Terugblik webinar: 4 tactieken marketing automation
In het webinar marketing automation leren we deelnemers om contactmomenten te automatiseren en te optimaliseren met marketing automation. Met de tactieken die tijdens het webinar worden behandeld, haal je een beter resultaat uit je marketingcampagnes. In dit artikel lees je de vragen die tijdens het webinar zijn gesteld en geven we hier uitgebreid antwoord op.
We categoriseren de vragen in drie onderdelen:
- Contentmanagement
- Leadscoring
- Software
Contentmanament
Wat is het verschil tussen CTA-content en vrije content?
De content die je alleen kunt verkrijgen na het invullen van een formulier noemen we CTA-content, dit staat voor call-to-action content. De andere content noemen we vrije content, content die vrij te verkrijgen is zonder dat je daar gegevens voor hoeft achter te laten.
Voorbeelden CTA-content | Voorbeelden vrije content | |
|
|
Je kunt content dus indelen in CTA-content en vrije content, maar ook in top-of-the-funnel (TOFU), middle-of-the-funnel (MOFU) en bottom-of-the-funnel (BOFU) contentstukken. Je ziet hieronder een voorbeeld daarvan.
TOFU-content | MOFU-content | BOFU-content | ||||
CTA-content | Download whitepaper | Aanvraag demo | Aanvraag prijslijst | |||
Vrije content | Blogartikelen | Case study | Referenties |
Wat zijn tertiaire content elementen?
Content ontwikkelen of geschikt maken voor marketing automation is een kwestie van de juiste balans zoeken. Enerzijds zorg je ervoor dat de content die je aanbiedt, past bij de fase in de funnel (TOFU, MOFU en BOFU) en anderzijds maak je een goede mix van primaire, secundaire en tertiaire content.
Tertiaire content is content die pas in derde instantie bijdraagt (meestal indirect) aan het doel van de e-mailingen, maar die wel relevant is voor de ontvanger.
Voorbeeld: in een uitnodiging hebben we drie content elementen. De eerste is primair en bevat de uitnodiging voor het event, de tweede is secundair en wijst op een interessante masterclass tijdens het event en de derde is tertiair en linkt naar een verslag van vorig jaar.
Leadscoring
Hoe werkt een scoringssysteem?
Automatische opvolging die je gebruikt moet je aansturen, daar heb je een signaleringssysteem voor nodig. Je wilt leads verder in de funnel begeleiden maar niet te snel en op het juiste moment. De scoring per lead laat zien of men klaar is voor de volgende fase. Vertoont de lead activiteiten die aangeven dat je de lead een fase verder kunt duwen, of moet je meer generieke content sturen om te toetsen waar de behoefte ligt.
Start je bij het starten van een scoringssysteem met je volledige database of een kleinere groep waarvan je meer details kent?
Dit is een keuze die je voor jezelf maakt en per organisatie verschilt maar het advies is om met een top-down analyse te beginnen en je scoringssysteem hierop in te richten. Als je moeite hebt om TOFU-leads om te zetten naar MOFU-leads, richt je dan op deze doelgroep en andersom. Een andere richtlijn is om minder BOFU-gericht te zijn als je een goede salesafdeling hebt die deze leads opvolgt.
Wat is het verschil van scoren bij goede doelen?
Marketing automation is niet alleen gericht om verkoop te genereren. Het is ook een veelgebruikte methode om informatie op het juiste moment over te brengen en een lead te beïnvloeden. Voor goede doelen geldt dat marketing automation een perfecte methode is om fans en donateurs te informeren en te activeren om steun of andere hulp te geven. Het principe van leadscoring blijft hetzelfde: meer punten bij hogere engagement en een betere fit.
Software
Zijn er voorbeelden van software voor marketing automation?
Typ ‘marketing automation’ in je webbrowser en je vindt vele aanbieders van goede marketing software. Bij Qamel werken we met SharpSpring marketing automation en wij hebben goede ervaringen met dit pakket.
Ontwikkelt Qamel zelf software voor marketing automation?
Qamel maakt gebruik van software van derden waaronder SharpSpring en Copernica Marketing Software. Wij ontwikkelen zelf geen software maar denken wel mee over blijvende verbetering. Qamel assisteert bij het selecteren van de content, het in een format plaatsen, het maken van de workflow of opvolgserie en we bedenken samen de scenario’s om leadscoring toe te passen. Qamel helpt ook bij het kiezen van de juiste software componenten en de integratie.
Kan ik marketing automation integreren binnen de standaard licentie van Copernica?
Copernica Marketing Software is een zeer compleet softwareprogramma waarin je marketing automation kunt implementeren zonder meerkosten. Alleen als je je scoring ook wilt baseren op bijvoorbeeld websitegedrag en social media zul je extra moeten investeren om een integratie te maken met deze systemen. Op basis van e-mailgedrag kun je marketing automation binnen Copernica automatiseren zonder meerkosten.
Werkt marketing automation software met elke CMS?
Alle goede softwarepakketten voor marketing automation kunnen een API-koppeling maken met de meeste content management systemen.
Is er een handleiding om marketing automation te implementeren?
Nee, er is geen handleiding om marketing automation te implementeren. Diverse partners van Copernica en SharpSpring kunnen je adviseren en assisteren bij de implementatie van marketing automation. Vanwege de complexiteit raden we je aan om een partner te zoeken die bij je past en die samen met jou de software en procedures inricht.
Hoe maak ik een marketing automation plan?
Een plan maken is lastig. Maar gelukkig zijn er goede methodes beschikbaar. Qamel is fan van de “OGSM-methode”. Deze methode is beschreven in een compact boekje “Business plan op 1 A4”. Businessplan op 1 A4 is voor iedereen die een businessplan wil waar in één oogopslag te zien is hoe de verschillende onderdelen met elkaar samenhangen. Het is geschreven door Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen en voor € 14,99 te bestellen/reserveren via managementboek.nl. De methodiek OGSM (objective, goals, strategies, measures) verbindt doelstellingen aan concrete en haalbare activiteiten.
Het webinar 4 tactieken marketing automation geeft de deelnemers binnen een uur een compleet overzicht van de belangrijkste zaken waarmee je in marketing automation rekening moet houden. Het geeft je inzicht hoe je een programma opzet om effectief van een lead een klant te maken.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht