Succesvol adressen voor e-mail marketing werven: 7 tips
Het begint allemaal met de adreslijst. Een groot bestand van loyale klanten en gekwalificeerde prospects vormt het fundament waarop succesvolle e-mail campagnes gebaseerd zijn. Uit onderzoek van Marketing Sherpa (2012) komen effectieve en minder effectieve methoden naar voren om aan adressen te komen. De meest effectieve manier blijkt inschrijving via de website. Belangrijk is om op elke webpagina een inschrijfmogelijkheid te bieden. Veel bezoekers zien de homepagina namelijk niet, omdat ze via een zoekmachine op een andere plek op de site terechtkomen. Er zijn nog meer manieren om adressen te verzamelen. Ik geef je 7 tips.
#1. Website en inschrijven nieuwsbrief
De website is het belangrijkste wervingskanaal voor e-mail adressen. Probeer op verschillende manieren bezoekers een reden te geven om in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Volsta niet met een knop of link “aanmelden nieuwsbrief”. Maak, daar waar het relevant is, ruimte om een reden te geven om in te schrijven. Die reden kan voor elke bezoeker een andere zijn. Noem de voordelen.
Het aanmeldingsformulier moet gebruiksvriendelijk zijn. Vraag om persoonskenmerken die je ook daadwerkelijk nodig hebt.
#2. Direct Marketing, probeer e-mail adressen te verzamelen
Klanten en prospects moeten veelal op verschillende manieren en in verschillende formats je salespropositie ontvangen, voordat belangstelling wordt getoond. Hoe meer kanalen ingezet worden, hoe vaker aan jouw producten en diensten wordt gedacht, wanneer tot aankoop wordt besloten. Traditionele Direct Marketing is vaak gericht op verkoop, maar tegenwoordig kun je beter kennis aanbieden in ruil voor een e-mail adres. En vervolgens via e-mail adres de prospect verder verleiden.
Je DM-uitingen behoren bovendien altijd jouw webadres te bevatten en een uitnodiging om in te schrijven voor e-mailingen.
#3. Vakbeurzen leveren altijd e-mail adressen
Het verzamelen van adressen op vakbeurzen gebeurt al sinds jaar en dag. Wees echter voorzichtig met het zomaar inscannen van ingeleverde visitekaartjes. Als je duidelijk zichtbaar maakt dat je het e-mail adres gaat gebruiken is het geen probleem. Wanneer je bezoekers bijvoorbeeld mee laat doen aan een prijsvraag, zorg er dan voor dat bij het inleveren van visitekaartjes je dit vermeldt. Dan heb je ook een opt-in voor e-mailingen. Refereer aan die gebeurtenis wanneer je deze personen een bericht stuurt. Dat versterkt de band.
#4. Cross selling geeft nieuwe e-mail doelgroep
Grotere organisaties met meerdere afdelingen met klantencontact doen er verstandig aan meerdere e-mail uitingen te publiceren. Relaties kunnen dan per afdeling inschrijven. Klanten en prospects krijgen zo alleen de voor hen relevante informatie. Af en toe kunnen de inspanningen gecombineerd worden om in elkaars bestand te werven.
#5. Viral marketing met e-mail
Opvallend is dat viral marketing (vertel-een-collega acties) door veel organisaties ingezet wordt om adressen te verwerven. Let op dat je er geen prijs (beloning) aan verbindt, dat mag niet meer. Verwacht geen grote respons, maar met weinig inspanning kun je op deze manier toch succes behalen want alle kleine beetjes helpen.
#6. Social Media en e-mail werken samen
Maak gebruik van je volgers op social media om deze te converteren naar opt-in. Via Facebook kun je een opt-in tab aanmaken om een inschrijfformulier toe te voegen, voeg een inschrijfpagina toe op je productpagina van LinkedIn en maak een opt-in veld op je blogpagina om nieuwe adressen te vangen. Meer over adressen verzamelen via social media in onze blog.
#7. Een extra stimulans
Voor alle kanalen geldt dat de manier waarop inschrijvers geworven worden medebepalend is voor het succes ervan. Hieronder twee aantal aspecten om rekening mee te houden.
Incentive
De meeste mensen geven hun e-mailadres niet meer zomaar af. Ze moeten overgehaald worden. Leg uit wat de voordelen zijn van inschrijven (wat kan de inschrijver met de informatie die wordt toegestuurd). Een incentive in de vorm van een klein presentje werkt ook goed. Zo gaven wij het Qamel spaarvarken weg aan inschrijvers.
Zelf-segmentatie
Het verkrijgen van adressen is één aspect. Het behouden van adressen is net zo belangrijk. Zorg er daarom voor dat de juiste mensen zich inschrijven. Laat ze, zo mogelijk, aangeven in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Bij het opstellen van de e-mailberichten kan daar rekening meer gehouden worden. Grote adreslijsten kunnen gesegmenteerd worden per interessegebied.
Wat werkt voor jou het beste?
Niet alle methodes zijn even geschikt voor iedere organisatie. Hoe weet je nu wat voor u het beste werkt? Het lijstje met aandachtspunten hieronder kan daarbij behulpzaam zijn.
- Wie wil ik op mijn lijst?
- Hoe vind ik die personen, of hoe kunnen ze mij vinden?
- Wat zijn hun behoeften?
- Wanneer en hoe leg ik contact?
- Welke toegevoegde waarde lever ik met mijn e-mailingen?
- Hoe behandel ik klanten?
- Hoe zorg ik dat mijn klanten betrokken zijn bij mijn organisatie en hoe houd ik ze vast?
Probeer verschillende mogelijkheiden uit. Grote adreslijsten worden niet in een paar weken opgebouwd. Er is tijd en aandacht voor nodig. Zorg ervoor dat de methoden, die u gebruikt, elkaar aanvullen en versterken. Uiteindelijk zal het de moeite waard zijn.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht