Trigger based e-mail marketing geeft betere ROI
Je maandelijkse of tweemaandelijkse nieuwsbrief kost veel tijd en aandacht om te produceren. Als e-marketeer denk je natuurlijk na over verbetering van je resultaten. Kies je voor een hogere frequentie of zijn er andere alternatieven? Graag laat ik je kennismaken met de voordelen van het inzetten van geautomatiseerde e-mail. Een fraai alternatief voor meer e-mail, die bovendien relevantere content mogelijk maakt.
In dit artikel over o.a. e-mail marketing ROI bespreek ik eerst de zes voordelen van geautomatiseerde e-mail programma’s. Vervolgens geef ik je vijf aandachtspunten als je ermee aan de slag gaat.
Met trigger based e-mail (de Amerikaanse benaming), haal je het maximale uit je e-mail marketing strategie met een minimale investering. Een investering die in het niet valt bij het rendement ervan. Indien de automatisering goed wordt uitgevoerd, ben je in staat een stap verder te gaan dan alleen het verbeteren van je e-mail campagne.
E-mail automatisering is een uitgedacht strategisch follow-up programma en wordt ook wel workflow genoemd. Hiermee blijf je doorlopend in contact met prospects of klanten en geef je automatisch reactie op vastgesteld gedrag. Dat resulteert in een hoge relevantie voor de ontvanger en een steviger relatie.
Zes voordelen geautomatiseerde email campagnes
Wat zijn de voordelen van een geautomatiseerd e-mail programma?
#1. Relevantie voor lezers neemt toe door e-mail trigger
Een geautomatiseerde e-mailing is per definitie relevant voor de ontvanger. Een gebeurtenis (trigger) in combinatie met een eigenschap van de ontvanger zorgt ervoor dat de e-mail verstuurd wordt. De content is afgestemd op het onderwerp dat hoort bij het gedrag.
#2: De timing van je e-mail boodschap is beter
Omdat een trigger een reactie is op een handeling van de prospect of klant wordt het juiste bericht op het juiste moment verstuurd. Een trigger e-mail programma geeft je de kracht om je commerciële boodschap te zenden op een tijdstip waarop de kans het grootst is dat ontvangers erop reageren.
#3: Betere resultaten e-mailing
Een trigger email zorgt ervoor dat je mailing betere resultaten oplevert. Door de hogere relevantie en een betere timing bereik je hogere open en click-through rates en meer conversies. Onderzoeken laten verdubbelingen en zelfs vertienvoudiging zien van de resultaten in vergelijking tot niet-geautomatiseerde berichten.
#4: Goedkoper en eenvoudig
Met de juiste tools maak je in een paar stappen een geautomatiseerde mailing. Er zijn honderden tools van gratis tot zeer geavanceerd. Eén keer inregelen en je hebt maanden geen omkijken naar het proces. De mails worden automatisch, zonder dat je er iets voor hoeft te doen verstuurd. De content heb je vaak al beschikbaar. Met een kleine uitbreiding en de juiste call-to-action zet je de berichten op. Je hoeft slechts eenmaal te bepalen welk bericht je op welk moment verstuurt.
#5: Continuïteit met event based e-mail gegarandeerd
Een geautomatiseerd e-mailprogramma opereert automatisch. Dat ligt voor de hand. Er is geen dag-tot-dag beheer vereist. Het is niet onderhevig aan slijtage of vertragingen. Ongeacht of je bedrijf of organisatie die dag gesloten is, of dat de verantwoordelijke voor e-mail marketing op vakantie is, een mail wordt op tijd en correct verstuurd.
#6: Hogere ROI door e-mail automatisering
Charity en B2B organisaties die gebruik maken van trigger e-mail hebben een hoger rendement op hun investering. De investering is beperkt: tools zijn goedkoop en de extra inspanning voor de setup en het onderhoud zijn beperkt. Betere e-mail ratio’s en conversie zijn het gevolg. Beperkte kosten en een hogere respons leiden tot een betere ROI.
Hoe richt je e-mail automatisering in?
Trigger based e-mail is alleen mogelijk als je beschikt over de juiste tools. De meeste e-mail marketing pakketten en/of providers leveren de software die je nodig hebt om te automatiseren.
Hoewel details verschillen zijn de mechanismen meestal hetzelfde. Bij Qamel gebruiken we Lyris HQ. Een krachtige ESP-oplossing waarin triggered e-mail ingebouwd is. Overigens zijn er veel leveranciers die prima oplossingen bieden van MailChimp, Constant Contact tot Nederlandse leveranciers zoals Copernica.
Waar moet je aan denken als je trigger based software gebruikt?
Er zijn 5 aandachtspunten waar je op moet letten om triggered e-mail goed te laten werken:
Aandachtspunt #1: Maak het bericht of de berichten
We bevelen aan om het e-mail bericht sober te houden. Gebruik gèèn nieuwsbrief-template, maak gebruik van de kracht van eenvoud. Een logo is prima. Een duidelijke call-to-action button of afbeelding is ook aan te raden.
Aandachtspunt #2: Configureer de trigger c.q. workflow
Het configureren van de trigger hangt af van het pakket dat je gebruikt. Vaak zijn er opties om te voorkomen dat een ontvanger te veel mail krijgt in een periode. De “logica” bepalen is meestal het lastigste. De krachtige pakketten geven je faciliteiten voor SQL-achtige constructies met “AND” en “OR” voorwaarden om de workflow op te zetten.
Aandachtspunt #3: Test en prepareer de kickoff
Triggers moet je goed testen een vergissing in AND/OR kan vervelend uitpakken. Maak testgevallen waarmee je alle situaties afdekt. Vaak heb je te maken met een bestaande situatie. Soms is het nodig om data te resetten om de goede uitgangssituatie (kickoff) te krijgen. Documenteer op een vaste plaats je hele configuratie en testproces. Over 6 of 12 maanden heb je het misschien weer nodig!
Aandachtspunt #4: Kickoff
Documenteer de startdatum van de trigger. Niets is zo vervelend als je over 6 maanden onderhoud wilt plegen en niet meer weet vanaf welke datum de gegevens bijgehouden worden.
Aandachtspunt #5: Bewaking en rapportage
Het liefst gebruik je software die toont wat er gebeurd is met de automatisering van je e-mail berichten. Enerzijds wil je weten hoe vaak en wanneer de trigger is afgegaan en anderzijds wil je de resultaten van de triggered messages kunnen analyseren. Kies een pakket waarbij je ook de opens, clicks en andere ratio’s kunt meten.
In dit blog is vast duidelijk geworden dat er nog best wat komt kijken bij trigger based e-mail. Wil je echt kunnen profiteren van alle voordelen van trigger based email, dan zijn deze aandachtspunten in ieder geval een goede houvast. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of heb je positieve ervaringen met triggered e-mail die je wilt delen? Laat het me weten in een reactie op dit artikel.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht