Tips en trucs voor een betere B2B nieuwsbrief
Als B2B marketeer is je nieuwsbrief een belangrijk middel om je relaties op de hoogte te houden van je producten, diensten en service. Ik kom veel B2B nieuwsbrieven tegen waarin niet goed wordt omgegaan met de opbouw en content van de e-nieuwsbrief. Er komt meer bij kijken dan een stukje tekst mailen. De nieuwsbrief moet HTML opgemaakt worden en daarvoor is ook (technische) kennis nodig. Ik geef je daarom een aantal tips en trucs voor het maken van een B2B e-nieuwsbrief.
Effectieve tips voor de opbouw van een e-nieuwsbrief B2B
- Maak de e-nieuwsbrief persoonlijk; het is verstandig om te beginnen met een inleiding die persoonlijk gericht is op de lezer. Personaliseer de aanhef en sluit netjes af een (grafische) handtekening
- Voeg een inhoudsopgave toe bij veel content; als je meer dan 4 artikelen in je nieuwsbrief opneemt, is het aan te raden een inhoudsopgave op te nemen. Het zorgt ervoor dat je ook de artikelen onderaan onder de aandacht brengt en een verwachtingspatroon schept bij de lezer.
- Zorg ervoor dat je HTML nieuwsbrief beschikbaar is op het web; Het komt nog wel eens voor dat ontvangers (met vooral oudere e-mailclients) het bericht niet goed kunnen lezen in de e-mailclient. Voeg daarom altijd boven de e-mail een online versie toe, waardoor het bericht online te bekijken is.
- Maak de nieuwsbrief goed scanbaar; de ontvangers hebben veelal niet de tijd om je bericht volledig te lezen. Door gebruik te maken van kopjes, subkopjes en opsommingen met bullets kun je de belangrijkste informatie op de scannende lezer overbrengen.
- Maak gebruik van landingspagina’s; je wilt ongetwijfeld zoveel mogelijk informatie overbrengen aan je lezers. Artikelen kunnen daardoor nogal lang worden. Door gebruik te maken van landingspagina’s kun je de lezer met een link voorzien van een prikkelende tekst door laten klikken naar je landingspagina. Zo kun je ook het klikgedrag van je nieuwsbrief meten en nagaan wat de best gelezen artikelen zijn geweest.
- Stuur geen PDF mee in de bijlagen; het is volgens de Code E-mail niet toegestaan om bijlagen groter dan 150 kB mee te sturen. Ik raad je aan om helemaal geen bijlagen mee te sturen, omdat veel spamfilters hierop zijn afgesteld. Oplossing is om de PDF te uploaden en vervolgens de URL van de PDF te hyperlinken in de nieuwsbrief. Let op dat je bij de linkbeschrijving aangeeft dat het een PDF bestand betreft en noem de bestandsgrootte. Bijvoorbeeld: download de brochure (pdf, 112 kB)
Let op het gebruik van afbeeldingen in e-mail
Het gebruik van ondersteunend beeldmateriaal is, mits relevant, een belangrijk middel om de mailing aantrekkelijk te maken, de aandacht langer vast te houden en een bepaalde mindsetting bij je ontvanger op te roepen.
- Zorg er voor dat je geen grote bestanden gebruikt; afbeeldingen groter dan 50kB zorgen voor een te lange laadtijd (afbeeldingen worden gelinkt en niet meegstuurd in de mail). Verklein en comprimeer de afbeelding zodanig dat de bestandsgrootte beperkt blijft.
- Maak geen gebruik van background images; achtergrond afbeeldingen worden niet ondersteund in Outlook 2007 en 2010. Indien je veel Outlook gebruikers hebt in je adreslijst kun je daarom beter achtergrond kleuren gebruiken in plaats van afbeeldingen.
- Gebruik geen hoge afbeeldingen above the fold; het is belangrijk dat je belangrijkste informatie leesbaar maakt voor de ontvangers die de mailing alleen in de preview van de inbox bekijken. De primaire boodschap moet binnen de hoogte van 350 – 400 pixels staan. Maak je header dus niet te hoog en zet geen hoge afbeeldingen aan de bovenkant van je mailing.
- Voeg een alt-text toe aan je afbeeldingen; de laatste onderzoeken wijzen erop dat 2/3 van de lezers de plaatjes uit heeft staan in e-mail. Je kunt dit compenseren door een alternatieve tekst achter de afbeelding te zetten. Zo kun je toch nog je boodschap overbrengen als de plaatjes uitstaan.
- Maak buttons defensief; met defensief bedoel ik dat een button of afbeelding ook zichtbaar is als de plaatjes uitstaan. Vraag ondersteuning van een HTML-er, want voor een goede defensieve HTML template moet je iets meer van HTML kennis in huis hebben.
Ik hoop je met deze tips en trucs voldoende input te hebben gegeven om aan de slag te gaan met je B2B nieuwsbrief.
Ik hoop je met deze tips en trucs voldoende input te hebben gegeven om aan de slag te gaan met je B2B nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht