Succesvol van e-mailmarketing naar marketing automation
Marketing automation verbetert de ROI. Echter, veel marketeers zijn er nog wat terughoudend mee. De implementatie loopt spaak of het is niet rendabel en kost teveel tijd. Dit komt omdat veel marketeers marketing automation behandelen als een soort geavanceerde e-mailmarketing. Wil je marketing automation implementeren en leren begrijpen? Dan is het noodzaak marketing automation te onderscheiden van traditionele e-mailmarketing en te begrijpen hoe je het moet inzetten: van e-mailmarketing naar marketing automation.
Wat is marketing automation?
Marketing automation is het automatiseren van leadopvolging en leads sneller te converteren tot loyale klant. Hiervoor worden alle kanalen ingezet. Vaak met een zware nadruk op e-mail. Door leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring naadloos aan elkaar te koppelen worden meer en snellere conversies gerealiseerd.
Marketing automation brengt twee werelden bij elkaar: marketingcommunicatie en softwaretechnologie.
Marketingcommunicatie heeft als doel:
- het effectiever (sneller en meer) verkopen via meerdere kanalen zoals e-mail, social media, websites;
- het aanbieden van de perfecte customer journey door te segmenteren;
- het genereren van leads van goede kwaliteit.
Automation door middel van softwaretechnologie heeft als doel:
- het in kaart brengen van profielgegevens van leads en klanten door het inzetten van tracking om te meten wat een individu doet en deze gegevens opslaan in een database om alles terug te kunnen vinden (big data);
- het automatiseren van herhalende taken die de efficiency verhogen en menselijke fouten voorkomen;
- het verwerken van grotere aantallen gegevens.
Door gebruik te maken van de technische mogelijkheden van je marketingtools (zoals bijvoorbeeld het automatiseren van workflows en contactmomenten) kun je op een heel efficiënte manier veel meer marketing qualified leads omzetten in sales qualified leads. Marketing automation helpt je meer focus in je activiteiten te brengen, terwijl je zelf volledige controle houdt.
Wil je meer over marketing automation weten? Bekijk dan ook eens het blogartikel ‘Marketing automation: Word een expert met het maturity model’.
Marketing automation versus e-mailmarketing
Waar traditionele e-mailmarketing zich richt op behoud en onderhoud van prospects en relaties, ligt de kracht van marketing automation bij leadmanagement.
In onderstaande tabel zie je de vergelijking tussen marketing automation en traditionele e-mailmarketing.
Marketing automation | Traditionele e-mailmarketing |
|
|
Bij marketing automation breng je dus gegevens van een lead in kaart. Zowel fit (naam, functie, branche, aantal medewerkers) als engagement (bezochte pagina’s, downloads, inschrijvingen). E-mailcommunicatie sluit hier volledig op aan en is relevant voor de ontvanger.
Wil je meer weten over marketing automation? In ons webinar marketing automation leren we je aan de hand van 4 tactieken marketing automation beter te begrijpen.
Wil je starten met marketing automation maar heb je behoefte aan een stappenplan?
Wil jij weten of je goed voorbereid bent voor marketing automation met e-mail? Gebruik dan onze checklist om na te gaan of je aan alles hebt gedacht om marketing automation succesvol in te zetten.
Deel dit bericht