact bepalen hoeveel inschrijvingen uit welk social media kanaal binnenkomen.
- Doelstelling #3. 17 bezoekers per maand naar je weblog: Met Google Analytics kun je het verkeer van je e-mail campagne naar je weblog analyseren. Door het meegeven van Google trackingcodes aan je hyperlinks in je e-mail kun je in Google Analytics nagaan hoeveel verkeer uit je e-mail komt.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht